افزایش دوقلوزایی حیات وحش تهران ، کرونا هم تاثیرگذار بود

به گزارش پیامک خنده، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران، یکی از دلایل افزایش زاد و ولد و دوقلوزایی حیات وحش را حضور کمتر مردم در عرصه های طبیعی در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش استرس حیات وحش هنگام زایمان ذکر کرد.

افزایش دوقلوزایی حیات وحش تهران ، کرونا هم تاثیرگذار بود

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، محمد کرمی گفت : لزوم خانه نشینی، از ورود مردم به طبیعت به ویژه در فروردین جلوگیری کرد، همچنین با توجه به اطلاعیه ای که سازمان حفاظت محیط زیست برای روز طبیعت و ایامی که خانه نشینی شدید بود، صادر کرد از ورود افراد به طبیعت جلوگیری شد، از این رو قاعدتا حیات وحش ورود انسان به طبیعت را کمتر حس کردند و این باعث شد که در آرامش بیشتری نسبت به گذشته دوران بارداری خود را بگذرانند.

وی ادامه داد: اکنون نیز فصل زایمان حیات وحش شروع شده است و طبق اطلاعاتی که در دست داریم، نسبت به سال های گذشته زایمان با استرس کمتری داشتند و همچنین دوقلوزایی نیز بین آن ها خوب و زیاد بوده است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران تاکید نمود: دوقلوزایی به شرایط محیطی و آب و هوایی نیز بستگی دارد و بارندگی های خوبی که امسال و سال گذشته داشته ایم باعث شده است حیات وحش به ویژه علفخواران عظیم جثه استان تهران یعنی کل و بز، قوچ میش، جبیر و آهو زاد و ولد بهتری داشته باشند و دوقلوزایی در بین آن ها زیاد گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که شیوع ویروس کرونا و لزوم ماندن در خانه چه تاثیری بر شکار غیر مجاز و حضور محیطبانان در عرصه ها داشته است، اظهار داشت: محیط بانان علی رغم شیوع ویروس کرونا در پست های خود حاضر بودند و بر اساس آمار و اطلاعاتی که داریم شکار کمتر اجرا شده است چرا که وقتی حضور در طبیعت کمتر می گردد قاعدتا کسانی هم که می خواستند به صورت غیرمجاز شکار نمایند نیز حضور کمتری در عرصه های طبیعی داشتند.

کرمی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مجوز شکار صادر نمی نماید، یادآور شد: اکنون فصل شکار حیات وحش نیست چرا که بیشتر حیوانات در فصل بهار در حال زادآوری هستند بنابر این شکارچیان غیرمجاز نیز در این فصل یک مقدار رعایت می نمایند تا در فصلی که حیوانات باردار هستند و فصل زادآوری و زایمان آن ها هست کمتر به طبیعت بروند. فصل شکار برای چارسرانجام بیشتر در پاییز و زمستان است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست حداقل یکبار در سال علفخواران عظیم جثه استان تهران را که شامل قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی، جبیر و آهو هست را سرشماری می نماید، گفت: بر اساس آخرین آمار حیات وحش استان تهران - که مربوط به زمستان سال گذشته است- جمعیت چارسرانجام عظیم جثه، پنج تا 10 درصد نسبت به سال 97 افزایش پیدا نموده است.

کرمی در سرانجام درباره دلیل افزایش جمعیت حیات وحش استان تهران شرح داد: دلیل اصلی رشد جمعیت حیات وحش، افزایش زادآوری و زایمان علفخواران عظیم جثه است. افزایش مناطق تحت پوشش سرشماری ها و افزایش دقت در این کار از دیگر دلایل هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 976

به "افزایش دوقلوزایی حیات وحش تهران ، کرونا هم تاثیرگذار بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش دوقلوزایی حیات وحش تهران ، کرونا هم تاثیرگذار بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید