اهدافی فراتر از موافقتنامه پاریس

به گزارش پیامک خنده، پنج سال پس از توافق پاریس، هند در میان معدود کشورهای در حال توسعه است که نه تنها اهداف سبز خود را محقق ساخته، بلکه به دنبال آن است تا اهداف بلندپروازانه تری را در زمینه آب و هوا دنبال کند.

اهدافی فراتر از موافقتنامه پاریس

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

در اجلاس اهداف عالی اقلیمی که اخیراً برگزار گردید، نخست وزیر نارندرا مودی رویکرد هند را اعلام کرد. وی گفت که باید چشم اندازهای فراتری را مدنظر قرار دهیم و گذشته را هم فراموش نکنیم. وی اضافه نمود، هند نه تنها به اهداف توافقنامه پاریس دست خواهد یافت، بلکه از آن اهداف نیز فراتر خواهد رفت.

هند بر این باور است که نمی توان به صورت جزیره ای به مصاف پدیده تغییر اقلیم رفت. برای این کار احتیاج به رویکردی یکپارچه، جامع و کل نگر است. این امر مستلزم نوآوری و به کار گیری فناوری های جدید و پایدار است. با آگاهی از این الزامات، هند در استراتژی های ملی توسعه و صنعتی خود بحث اقلیم را به یک موضوع اصلی تبدیل نموده است.

انرژی، محور تمام راهبردهای اقلیمی است. ما معتقدیم هند به کشوری قدرتمند در زمینه انرژی پاک و پیشرو در گذار از فراوری انرژی از منابع فراوری کننده دی اکسیدکربن به منابع تجدیدپذیر و سوخت های غیرفسیلی تبدیل شده است.ما قصد داریم از پتانسیل هند در زمینه انرژی تجدیدپذیر استفاده کنیم. هند چهارمین کشور دنیا از نظر ظرفیت انرژی تجدیدپذیر است و از نظر میزان تعهد شده برای توسعه این ظرفیت ها در بالاترین سطوح دنیای واقع شده است. بخش اعظم این انرژی از تمیزترین منبع انرژی یعنی خورشید تأمین خواهد شد.ما در حال حاضر هم شاهد پیشرفت هایی هستیم. در ابتدا به 175 گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر تا سال 2022 متعهد شدیم اما از این فراتر رفته و انتظار داریم طی دو سال آینده از 220 گیگاوات عبور کنیم. ما حتی هدف بلند پروازانه تر 450 گیگاوات تا سال 2030 را مدنظر داریم.

ما در کوشش هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که 40 درصد از فراوری برق در هند تا سال 2030 از منابع سوخت غیرفسیلی تأمین گردد. این حرکت رو به جلو برای استفاده از انرژی پاک همزمان با کوشش موازی برای کاهش شدت انتشار گازهای گلخانه ای توسط اقتصاد ما به میزان 33تا35 درصد (از سطح 2005) تا سال 2030 همراه است.طرح اوجالا - که حرکتی ملی برای استفاده از لامپ های LED است - در حال کاهش انتشار CO2 به میزان 38.5 میلیون تن در سال است. طرح اوجالا، که تحت آن برای بیش از 80 میلیون خانوار دسترسی به گاز فراهم شده است نیز یکی از عظیم ترین ابتکار ها در زمینه انرژی پاک در دنیا است.اقدامات اقلیمی و پایدار در چندین طرح دولت در بخش های مختلف لحاظ شده اند. طرح مأموریت شهرهای هوشمند با همکاری با 100 شهر به آنها یاری می نماید تا پایدارتر شده و با چالش های تغییر اقلیم سازگار شوند. برنامه ملی هوای پاک به دنبال کاهش آلودگی هوا (ذرات PM2.5 و PM10) به میزان 20 تا 30 درصد در طی چهار سال آینده است.هدف از طرح جال جیوان تأمین آب آشامیدنی سالم به وسیله اتصالات جداگانه شیر آب خانگی تا سال 2024 برای تمام خانوارهای روستایی هند با تمرکز بر مقوله پایداربودن است.

درختان بیشتری در حال کاشته شدن و اراضی تخریب شده در حال احیا شدن هستند تا یک حفره فروکشنده کربن ایجاد گردد که 2.5تا3 میلیارد تن دی اکسید کربن را جذب کند.ما همچنین بسرعت در حال ایجاد یک شبکه حمل ونقل سبز هستیم تا بخشی را که به عنوان عامل انتشار آلاینده ها بویژه در شهرهای عظیم ما شناخته شده است اصلاح کنیم.

هند در حال ایجاد زیرساخت های نسل جدید مانند سیستم های حمل ونقل انبوه، عظیمراه های سبز و آبراه ها است. یک طرح ملی حمل ونقل برقی در حال ایجاد یک اکوسیستم تحرک الکترونیکی با هدف برقی کردن بیش از 30 درصد از کل وسایل نقلیه است.

هند در نظر دارد یک شهروند دنیای مسئول در حوزه اقلیم باشد. ما نه تنها از تعهدات خود در توافقنامه پاریس فراتر رفته ایم، بلکه در حال استفاده از ابزارهای نوآورانه برای ادامه همکاری بین المللی در زمینه اقدامات آب و هوایی هستیم.

ما سازمان های بین المللی مانند ائتلاف بین المللی انرژی خورشیدی و ائتلاف برای زیرساخت های مقاوم در برابر بلایا ایجاد نموده ایم که در حال کار روی ایجاد مسیرهای کم کربن در دنیا هستند. بیش از 80 کشور به ائتلاف بین المللی انرژی خورشیدی پیوسته و آن را به یکی از سریع ترین نهادهای بین المللی در حال رشد تبدیل نموده اند.

*قائم مقام وزارت امور خارجه هند

منبع: ایران

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1414

به "اهدافی فراتر از موافقتنامه پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهدافی فراتر از موافقتنامه پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید