تور تخصصی معرفی مجموعه حسن پادشاه تبریز برگزار گردید

به گزارش پیامک خنده، تور تخصصی معرفی پتانسیل های گردشگری و بازشناسی معماری یکی از مجموعه های تاریخی تبریز به نام مجموعه حسن پادشاه به مناسبت هفته گردشگری در تبریز برگزار گردید.

تور تخصصی معرفی مجموعه حسن پادشاه تبریز برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران، هدف از اجرای این برنامه احیای هویت تاریخی مجموعه حسن پادشاه، توانمندسازی فعالان گردشگری در زمینه معرفی هر چه بهتر مجموعه های تاریخی شهر به گردشگران و حتی شهروندان و بازدید از کارگاه های مرمت این مجموعه بوده است.

اولین بار در قرن ششم هجری، محمد جوینی، عمارتی در کرانه شمالی مهران رود بنا می نماید و در دوره های بعد، اوزون حسن (پادشاه آق قویونلوها) این محل را گسترش می دهند و میدان، مجموعه حسن پادشاه،مسجد و دارالشفاء (بیمارستان) را در این محل می سازند و در دوره های بعد، قره قویونلوها مرکز حکومت خود را از ششگلان تبریز به این جا منتقل می نمایند.

امروزه از این مجموعه عظیم تنها مسجد صاحب الامر، مدرسه و آثاری از بناهای آن دوران در امتداد خیابان دارایی فعلی باقی مانده است و طرح احیا میدان بزرگ حسن پادشاه از سوی متولیان در دستور کار قرار گرفته است.

در اکثر پژوهش ها و اسناد، از میدان صاحب آباد تبریز (میدان حسن پادشاه) به عنوان الگویی برای دیگر میدان های اسلامی یاد می نمایند که چهار عنصر اصلی عبادت، طهارت، عمارت و تجارت اولین بار در این میدان رخ داده است. هم چنین این میدان الگوی اولیه ساخت میدان نقش دنیا اصفهان نیز به حساب می آید.

از این رو در برنامه بازدید از مجموعه حسن پادشاه، جمعی از مختصصان و فعالان حوزه گردشگری اعلام کردند که خواهان احیاء میدان صاحب آباد تبریز (میدان حسن پادشاه) هستند چرا که معتقدند با این کار، صنعت گردشگری در استان بیش از پیش رونق می یابد و به دنبال آن با ایجاد فرصت های شغلی در زمینه خدماتی و گردشگری، وضعیت مالی منطقه بهبود می یابد.

در طی هفته گردشگری برنامه های متعدد در زمینه گردشگری از سوی موسسه های مردم نهاد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تدارک دیده شده است و این تور تخصصی بازدید از مجموعه نیز به همت خانه هنر و معماری کریاس، کانون توسعه گردشگری استان آذربایجان شرقی و اداره کل میراث فرهنگی استان برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 420

به "تور تخصصی معرفی مجموعه حسن پادشاه تبریز برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور تخصصی معرفی مجموعه حسن پادشاه تبریز برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید