حقیقیان: اسکوچیچ محک نخورده، دلال ها به فوتبال رخنه کرده اند

به گزارش پیامک خنده، پیشکسوت فوتبال ایران می گوید دراگان اسکوچیچ مربی نیست که محک خورده و آزمون دیده باشد و نمی توان به طور قطع گفت که این مربی با تیم ملی پیروز می شود.

حقیقیان: اسکوچیچ محک نخورده، دلال ها به فوتبال رخنه کرده اند

محمود حقیقیان، پیشکسوت فوتبال ایران در گفت وگو با خبرنگاران، درباره انتخاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اظهار کرد: همیشه برای تیم ملی یک کشور باید بهترین گزینه برای سرمربی گری تیم انتخاب شود چون همه چیز فوتبال تیم ملی آن کشور است. باید با وسواس سرمربی انتخاب شود تا بهترین کیفیت از تیم ملی ارائه شود. او باید اطلاعات و سابقه خوبی داشته باشد و بازیکنان تیم همگی او را قبول داشته باشند. در غیر این صورت مشکلاتی در تیم ملی پیش می آید.

او ادامه داد: ما الان به یک تیم ملی قوی نیاز داریم. بحث های زیادی شده درباره انتخاب شدن دراگان اسکوچیچ مطرح شده است. ما بعد از رفتن کارلوس کی روش توقع داشتیم کسی بالاتر یا در حد او هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد اما به دلایل مالی جامعه، مشکلاتی در این خصوص پیش آمد. در حال حاضر جای سوال دارد که بین این همه گزینه چرا اسکوچیچ سرمربی تیم ملی شده است؟

این پیشکسوت در ادامه اضافه نمود: به نظر من با توجه به زمانی که داشتیم و با توجه به بازی های ساده ای که مقابل تیم های کامبوج و هنگ کنگ داشتیم، می توانستیم از وحید هاشمیان استفاده کنیم و بعد از آن سرمربی تیم را در سطح بین المللی انتخاب کنیم. شما در کشورهای اروپایی می بینید که برنامه منحصر به فرد وجود دارد اما در کشور ما شرایط فدراسیون فوتبال کاملا نامعلوم است؛ نیرو و آدم درست و حسابی وجود ندارد و شرایط کاملا سلیقه ای جلو می رود. در این شرایط است که حضور یک سرمربی خوب می تواند به تیم وحدت ببخشد.

حقیقیان در ادامه خاطر نشان کرد: ما باید فرایند انتخاب سرمربی تیم ملی را زودتر از این ها شروع می کردیم. در باشگاه ها و کشورهای خارجی، اگر مربی آن باشگاه قرار باشد از تیم برود، با مربی جدید صحبت های لازم انجام می شود تا بدون اتلاف وقت، مربی جدید کار خود را در تیم شروع کند. در حال حاضر با انتخاب اسکوچیچ، تیم صنعت نفت آبادان به هم ریخته شده و کسی هم جوابگوی این مساله نیست. این ها همه از عدم برنامه ریزی در فوتبال ماست و مسئولانی که در راس این فوتبال هستند، مشخص است نه دلسوز هستند و نه برنامه و مدیریت درستی دارند.

او درباره وجود دلال ها و همچنین تاثیرگذاری دلال ها در انتخاب دراگان اسکوچیچ گفت: اگر امثال ما در این فوتبال در حاشیه هستیم، به خاطر وجود این دلال هاست. در صنعت نفت آبادان چند بار به من پیشنهادهای مالی خوبی از طرف دلال ها شد اما من قبول نکردم. در باشگاه های فوتبال ما دلال ها رخنه کرده اند و با بلایی که سر فوتبال ما آورده اند، کار به این جا رسیده که برای صعود به جام جهانی 2022 به اما و اگر افتاده ایم و باید دست به دعا شویم که شاید به جام جهانی صعود کنیم.

پیشکسوت فوتبال ایران اضافه نمود: ما متاسفانه در فوتبالمان اصول نداریم و این برای ما دردسرساز شده است. در کشورهای دیگر باشگاه ها، مربی ، بازیکنان و قراردادهایشان مشخص است ولی در کشور ما از آب گل آلود ماهی می گیرند. زمانی که ما در تیم ملی بودیم، چین و کویت وقتی از ما مساوی می گرفت به جشن و پایکوبی می پرداخت اما در حال حاضر تیم ملی ما برای سوم شدن در آسیا هم جشن می گیرد. این مساله نشان می دهد حضور دلال ها فوتبال ما را به کجا کشانده است.

حقیقیان گفت: ما با وجود اینکه در زمان آقای کی روش پیشرفت های خوبی داشتیم اما اگر واقع بین باشیم، از آن مربی هم ما به خوبی استفاده نکردیم. اگر در زمان کی روش یک کمیته فنی قوی وجود داشت که می توانست از این مربی به نحوه درست استفاده کند و از او در رده های دیگر تیم ملی کمک بگیرد، کیفیت فوتبال ما خیلی بهتر از این می شد اما وقتی کمیته فنی قوی نباشد، مربی هم کار خودش را انجام می دهد و کاری به مسائل دیگری ندارد. در زمان کارلوس کی روش هم این رخ داد.

او ادامه داد: در زمان آقای مهاجرانی، شخصی به نام فرانک اوفارل که مدیر فنی منچستر یونایتد بود به تیم ملی ایران پیوست و چون در تیم ملی ما، باید مربی ایرانی روی نیمکت می نشست، حشمت مهاجرانی سرمربی تیم ملی بود وگرنه ما در طول هفته می دیدیم چه کسی به ما تمرین می داد. اوفارل بود که مسئولیت فنی تیم ما را بر عهده داشت. شخصی دیگر به نام اسکینر بود که مربی تیم ملی جوانان بود. باید از این اشخاص با سابقه به فوتبال ایران بیایند تا بتوانیم از حضور این مربی ها به شکل درست استفاده کنیم.

پیشکسوت فوتبال ایران با انتقاد از نحوه عملکرد کمیته آموزش فدراسیون فوتبال ایران گفت: در فدراسیون فوتبال کشورهای دیگر، کمیته آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است. ما باید در کمیته آموزش خود از افراد بین المللی و با تجربه استفاده کنیم و این تجارب را به مربی های ایرانی منتقل کنیم تا کیفیت مربی های داخلی را افزایش دهیم اما متاسفانه چنین روندی در کشور ما وجود ندارد.

حقیقیان در پاپان و در پاسخ به این سوال که آیا دراگان اسکوچیچ می تواند در تیم ملی پیروز باشد و با ایران به جام جهانی 2022 قطر صعود کند، گفت: اسکوچیچ مربی ای نیست که محک خورده باشد. حشمت مهاجرانی موقعی سرمربی تیم ملی ایران شد که امتحانش را در رده های جوانان و امید ایران گذارنده بود و با اعتماد نسبی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران برگزیده شد اما اسکوچیچ چنین مسیری را طی نکرده و به نوعی انتخاب او یک ریسک به حساب می آید. در هر صورت امیدوارم که تیم ملی ایران با اسکوچیچ عملکرد پیروزی داشته باشد به جام جهانی نیز صعود کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 773

به "حقیقیان: اسکوچیچ محک نخورده، دلال ها به فوتبال رخنه کرده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقیقیان: اسکوچیچ محک نخورده، دلال ها به فوتبال رخنه کرده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید