با مجذوب کننده ترین قابلیت ها و مشخصات ویندوز 11 آشنا شوید

به گزارش پیامک خنده، اواخر خرداد ماه بود که ردموندی ها از نسخه تازه سیستم عامل خود، ویندوز 11 رونمایی کردند. نهایتا مایکروسافت رسما نسخه تازه ویندوز را روز 13 مهر عرضه کرد تا انتظار هواداران مشتاق این سیستم عامل به سر آید. امروز در سرویس علم و تکنولوژی مجله خبرنگاران از مجذوب کننده ترین قابلیت های و ویژگی های ویندوز 11 نوشته ایم.

با مجذوب کننده ترین قابلیت ها و مشخصات ویندوز 11 آشنا شوید

ویندوز را مرحله مهمی از نوآوری جهان می دانند. این سیستم عامل هم اکنون به ستون فقرات مشاغل در جهان تبدیل شده و بسیاری از استارت آپ ها هم پیرامون آن شکل گرفته اند. وب در بستر ویندوز به دنیا آمد. در ویندوز بود که بسیاری از ما اولین ایمیل ها، اولین بازی های کامپیوتری، اولین ویدئوهای یوتیوب، اولین خط کدها و اولین دانلودها فیلم و سریال و بسیاری از اولین های خود را تجربه کردیم.

ویندوز بستری است که برای بسیاری حکم ارتباط، یادگیری و دستیابی به اطلاعات بی حد و حصر جهانی وب را دارد. امروزه بیش از 1 میلیارد نفر در سرتاسر جهان برای مشاغل و همینطور امور شخصی خود به این بستر تکیه دارند. حال با انتشار ویندوز 11، تصمیم گرفتیم از مجذوب نمایندهیت ترین قابلیت های آن بنویسم تا مخاطبانی که با شنیدن خبر عرضه نسخه تازه ویندوز همچنان نسبت به کوچ به نسخه تازه ویندوز تردید دارند را بیش از پیش برای مهاجرت به نسخه تازه سیستم عامل مایکروسافت وسوسه کنیم.

تجربه کاربری مناسب در ویندوز 11

طراحان ویندوز 11 تصمیم گرفته اند با ایده های خلاق تر همه چیز ویندوز تازه را ساده نگه دارند. از دکمه استارت و نوار لیست و نوار وظیفه تا تمام فونت ها و آیکون ها و مابقی طراحی های ویندوز 11 به شیوه ای انجام گرفته اند تا باعث شوند به کاربران هر چه بیشتر حس آرامش و راحتی القا گردد. در تازهترین نسخه سیستم عامل مایکروسافت دکمه استارت در وسط قرار گرفته تا جستجو به معنای واقعی ساده تر باشد. دکمه استارت از سرویس ابری و همینطور سرویس اشتراکی مایکروسافت 365 استفاده می نماید تا فایل ها را بدون توجه به پلتفرم و دستگاهی که کاربر قبلا به کار می برده نشان دهد. در این مورد، فرقی نمی نماید دستگاه های قبلی شما روی چه پلتفرم هایی از اندروید تا آی او اس اجرا می شدند.

قابلیت چیدمان مجذوب نماینده و اسنپی

ویندوز 11 با تغییرات انعطاف پذیر در پنجره های متعدد و همینطور قابلیت چسباندن برنامه ها به یکدیگر این امکان را به وجود آورده تا بتوانید به راحتی به هر طریقی که دوست دارید با ویندوز کار کنید. قابلیت هایی همانند Snap Layouts، Snap Groups و Desktops از ویژگی هایی تازهی هستند که برای انجام چند کار به نسخه تازه ویندوز اضافه شده اند. این قابلیت های تازه امکان چیدمان زیبا و مجذوب نماینده پنجره ها را به شما داده تا بتوانید چیدمانی به لحاظ بصری مرتب و منظم و به طرز چشمگیری زیبا را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نصب و استفاده از شبکه اجتماعی کلاب هاوس (Clubhouse)

یکپارچگی با برنامه مایکروسافت تیمز

یکی دیگر از از مجذوب نمایندهیت های ویندوز 11 سهولت برقراری ارتباط در آن است. در نسخه تازه ویندوز نرم افزار مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) در نوار وظیفه ادغام شده است. به این ترتیب، کاربران می توانند به راحتی از مایکروسافت تیمز برای دریافت و ارسال پیغام های متنی و صوتی و همینطور گفتگوهای صوتی و ویدئویی استفاده نمایند. نکته دیگر اینکه امکان همگام سازی مخاطبان این نرم افزار در تمام پلتفرم ها از اندروید و ویندوز تا آی او اس راحت تر از قبل شده است.

ادغام قابلیت DirectStorage در ویندوز 11

ویندوز قابلیت های زیادی را برای کاربران علاقه مند به بازی فراهم نموده است، یکی از این قابلیت ها DirectStorage نام دارد که اساسا سرعت بارگذاری بازی ها را افزایش می دهد. از آنجایی که صدها میلیون نفر در سراسر جهان بازی های خود را بر روی بستر ویندوز اجرا می نمایند، مایکروسافت هم با ادغام قابلیت DirectStorage در ویندوز 11 احتیاج کاربران برای انجام بازی هایی با گرافیک بالا را رفع نموده است. در حالی که قابلیت DirectStorage برای بارگذاری سریعتر و دقیق تر بازی ها به نسخه تازه ویندوز افزوده شده، قابلیت Auto HDR هم باعث می گردد که کاربران با داشتن طیف وسیع تر و واضح تر رنگ ها تجربه بازی بهتری را به لحاظ بصری داشته باشند.

مایکروسافت استور، فروشگاه برنامه مایکروسافت

فروشگاه برنامه مایکروسافت استور (Microsoft Store) پلتفرم کاملا تازهی است که در آن تمام برنامه ها و تفریح های کاربران یکجا فراهم شده اند. مایکروسافت استور که طراحی زیبا و ساده ای دارد، راه بسیار سریعی برای دسترسی به انواع و اقسام ابزارها و نرم افزارها است. در مایکروسافت استور علاوه بر برنامه ها می توانید به محتواهای دیگری از انواع بازی، سریال و فیلم هم دسترسی داشته باشید. می توانید مجموعه ای از برنامه ها از پلتفرم های مختلفی همانند ریکت نیتیو، جاوا، الکترون، زامارین و غیره را از مایکروسافت استور بارگیری کنید و دیگر هیچ نگرانی هم از امنیت آنها نداشته باشید.

استفاده از برنامه های اندرویدی در ویندوز 11

در ویندوز 11 برای اولین بار می توانید از برنامه های اندرویدی که به تازگی وارد جهانی ویندوز شده اند بهره مند شوید. از اواخر سال 2021 هم می توانید برنامه های اندروید را در مایکروسافت استور یا فروشگاه اپلیکیشن آمازون پیدا نموده و نصب و اجرا کنید.

بیشتر بخوانید: برترین اپلیکیشن های رایگان آیفون

لیست ویجت ها

ویندوز 11 از یک منو یا لیست اختصاصی برای ویجت ها استفاده می نماید که می توانید در آن بخش هایی مانند شرایط آب و هوا، اخبار، قیمت سهام، نتایج مسابقات ورزشی و موارد دیگری که در آن نمایش داده شده را ببینید. با وجودی که لیست ویجت ها اخیرا به ویندوز 10 هم افزوده شده، ولی مجذوب نمایندهیت آن قطعا به پای نسخه تازه ویندوز که دارای طراحی زیبا و شکیلی است نمی رسد. اگر از کسانی هستید که چندان علاقه ای به ویجت ها ندارید می توانید به راحتی این قابلیت را مخفی نگه دارید.

کنترل لمسی بهتر

یکی از اشکالات ویندوز 10 قطعا کنترل لمسی بسیار بد آن بود که مایکروسافت را بر آن داشت تا در نسخه تازه سیستم عامل خود بهینه سازی های زیادی را انجام دهد. حالا در ویندوز 11 ترتیبی داده شده که کاربران با به نمایش در آمدن دایره ای بزرگ بدانند کجای تصویر را لمس نموده اند. اکنون کیبورد لمسی تازه از تصاویر GIF هم پشتیبانی می کند. مایکروسافت بعلاوه قابلیت استفاده از لوازم جانبی مانند Surface Pen را فراهم نموده و کاربران می توانند به وسیله نوار لیست به بخش Windows Ink Workspace رفته و قلم خود را شخصی سازی نمایند.

آیکون های تازه

یکی از تغییرات عمده ای که در نسخه تازه ویندوز شاهد آن هستیم تغییر عمده ظاهر آیکون های قدیمی است. بعضی از آیکون های بسیاری قدیمی ویندوز که از زمان ویندوز 98 تغییر ننموده بودند در ویندوز تازه کاملا عوض شده اند. از آیکون های تازه می توان به Documents ، Downloads و Pictures اشاره نموده که ظاهری کاملا تازه پیدا نموده اند.

صداهای تازه تر

ویندوز 10 در سال 2015 عرضه شد، ولی در آن موقع برخلاف انتظار افکت های صوتی تازه ای وارد ویندوز تازه نشده بود تا کاربران ناامید شوند. با این حال، خوشبختانه ویندوز 11 دارای افکت های صوتی تازهی است که با هر بار بیرون کشیدن یا وارد کردن USB، خطا یا سایر موارد می توانید افکت های تازه ویندوز را بشنوید.

بیشتر بخوانید: 20 حقیقت جالب درباره شبکه جهانی اینترنت

حالت شب و روز

یکی از اشکال های وحشتناک ویندوز 10، حالت شب (Dark Mode) آن بود که حقیقتا به صورت کاملا ناقصی پیاده سازی شده بود. ولی خوشبختانه مایکروسافت این مشکل را رفع نموده است. ولی همچنان بعضی از قسمت های سیستم عامل کاملا برای حالت شب بهینه سازی نشده اند. احتمالا این از باگ های نسخه تازه ویندوز است که با به روزرسانی هایی بعدی رفع خواهد شد.

گوشه های گرد پنجره ها

یک قابلیت جالب به نسخه تازه ویندوز مایکروسافت اضافه شده که بسیاری را به یاد سیستم عامل اپل، مک او اس می اندازد. در این ویژگی گوشه ها و اطراف پنجره ها به حالت گرد و مدرنی در آمده اند که به لحاظ بصری تاثیر چشمگیری دارد. اگر از تصاویر پس زمینه مناسبی بهره ببرید، احتمالا این قابلیت حتی زیباتر هم به نظر خواهد رسید.

تنظیمات

یکی از بخش هایی که در ویندوز 11 کاملا نو نوار شده، برنامه تنظیمات (Settings) است که تغییر بسیار مطلوبی نسبت به ویندوز 10 داشته است. علاوه بر تِم مجذوب نماینده، گوشه های گرد و نوار جانبی تازهی که برای دسترسی سریع تر و راحت تر تعبیه شده، برنامه تنظیمات دارای گزینه های بیشتری است که بعضی از آنها را قبلا تنها می توانستید در Control Panel پیدا کنید.

تم ها و تصاویر پس زمینه تازه

ویندوز 11 یک مجموعه بسیار مجذوب نماینده از تصاویر پس زمینه (Wallpaper) بسیار جالب و کاملا هنری است. هر کدام از این تصاویر پس زمینه هم دارای تم یا مضمون (Theme) خاص خود هستند از Glow تا Sunrise و Flow که هر کدام با رنگ های تیره و روشن ویندوز سازگاری دارند. در حین انتخاب تم های ویندوز (دسترسی به وسیله Settings > Personalizatoin > Themes) می توانید حالت های تاریک (Dark) و روشن (Light) را انتخاب کنید تا به سرعت به حالت های دلخواه خود برسید. پس زمینه مارپیچی معروف نسخه تازه ویندوز را هم می توانید با انتخاب تم ها تغییر دهید. اگر هم از تم های ویندوز 11 خسته شده اید می توانید به وسیله مایکروسافت استور تم های پولی یا رایگان را دانلود کنید.

تنظیمات سریع

برنامه تنظیمات تنها ویژگی مرتبط به تنطیمات در ویندوز 11 نیست. می توانید در نسخه تازه سیستم عامل مایکروسافت به منوی تنظیمات سریع (Quick Settings) هم دسترسی پیدا کنید. این برنامه در نوار وظیفه مخفی شده است. برای دسترسی به این برنامه تنها کافی است در همان بخش سمت راست نوار وظیفه که آیکون های وای فای یا اسپیکر قرار دارند بروید و روی آیکون تنظیمات سریع کلیک کنید. در بخش تنظیمات سریع می توانید تنظیماتی همانند فعالسازی یا خاموش کردن بلوتوث، وای فای، حالت هواپیما و موارد دیگر را انجام دهید.

دسکتاپ های مجازی مجذوب نماینده و فراوان

ویندوز 11 یک قابلیت مجذوب نماینده دیگر هم دارد که می توانید از آن برای ایجاد دسکتاپ های مجازی بهره ببرید. با استفاده از این قابلیت تازه می توانید دسکتاپ های جداگانه ای با تم ها و تصاویر پس زمینه مجزا بسازید. می توانید دسکتاپ های مجازی خود را برای مواردی همانند امور شخصی، کاری، مدرسه، بازی و غیره از هم تفکیک کنید و خیلی راحت در بین دسکتاپ های متعدد خود جا به جا شوید.

منبع: cnet، windowscentral

نوشته های مرتبط

مزایا و معایب تدریس و آموزش آنلاین (کلاس های مجازی)

برترین اپلیکیشن های سلامتی اندروید و ios

آشنایی با تاریخچه و انواع وب به بهانه روز شبکه جهانی وب

مروری تاریخچه و اهمیت روز ملی صنعت چاپ

منبع: افق کوروش
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1807

به "با مجذوب کننده ترین قابلیت ها و مشخصات ویندوز 11 آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مجذوب کننده ترین قابلیت ها و مشخصات ویندوز 11 آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید