افزایش 2500 هکتاری سطح کاشت کلزا در فارس

به گزارش پیامک خنده، خبرنگاران/فارس معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به سرانجام کاشت کلزا در این استان، گفت: کشت گیاه روغنی کلزا درفارس به 16 هزار و 500 هکتار رسیده که نسبت به سال گذشته 2500 هکتار افزایش را نشان می دهد.

افزایش 2500 هکتاری سطح کاشت کلزا در فارس

حسین پژمان چهارشنبه 11 دی در جمع خبرنگاران اضافه کرد: انتظار می رود با بهبود عملیات به زراعی از جمله تامین بذور اصلاح شده خاص اقلیم های مختلف استان، بستر سازی مناسب، توسعه کشت روی پشته، کاربرد علف کش های اختصاصی، تامین به موقع انواع کود و تغذیه بهینه مزارع کلزا و مبارزه با آفات آن میزان عملکرد در هکتار به متوسط 2250 کیلوگرم برسد.

به گفته او، پیش بینی می گردد در فصل برداشت آینده بیش از 37 هزار تن دانه روغنی کلزا از مزارع فارس برداشت و روانه کارخانه های روغن گردد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی فارس گفت: کوشش برای افزایش سطح عملیات به زراعی، بهبود شرایط بیمه مزارع کلزا و پرداخت تسهیلات به کلزا کاران از عواملی هستند که در افزایش استقبال کشاورزان برای کشت کلزا به ویژه در مناطق جنوبی استان موثر بوده است.

پژمان برگزاری کارگاه های آموزشی و تماس چهره به چهره کارشناسان با کشاورزان و ارائه توصیه های فنی را نیز در افزایش کشت کلزا موثر دانست و اعلام کرد: قریب به 5500 نفر از بهره برداران کلزا در کلاس های آموزشی شرکت نموده اند.

او ادامه داد: در سال گذشته کمبود نهاده ها به ویژه کمبود بذر هیبرید و اصلاح شده در کاهش سطح کشت موثر بود اما سال جاری با تامین به موقع بذور ارقام مختلف کلزا به مقدار 130 تن نگرانی های سال گذشته مرتفع شد ضمن اینکه ارقام مورد درخواست کشاورزان در اختیار آنها نهاده شد.

پژمان به دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در کشت سال جاری مانند کاهش میزان بذر مصرفی در هکتار و کاهش هزینه های فراوری هم اشاره نمود و گفت: میزان بذر مصرفی از 15تا20 کیلوگر در فصل زراعی 96-95 به حدود چهار تا هشت کیلوگرم و میانگین پنج و نیم کیلوگرم در هکتار طی فصل جاری رسیده که این صرفه جویی با توجه به وارداتی بودن بخش قابل توجهی از بذور کلزا دستاورد بزرگی است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین با تاکید بر سیاست وزارت جهاد کشاورزی در کاهش وابستگی به واردات روغن خوراکی و اختصاص حدود 20 درصد از سطح کشت گندم به کشت کلزا، اظهار کرد: سطح کلزا در استان فارس باید به بیش از 50 هزار هکتار برسد که برای دستیابی به آن در کنار اقدامات مالی مانند مشخص قیمت مناسب خرید تضمینی، پرداخت به موقع وجه کلزای تحویلی به دولت، پرداخت تسهیلات کم بهره، اقدامات فنی نیز باید در دستور کار قرار گیرد تا میزان عملکرد در هکتار به بیش از 4 تن در هکتار برسد.

به گفته او، چنین پتانسیل فراوریی در اغلب مناطق استان وجود دارد و افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش هزینه های فراوری می تواند به توسعه سریع کلزا در استان یاری قابل توجه کند.

پژمان ترویج کشت دیم کلزا در تعدادی از شهرستان ها از جمله رستم، ممسنی، کازرون و فیروزآباد را از دیگر اقدامات موثر سال جاری دانست و اعلام کرد: حدود 600 هکتار کلزا بصورت دیم کشت شده است.

این مقام مسئول خسارت عوامل غیر مترقبه از جمله سیل و سرمازدگی برای کشت کلزا را یادآورشد و توصیه کرد: کشاورزان با مراجعه به دفاتر شرکت های خدمات بیمه محصولات کشاورزی نسبت به بیمه کردنمحصول خود اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 682

به "افزایش 2500 هکتاری سطح کاشت کلزا در فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 2500 هکتاری سطح کاشت کلزا در فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید