آلودگی هوا و خطر لختگی خون در رگ ها

به گزارش پیامک خنده، بنابر نتایج یک پژوهش نو، تنفس هوای آلوده با دود خارج شده از لوله اگزوز خودروها، ممکن است خطر لخته شدن خون(ترمبوز) را افزایش دهد.آلودگی هوا آمیخته ای پیچیده از ترکیبات گازی (ازون، مونواکسید کربن و دی اکسید نیتروژن) و ذرات معلق است.در منطقه ها شهری احتراق سوخت های فسیلی (در خودروها و صنایع)، منبع اصلی آلودگی های ناشی از فعالیت انسان هاست.قرار گرفتن در معرض ذرات ریز شیمیایی (کربن، نیترات ها، سولفات ها و فلزات) که به خاطر سوختن سوخت فسیلی در هوا منتشر شده اند، احتمال مبتلا شدن به امراض قلبی و بروز سکته مغزی را افزایش می دهد.

آلودگی هوا و خطر لختگی خون در رگ ها

آلودگی هوا و خطر لختگی خون در رگ ها

بنابر نتایج یک پژوهش نو، تنفس هوای آلوده با دود خارج شده از لوله اگزوز خودروها، ممکن است خطر لخته شدن خون(ترمبوز) را افزایش دهد.

آلودگی هوا آمیخته ای پیچیده از ترکیبات گازی (ازون، مونواکسید کربن و دی اکسید نیتروژن) و ذرات معلق است.

در منطقه ها شهری احتراق سوخت های فسیلی (در خودروها و صنایع)، منبع اصلی آلودگی های ناشی از فعالیت انسان هاست.

قرار گرفتن در معرض ذرات ریز شیمیایی (کربن، نیترات ها، سولفات ها و فلزات) که به خاطر سوختن سوخت فسیلی در هوا منتشر شده اند، احتمال مبتلا شدن به امراض قلبی و بروز سکته مغزی را افزایش می دهد.

اما تحقیق دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، که با مشارکت دو هزار دواطلب اجرا شده است، بعلاوه نشان داده که این ذرات باعث لخته شدن خون در رگ های پا هم می گردد.

محققان گفتند که آلودگی هوا خون را غلیظ تر و احتمال ایجاد لخته را بیشتر می نماید. از داوطلبانی که در این تحقیق شرکت داشته اند نزدیک به 900 نفر به ترمبوز مبتلا شدند.

لختگی خونی که در پا ایجاد می گردد ممکن است به سمت ریه حرکت کند و در آنجا مستقر گردد. لختگی خون که به ریه رسیده ممکن است به آمبولی ریوی منجر گردد.

خطر ترمبوز با عدم حرکت افزایش می یابد

در حالی که مسافران پروازهای طولانی مدت در معرض خطر ابتلا به لختگی خون هستند، افرادی که هنگام کار ساعت ها پشت میز نشسته اند یا کمتر راه می فرایند هم ممکن است با این معضل روبرو شوند.

این گروه از محققان مقدار آلودگی هوا در محل زندگی داوطلبان را مقدار گرفتند و متوجه شدند که اگر مقدار ذرات شیمیایی معلق در هوای محله ای بیشتر باشد احتمال این که داوطلب ساکن آن محله به ترمبوز مبتلا شوند، بیشتر است. داوطلبان ساکن ایتالیا بوده اند.

در گزارش محققان آمده که اگر ذرات معلق شیمیایی در هوا به مقدار 10 میکروگرم در مترمربع افزایش یابد، خطر ابتلا به ترمبوز هفتاد درصد افزایش می یابد.

سقف مشخص شده برای حجم ذرات آلوده کننده هوا پنجاه میکروگرم است.

عامل خطر زا

دکترآندریا باکارلی، سرپرست این تحقیق، گفت: با در نظر گرفتن تاثیر اساسی که آلودگی هوا بر سلامت انسان دارد، یافته های ما یک عامل نو خطرزا در ایجاد ترمبوز را برملا نموده است.

او در ادامه گفت: نتیجه تحقیق ما بعلاوه پشتوانه محکمی برای مبارزه با آلوده کننده های هوا و نهایتا وضع مقررات بیشتر برای کنترل آن است.

دکتر بورلی هانت گفت: ما مدتی است که می دانیم آلودگی هوا با افزایش امراض قلبی و سکته مغزی مرتبط است. این تحقیق برای اولین بار نشان می دهد که آلودگی هوا بعلاوه ممکن است خطر لخته شدن خون در رگ ها را افزایش دهد.

خانم هانت اضافه نمود: یافته نو مهیج است، چون کیفیت هوا چیزی است که ما انسان ها می توانیم با کنترل سوخت های فسیلی آن را بهتر کنیم.

با این وجود آیا کشورها برای جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا کاری نموده اند یا هر کدام به نوعی برای به خطر نینداختن منافع و سرمایه های خود تنها سرپوشی بر این امر می گذارند؟

منبع: ماهنامه دانشمند شماره 575

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1787

به "آلودگی هوا و خطر لختگی خون در رگ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی هوا و خطر لختگی خون در رگ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید