دانشگاه ها می توانند به مدرن سازی اقتصاد کشور یاری نمایند

به گزارش پیامک خنده، خبرنگاران/خراسان رضوی استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه به عنوان یک نهاد مدرن و پیش رو در جامعه می تواند همان نقش را در اقتصاد جامعه داشته باشد و به مدرن سازی اقتصاد کشور نیز یاری کند.

دانشگاه ها می توانند به مدرن سازی اقتصاد کشور یاری نمایند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای دانشجویی انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

دکتر علی چشمی در برنامه لایو اینستاگرامی گروه مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص مسئولیت مالی دانشگاه ها اظهار کرد: دانشگاه را از زاویه نهادگرایی مالی، می توان این گونه تعریف کرد که در ساختار نهادی جامعه به این دلیل به وجود می آید که بتواند هزینه های مبادله را کاهش دهد و محصولاتی فراوری کند که برای جامعه ارزشمند باشد.

وی در خصوص وظایف مالی دانشگاه ها اضافه نمود: ما اگر برای دانشگاه وظیفه حداقلی در نظر بگیریم، مانند آموزش که مهارت آموزی در این زمینه اهمیت زیادی دارد، در 300 تا 400 سال گذشته دانشگاه های مدرن نبودند و تنها استاد و شاگردی بود و افرادی که تمایل داشتند وارد فعالیت های مالی شوند، به سراغ استاد در کارگاه می رفتند.

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد توضیح داد: پس از گذشت سال ها، دانشگاه های مدرن به وجود آمدند و این وظیفه را بر عهده گرفتند که مهارت های لازم را از لحاظ فنی مهندسی، مباحثی مانند کشاورزی، آب و... و نیز مهارت هایی مرتبط با علوم انسانی از جمله روانشناسی، پژوهشگری و... را فراهم نمایند. این گونه نهادها به دانشگاه های نسل اول معروف هستند و باید متذکر شد که دانشگاه مکمل فعالیت های مالی نیز است.

وی تاکید نمود: نقش مالی دیگری که دانشگاه های مدرن پیدا کردند این بود که در زنجیره فعالیت های صنعت و حتی سیاست گذاری، پژوهش های عظیمی انجام دادند. دانشگاه ها مسائل مهم جامعه از جمله مباحث مالی را مطرح می نمایند؛ به عنوان مثال تورم، بیکاری و در موارد دیگر رشد مالی ناپایدار است که در چند سال گذشته در کشور رواج داشته، دانشگاه ها باید این گونه مسائل را برجسته و پیش بینی نمایند تا در قالب برنامه های آموزشی و پژوهشی متعدد راه حل ارائه دهند.

چشمی مطرح نمود: بنابراین وظایف دانشگاه مالی را می توان به دو حوزه برنامه ریزی و ارائه راه حل و در حوزه دوم می تواند به طور مستقیم و به عنوان مجری ورود و نقشی را ایفا کند تا درگیر مسائل مالی جامعه گردد. نقش حداقلی است که دانشگاه به عنوان یک نهاد مدرن و پیش رو در جامعه می تواند همان نقش را در اقتصاد جامعه داشته باشد و به مدرن سازی اقتصاد کشور نیز یاری کند.

وی در خصوص چگونگی تخصیص بودجه دانشگاه ها بیان نمود: 80 درصد بودجه دانشگاه ها را دولت معین می نماید و 20 درصد دیگر، دانشگاه ها از محل درآمدهای مختلف مانند شهریه و پروژه های پژوهشی تامین می نمایند. بودجه دانشگاه های کشور در مباحث مرتبط با آموزش عالی و پژوهش پخش می گردد، به جز وزارت آموزش عالی مانند بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که جنبه آموزش عالی دارند و بودجه آن ها در ایران جدا در نظر گرفته می گردد.

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد: همه افراد بحران کرونا را به صورت موقتی نگاه می کردند و تا حدودی درآمدهای جمعی دانشگاهیان کاهش پیدا کرد. به نظر من این موقت بودن شرایط، بر روی درآمد سایر اجزای دانشگاه اثر می گذارد چراکه ما کنشگر بسیار فعال در اقتصاد جامعه نیستیم و پروژه های عظیم مطالعاتی را نمی توانیم داشته باشیم زیرا تیم های متشکل از اعضای مطالعاتی و تحصیلات تکمیلی را در اختیار نداریم.

وی اظهار کرد: بسیاری از دانشگاهیان در لاک خودشان هستند، نه ارتباطی با صنعت، مراکز مالی و سیاست گذاری دارند و نه در تیم رسانه ای مرتبط حضور دارند. بنابراین کاملا پتانسیل های درآمدزایی جمعی خود و دانشگاه محدود می گردد. اگر ما بر روی دانشگاه های عظیم تر تاکید می کنیم به این دلیل است که اگر در صنعت بانکداری، بیمه، فولاد و... را به عنوان صنعت در نظر بگیریم که بنگاه های عظیم تر و پیش رو هستند و می توانند یاری نمایند که در پیروی از آن ها، راه خود را ادامه دهند.

چشمی بیان نمود: مهم ترین مسئولیت اجتماعی عظیم ترین دانشگاه ها در اقتصاد و هر عرصه دیگر، مدرن سازی اقتصاد، بودجه، برنامه ریزی در کشور، سیاست صنعتی، سیاست پولی و... است و به درآمدزایی خودشان هم یاری می نماید چراکه اگر دانشگاه بودجه و برنامه مدرن نداشته باشد نمی تواند آن الگو را برای جای دیگر پیاده کند و باید یادآور شد که اعضای دانشگاه می توانند، دانشگاه را مدیریت نمایند.

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد: اگر می خواهیم درآمد خوبی کسب کنیم باید چهارچوب ها و زیربناها را از لحاظ بودجه برنامه ریزی برای کسب درآمد و نیز شرکت های دانش بنیان و سازمان های وابسته به دانشگاه پیش ببرد و فعال کند. دانشگاه فردوسی مشهد هم در این زمینه اقداماتی را شروع نموده و برنامه ای در خصوص متنوع سازی درآمدهای دانشگاه در نظر داریم که به کُندی پیش می رود. گفتنی است که پیچیدگی های مدیریت در بخش دولتی و نداشتن استقلال مدیریتی، باعث محدودیت در دانشگاه ها می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1148

به "دانشگاه ها می توانند به مدرن سازی اقتصاد کشور یاری نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها می توانند به مدرن سازی اقتصاد کشور یاری نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید