برق کشی روکار ساختمان: روش اجرای سیم کشی اصولی

به گزارش پیامک خنده، احتمالاً تا به حال بارها آرزو نموده اید که ای کاش پریزهای برق خانه جای دیگری بودند, اما از ترس این که مبادا برق کار ساختمان دل و روده دیوارهای تازه نقاشی شده خانه تان را بیرون بریزد و خرج جدیدی روی دستتان بگذارد از خیر آن گذشته اید. خبر خوب برای شما این است که راه های دیگری هم برای تغییر دادن جای پریزها وجود دارد. و این راهکار استفاده از برق کشی روکار ساختمان است.

برق کشی روکار ساختمان: روش اجرای سیم کشی اصولی

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

برق کشی روکار ساختمان

با گوشی های موبایل آویزان از پریز چه باید کرد؟

شاید شما هم در اتاقتان پریز برقی داشته باشید که در ارتفاع بالایی از سطح زمین واقع شده است و تا فرسنگ ها دورتر از آن هیچ تخت خواب و میز و جایگاه نیست و وقتی شارژ گوشی موبایلتان تمام می گردد مجبور می شوید از سیم کوتاه شارژر آویزان شوید و آخرین ساعات شب را در همان حالت سپری کنید.

برق کشی روکار ساختمان شیوه مناسبی برای سیم کشی ساختمان است که به یاری آن شما می توانید کلید و پریزها و چراغ ها را در هر کجای خانه که خواستید به سرعت و آسانی, و بدون نیاز به کندن و سوراخ کردن دیوار نصب کنید. در این شیوه بر خلاف سیم کشی تو کار که در آن سیم , جعبه تقسیم و سایر ادوات برق کشی داخل دیوارها قرار می گرفتند, همه چیز روی دیوارها نصب می گردد. البته اگر فکر می کنید با این کار تعداد زیادی سیم در هم گره خورده رنگارنگ از دیوارها و سقف آویزان می گردد باید بگوییم که تصورتان اشتباه است.

برق کشی روکار ساختمان به یاری ابزارهای جدید داخل پوشش های مخصوصی قرار می گیرد و وقتی که شما پوشش های سیم کشی روکار را با رنگی مشابه رنگ دیوار نقاشی می کنید دیگر به چشم نمی آیند. در واقع اگر کمی خلاق باشید یا کار را به طراح و معماران کاردان بسپارید می توانید از برق کشی روکار ساختمان به عنوان بخش جذابی از دکوراسیون بهره ببرید.

وسایل و ابزاری که برای برق کشی روکار ساختمان نیاز دارید

برای سیم کشی رو کار از پیچ و مهره، سه راهی، زانویی، بوشن، جعبه تقسیم، جعبه کلید، سیم و کانال های محافظ استفاده می گردد. بسته به این که شما به دنبال اضافه کردن کلید پریز یا… هستید و این که در چه فاصله ای از سقف دیوار و خروجی های دیگر قصد نصب آن را دارید, ممکن است به هر یک از این ابزار ها نیاز پیدا کنید.

برق کشی روکار ساختمان چطور انجام می گردد؟

اول نقشه بکشید، سپس فیوز برق را

برای آغاز باید محلی که می خواهید پریز یا خروجی یا… را نصب کنید انتخاب کنید. سپس نزدیک ترین پریز یا کلید برق به آن را پیدا کنید و نقشه ای رسم کنید که جهت بین این دو نقطه را نمایش دهد. به طوری که این جهت کوتاه ترین جهت ممکن و در عین حال آنقدرها در معرض دید نباشد و بتوان به یاری وسایل یا راهکارهای دیگر تا حد خوبی آن را مخفی کرد.

سپس باید جریان برق را قطع کنید. این کار را می توانید با استفاده از قطع کردن فیوز انجام دهید. با یک فازمتر امتحان کنید که جریان برق قطع شده باشد. سپس پریز (خروجی) فعلی را باز کنید و سیم های داخل پریز را به یک جعبه اتصال که دارای ورودی و خروجی هایی متعدد است وصل کنید. بعد از این که تشخیص دادید چه تعداد انشعاب جدید لازم دارید آن ها را به خروجی جعبه تقسیم وصل کنید.

مرحله آخر قرار دادن سیم ها داخل کانال های فلزی یا پلاستیکی و نصب کردن آن ها روی دیوار است. نصب این کانال ها معمولاً به یاری میخ و بست انجام می گردد. در نهایت شما می توانید این کانال ها را رنگ آمیزی کنید یا برچسب و استکیرهای رنگی روی آن ها بچسبانید.

داکت کشی و ترانک در برق کشی روکار ساختمان

مواظب باشید خط روی خط نگردد

داکت و ترانک محفظه های پوششی هستند که جنس آن ها معمولا PVC است. سیم هایی که در سیم کشی روکار استفاده می شوند معمولاً در این محفظه ها قرار می گیرند تا خطر برق گرفتگی و قطع شدن سیم کشی کاهش پیدا کند. ضمن این که به این ترتیب از گره خوردن سیم ها جلوگیری می گردد و نمای بیرونی آن هم زیباتر است. ترانک از داکت پهن تر و ضخیم تر است و برای تعداد بیشتر سیم و البته ولتاژ مصرفی بیشتر استفاده می گردد. اگر بخواهید کابل برق و کابل شبکه را با هم داخل یک پوشش قرار دهید ترانک ها این دو را به یاری یک پارتیشن از هم جدا می نمایند تا از تأثیر میدان مغانطیسی کابل برق روی کابل شبکه جلوگیری شده و به اصطلاح خط روی خط نگردد.

اصول برق کشی رو کار ساختمان

فاصله را رعایت کنید تا قاب عکس هایتان سالم بمانند

ممکن است در خانه تان میز یا کنسولی داشته باشید که به خاطر پریز بدقلقی که درست پشت آن قرار گرفته هیچوقت به دیوار نمی چسبد و باعث می گردد همواره استرس افتادن آینه و قاب عکس را از فاصله بین دیوار و کنسول داشته باشید و اگر میز یا کنسول را زیادی فشار بدهید سیم کشی شما قطع خواهد شد. نکته اینجاست که هر کاری قواعد و اصول خاص خودش را دارد.

  • در سیم کشی روکار ساختمان باید به فاصله و ارتفاع جعبه تقسیم, جعبه کلید و پریزها دقت کرد. طبق استاندارد

ارتفاع جعبه کلید از کف باید بین 125-110 سانتی متر (معمولاً 120) و ارتفاع پریزها از کف 35-30 سانتی متر و فاصله جعبه تقسیم ازسقف 40-30 سانتی متر باشد.

  • علاوه بر این رعایت فاصله حداقل 6 میلی متری از دیوار و سقف، در محل نصب هر یک از داکت ها (پوشش ها) لازم است.
  • بست هایی که برای نصب داکت استفاده می کنید باید از طریق پیچ و رولپلاک روی دیوار محکم شوند. رعایت فاصله مناسب و نصب منظم این بست ها اهمیت زیادی دارد.
  • جنس پیچی که استفاده می کنید باید متناسب با جنس زمینه (دیوار) باشد. به طور مثال برای دیوارهای فلزی از پیچ فولادی بهره ببرید.
  • اگر برای پوشش دهی سیم ها از لوله های فولادی سیاه استفاده می کنید, حتماً باید روی این لوله ها و کلیه ادوات دیگر مثل جعبه تقسیم و … را ابتدا ضدزنگ و سپس رنگ بزنید تا در مجاورت رطوبت پوسیده نشوند.

برق کشی روکار ساختمان چه زمانی استفاده می گردد؟

وقتی برق کشی روکار ساختمان تنها گزینه روی میز است

همان طور که گفتیم زمان هایی که قصد اضافه کردن یک خروجی را در محل جدید دارید اما دلتان نمی خواهد دیوارهای خانه را خراب کنید بهتر است از سیم کشی روکار بهره ببرید. علاوه بر این در بسیاری از موارد ممکن است دیوارهای اتاق شما از بتون یا مصالح ساختمانی سخت و نفوذ ناپذیر ساخته شده باشد که تخریب آن ها علاوه بر این سخت است باعث آسیب رسیدن به استحکام بنای شما می گردد. بنابراین برق کشی روکار در برخی موارد تنها گزینه موجود ست.

درخواست خدمات برق کاری ساختمان از متخصصین کارگشا

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 841

به "برق کشی روکار ساختمان: روش اجرای سیم کشی اصولی" امتیاز دهید

1 کاربر به "برق کشی روکار ساختمان: روش اجرای سیم کشی اصولی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برق کشی روکار ساختمان: روش اجرای سیم کشی اصولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید