تسهیلات ساخت مسکن در قالب مشارکت مدنی

به گزارش پیامک خنده، مشارکت مدنی یکی از انواع عقود و عبارت از درآمیختن سهم الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی و یا حقوقی متعدد به نحو مشاع، به منظور انتفاع و طبق قرارداد است.

تسهیلات ساخت مسکن در قالب مشارکت مدنی

برای انجام این معامله موضوع معامله، سرمایه لازم برای مشارکت، وثیقه ها و بهای کالا و هزینه های تقریبی و قیمت تمام شده، قیمت فروش و نحوه آن، نسبت سهم سود بانک و متقاضی باید تعیین شود.

اگر قصد ساخت و ساز دارید و نیاز به تسهیلات بانکی دارید احتمالا تسهیلات پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در قالب مشارکت مدنی برای شما بهترین گزینه است. این وام عبارت است از تسهیلات جهت ساخت واحد یا واحدهای مسکونی، که متقاضی در صورت دارا بودن اوراق ممتاز و یا داشتن حساب های صندوق پس انداز مسکن، صندوق پس انداز ساخت مسکن، پس انداز مسکن جوانان و قرض الحسنه جاری (با رعایت قوانین و ضوابط تعیین شده در هر حساب)، می تواند در قالب عقد مشارکت مدنی از بانک مسکن دریافت کند.اشخاص حقیقی و حقوقی سرمایه نقدی و یا غیر نقدی خود را با هدف سودآوری با سرمایه بانک شریک می شوند و سود این سرمایه طبق قرارداد بین دو طرف تقسیم می شود. سازنده باید برای دریافت این تسهیلات، حساب جاری به نام خود در بانک افتتاح کند و بانک سهم خود را از شراکت (به صورت نقدی) طبق ضوابط و مقررات به این حساب واریز می کند. باید توجه داشت که در انتهای قرارداد، بانک سهم خود را به شریک فروخته و وی باید برای تسویه نقدی و یا تقسیط سهم الشرکه بانک (در صورت موافقت بانک) مراجعه نماید.

پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی، فرآیندی سه مرحله ای است. مرحله اول به این صورت است که متقاضی (سازنده) طرح پیشنهادی خود را به همراه مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده به بانک ارایه می دهد. پس از بررسی های لازم و تایید طرح از طریق بانک قرارداد مشارکت مدنی با متقاضی منعقد می شود.

  • بیشتر بخوانید: هزینه ساخت خانه شامل چه مواردی است؟

ملک مورد نظر متقاضی برای ساخت باید یکی از شرایط ذیل را داشته باشد:

دارای سند مالکیت یا صورت مجلس تفکیکی باشد یا دارای قرارداد واگذاری سازمان ملی زمین و مسکن باشد.

ملک معرفی شده باید مفروز، قابل رهن گذاری و در محدوده خدمات شهری باشد.

شرایط متقاضی که پس از این قرار است شریک بانک باشد از قرار زیر است:

باید دارای اهلیت قانونی به این معنی باشد که ممنوعیتی در تصرف اموال خود نداشته باشد، همچنین امکانات مالی کافی به منظور انجام تعهد خود و توانایی خرید سهم بانک را به صورت نقد یا اقساط، پس از تکمیل ساختمان طبق قرارداد داشته باشد.

در مرحله دوم مرحله بعدی قرارداد مشارکت مدنی بین بانک و متقاضی منعقد و برای تنظیم و در رهن قرار دادن ملک به دفترخانه ارسال می شود.

مرحله پایانی دریافت این تسهیلات نحوه عمل در مشارکت مدنی است. ابتدا هزینه کل اجرای طرح با در نظر گرفتن هزینه احداث ساختمان و سایر هزینه های قابل قبول (اخذ پروانه، تهیه نقشه و …) تعیین می شود. در این مرحله پرداخت هزینه های مربوط به اخذ پایان کار، صورت مجلس تفکیکی و گواهی عدم خلاف به عهده شریک بوده و در هزینه کل اجرای طرح در نظر گرفته نخواهد شد.

در پایان سقف تسهیلات قابل واگذاری بر اساس تعداد واحدها، متراژ زیربنا، 80 درصد هزینه کل اجرای طرح، امتیاز تسهیلاتی متقاضی و درصد سهم الشرکه بانک و شریک تعیین می شود.

  • بیشتر بخوانید: آشنایی با قوانین مشارکت در ساخت

پرداخت تدریجی سهم الشرکه بانک

پرداخت سهم الشرکه بانک در دو مرحله انجام می شود؛ مرحله اول پس از انجام حداقل 20 درصد از پیشرفت فیزیکی ساختمان و بر اساس 80 درصد هزینه های اجرا شده در پروژه، به شرط آنکه این مبلغ از 50 درصد کل تسهیلات تجاوز نکند

در مرحله یا مراحل بعدی نیز حداکثر معادل 80 درصد هزینه های اجرا شده در طرح پرداخت می شود، این امر نیز مشروط به این است که مبالغ دریافتی در مراحل قبل در پروژه از طریق شریک هزینه شده باشد.

توصیه می شود قبل از درخواست دریافت چنین تسهیلاتی به دقت از تمام ضوابط و شرایط چنین مشارکتی اطلاع کافی کسب کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2065

به "تسهیلات ساخت مسکن در قالب مشارکت مدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسهیلات ساخت مسکن در قالب مشارکت مدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید