بدون دانش و با کم ترین ریسک، بیشترین بازدهی را در بورس کسب کنید

به گزارش پیامک خنده، کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه گذاران با توجه به اندازه تحمل ریسک و انتظارات خود از اندازه بازدهی، صندوقی را جهت سرمایه گذاری انتخاب نمایند.

بدون دانش و با کم ترین ریسک، بیشترین بازدهی را در بورس کسب کنید

مهرزاد جهانی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار در پاسخ به این پرسش که، آیا بازار سرمایه با توجه به همه نوسانات قیمتی که دارد مناسب سرمایه گذاری برای عموم مردم است؟، اظهار کرد: بازار سرمایه همیشه یکی از مقاصد فعالان اقتصادی به منظور سرمایه گذاری است که به شرکت های تولیدی و خدماتی فعال در بازار سرمایه در جهت تامین منابع اقتصادی و بهبود کسب و کار و توسعه زیرساخت ها یاری فراوانی می نماید و این امکان را به پول های خرد می دهد تا در سودآوری شرکت های عظیم سهیم باشند؛ بنابراین این ساز و کار در صورت توسعه درست و سیستماتیک، می تواند یکی از ابزار قدرتمند سیاست های کلان اقتصادی باشد.

او اعلام کرد: لازمه ورود به بازار سرمایه و کسب انتفاع از آن، آموزش حرفه ای و علمی نحوه سرمایه گذاری است؛ بنابراین اگر افراد با صرف زمان کافی به درجه علمی مورد احتیاج رسیدند، میتوانند شخصا اقدام به سرمایه گذاری نمایند و از همه پتانسیل های این بازار در جهت کسب منفعت برخوردار شوند.

کارشناس بازار سرمایه اضافه نمود:، اما اگر زمان و توان کافی برای آموزش حرفه ای جهت ورود به بازار سرمایه را ندارند، می توانند از صندوق های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه استفاده نمایند که تیمی حرفه ای و باتجربه مدیریت این صندوق ها را بر عهده دارند.

جهانی در مورد انواع صندوق های سرمایه گذاری گفت: صندوق های سرمایه گذاری با عایدی ثابت، صندوق سرمایه گذاری مختلط و صندوق سرمایه گذاری سهامی از صندوق های مورد توجه فعالان بازار هستند که سرمایه گذاران بر مبنای مقدار تحمل ریسک و انتظارات آن ها را انتخاب می نمایند.

او اعلام کرد: البته در کنار این سه صندوق، صندوق های سرمایه گذاری در طلا، صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان، صندوق سرمایه گذاری پروژه، صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری، صندوق سرمایه گذاری شاخصی، صندوق سرمایه گذاری جسورانه هم در بازار سرمایه فعال هستند.

کارشناس بازار سرمایه در مورد صندوق های سرمایه گذاری با عایدی ثابت اظهار کرد: صندوق های با عایدی ثابت، بنابرماهیت آن برای افراد ریسک گریز مناسب است. این صندوق ها حداقل 75 درصد از دارایی های خود را در سپرده های بانکی و اوراق با عایدی ثابت سرمایه گذاری می نمایند و حداکثر 25 درصد از دارایی های خود را مطابق با مصوبات سازمان بورس، می توانند در سهام سرمایه گذاری نمایند.

او اعلام کرد: بنابراین با توجه به ترکیب دارایی های این صندوق ها، سرمایه گذاران آن ها از نوسانات شدید سهام در شرایط غیر متعارف مصون می مانند و بازدهی معقولی را (که معمولا بیشتر از سود سپرده بانکی می باشد) کسب می نمایند؛ بنابراین می توان گفت، این صندوق ها مورد توجه تمام سرمایه گذارانی است که، مقدار تحمل ریسک آن ها پایین است، اما خواهان کسب بازدهی بیشتر از نرخ سود بانکی هستند.

جهانی در پاسخ به این پرسش که، صندو های سرمایه گذاری سهامی چیست؟، گفت: صندوق های سرمایه گذاری سهامی، نوع دیگری از صندوق های مورد توجه سرمایه گذاران است که مناسب افراد ریسک پذیر است. افرادی که مقدار تحمل ریسکشان بالاست و انتظار بازدهی بالاتری نسبت به صندوق های با عایدی ثابت و مختلط دارند و ریسک آن را هم می پذیرند.

او اعلام کرد: صندوق های سرمایه گذاری سهامی، حداقل 70% از دارایی های خود را در سهام سرمایه گذاری می نمایند و مابقی هم به اختیار مدیر صندوق در سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی یا سایر اوراق بهادار با عایدی ثابت سرمایه گذاری می گردد. این کار باعث می گردد که ریسک این نوع صندوق ها نسبت به صندوق های با عایدی ثابت بیشتر گردد. به علت اینکه بخش زیادی از دارایی های این نوع صندوق ها در بورس سرمایه گذاری می گردد. این صندوق ها بیشتر مناسب افرادی هستند که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند، اما فرصت یا اطلاعات کافی برای این کار را ندارند.

کارشناس بازار سرمایه در مورد صندوق های سرمایه گذاری مختلط اظهار کرد: صندوق های سرمایه گذاری مختلط هم یکی دیگر از صندوق هایی است که در بازار سرمایه رواج دارد و مورد اقبال قرار می گیرد. این صندوق های از لحاظ ماهیت ریسک پذیری مابین صندوق های با درامد ثابت و صندوق های سهامی قرار می گیرد.

او اعلام کرد: این نوع از صندوق ها حداکثر 60% از دارایی خود را در سهام سرمایه گذاری می نمایند و حداقل 40% از دارایی صندوق هم در اوراق با عایدی ثابت مثل، اوراق مشارکت و سپرده های بانکی سرمایه گذاری می گردد. سرمایه گذاری در این نوع از صندوق ها به افرادی با سطح ریسک میانه توصیه می گردد.

او اضافه نمود: سرمایه گذاران با توجه به مقدار تحمل ریسک و انتطارات خود از مقدار بازدهی، یکی از انواع صندوق ها را به منظور سرمایه گذاری انتخاب می نمایند.

جهانی در پاسخ به این پرسش که، افراد به چه صورتی در صندوق های سرمایه گذاری می توانند اقدام به سرمایه گذاری نمایند؟، گفت: صندوق های فعال در بازار به دو گونه صدور و ابطالی و قابل معامله در بورس هستند. افراد به منظور خرید واحد های صندوق های صدور و ابطالی باید به سایت این صندوق ها مراجعه می نمایند و پس از احراز هویت، به صورت اینترنتی درخواست خرید مقدار واحد های مد نظر خود را ثبت نمایند.

او اعلام کرد: کارشناسان صندوق پس از محاسبه NAV (خالص دارایی های صندوق به ازای هر سهم) در روز معاملاتی بعد، درخواست شما را برمبنای NAV محاسبه شده تایید می نمایند. به منظور ابطال واحد های سرمایه گذاری شده هم همین رویه طی می گردد. اما صندوق های قابل معامله در بورس یا همان ETF ها قابلیت خرید و فروش آنلاین در بستر سامانه معاملاتی فرابورس را دارند و قیمت معامله هم بر مبنای عرضه و تقاضای بازار مشخص می گردد. البته قیمت معامله بسیار نزدیک به NAV صندوق است و معمولا بازارگردان ها اجازه ایجاد شکاف بین قیمت تابلو و NAV را نمی دهند.

کارشناس بازار سرمایه در مورد مزایای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری اظهار کرد: از مزیت های صندوق های قابل معامله در بورس می توان به سهولت در خرید و فروش، به روز بودن NAV صندوق ها در بازه های زمانی کوتاه (برخلاف صندوق های صدور و ابطالی)، نقدشوندگی بالاتر و کمتر بودن هزینه های عملیاتی اشاره نمود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 شهریور 1400 بروزرسانی: 22 شهریور 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1753

به "بدون دانش و با کم ترین ریسک، بیشترین بازدهی را در بورس کسب کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدون دانش و با کم ترین ریسک، بیشترین بازدهی را در بورس کسب کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید