گردشگری هنوز پلیس ندارد، تغییر کاربری از حفاظت به هدایت!

به گزارش پیامک خنده، به گزارش خبرنگاران، پلیس گردشگری را چند سالی است که کشورهای مختلف و به خصوص آنها که بیشتر میزبان گردشگران خارجی هستند راه اندازی نموده اند. این واحد از پلیس کشورها، در حقیقت تسهیل دهنده مسائل مربوط به گردشگران داخلی و خارجی و حل مسائل آنها با پلیس است.

گردشگری هنوز پلیس ندارد، تغییر کاربری از حفاظت به هدایت!

اگر علاقمند به سفر با بهترین قیمت تور کانادا پاییز هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

پلیس گردشگری ایجاد شده تا گردشگران امنیت بیشتری را در روبرو با مسائل قانونی و حقوقی آن کشور احساس نمایند. پلیس گردشگری به چندین زبان مسلط است و معمولا در کشورهای مختلف زیر نظر وزارت گردشگری و یا متولیان گردشگری آن کشور فعالیت می نمایند. در ایران نیز قرار بود مصوبه ای ویژه پلیس گردشگری به تصویب برسد که نرسید!

پس از آن در سال 92 به بهانه هفته گردشگری، معاون گردشگری وقت سازمان میراث فرهنگی از ایجاد پلیس گردشگری در کشور اطلاع داد و گفت که پایلوت آن در استان گلستان است. کار پلیس گردشگری نیز این گونه توضیح داده شد که در حقیقت برای سهولت امر تردد گردشگران و دسترسی به مقاصد گردشگری و جلوگیری از تضییع حق و حقوق آنهاست.

اکنون پس از گذشت چند سال، این طرح در حد یک کیوسک پلیس در میدان نقش دنیا اصفهان اجرا شده و در استان گلستان نیز که پایلوت این طرح نهاده شد؛ اجرایی شدن این طرح یک ماه هم طول نکشید. این را ابراهیم کریمی، مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان در تبادل نظر با خبرنگاران هم تایید کرد و گفت: من تازگی به این استان آمده ام اما می دانم که این استان به خود پلیس گردشگری ندید. هر چند که تقاضا برای ایجاد آن وجود داشت اما فعالیتی انجام نشد.

کیوسک اطلاع رسانی یا پلیس گردشگری؟

فریدون الله کمک، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در تبادل نظر با خبرنگاران وجود پلیس گردشگر در این استان را محدود به یک کیوسک پلیس در میدان نقش دنیا اصفهان گفت و گفت: پلیس گردشگر داریم اما نه به معنای تشکیلات واحد. چندی پیش کیوسکی در میدان نقش دنیا ایجاد شده و تنها همان است. اما معمولا آن طور که مورد انتظار بود، ادامه کار نداد. ما به دنبال این هستیم که بحث خدمات پلیسی و امنیتی گردشگران را توسط افسران پلیس که مطلع با حوزه گردشگری و زبان خارجی باشند، فعال کنیم.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی در استان اصفهان وظایفش را انجام می دهد اما پلیس گردشگری طرحی است که به سازمان مستقل و با قابلیت خاص برای ارائه خدمات احتیاج دارد. الان هم این خدمات داده می گردد اما نه به معنای واحدی که مجزا باشد.

پلیس گردشگری در اصفهان که فعال تر از استانها دیگر به نظر می رسید در روزهای اول با قدرت شکل گرفت اما رفته رفته وظایفش در حد راهنمای گردشگران تغییر پیا کرد.

این کیوسک بیشتر به کیوسک اطلاع رسانی گردشگران داخلی تبدیل شد نه حتی اطلاع به گردشگران خارجی! از سوی دیگر گردشگرانی که به این واحد مراجعه می کردند در نهایت مسائلشان را باید با پلیس مطلعی و نیروی انتظامی مطرح نمایند چرا که پلیس گردشگری اختیارات محدودی دارد و نمی تواند در این حوزه ها وارد گردد بلکه می تواند تنها به گردشگران هدایت کند که از چه طریقی اقدام به احقاق حق نمایند و یا اگر در اداره نیروی انتطامی مسئله ای بابت ترجمه برایشان پیش بیاید از این نیروها استفاده می گردد.

جای خالی نیروی یگان در حفاظت از گردشگران

صحبت های مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان و گلستان درباره عدم اجرا و یا اجرای ناقص طرح پلیس گردشگری در حالی است که یکی از وظایف نیروهای یگان حفاظت از میراث فرهنگی کشور رسیدگی به امور گردشگران است در حقیقت عبارت کامل نیروی یگان، شامل نیروی یگان حفاظت از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. اما از آنجا که نیروها و بودجه واحد نیروی یگان حفاظت از میراث فرهنگی کشور اجازه پرداختن به مسائل گردشگران را نمی دهد، این واحد از عهده چنین کاری بر نمی آید. از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی نیز در پی برطرف این نقیصه نیست بنابراین عملا از ظرفیت نیروهای یگان در بحث پلیس گردشگری استفاده نمی شد و اکنون نیز استفاده نمی گردد.

در این باره، محمد کربلایی فرمانده نیروی یگان حفاظت از میراث فرهنگی کشور به خبرنگاران گفت: عنوان پلیس را به یک فرد غیرنظامی اطلاق نمی نمایند اما استان هایی مانند گلستان پلیس گردشگر را ایجاد نموده بودند. مراقبان میراث فرهنگی آموزش مختصر یک ماهه از ناجا می بینند و از ظرفیت آنها استفاده می گردد اما پلیس گردشگر باید آموزش خاص ببیند.

وی اضافه نمود: اکنون پلیس های گردشگر در بعضی استانها نظامی نیستند. در این حوزه سلیقه ای عمل می گردد. یگان حفاظت از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کامل یگان ما است منتها اگر نیرو و تجهیزاتمان به حدی باشد که بتوانیم به همه آنها جامع عمل بپوشانیم. اکنون بخش اعظم تجهیزات ما در بخش میراث فرهنگی است. در صورتی که بنا بر دستورالعمل یگان حفاظت میراث فرهنگی برای حفاظت از گردشگران داخلی و خارجی نیز وظایفی داریم.

شاید حوزه وظایف نیروی یگان حفاظت از میراث فرهنگی حتی برای مدیران سازمان میراث فرهنگی نیز ناشناخته باشد چرا که فریدون الله کمک مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان معتقد است که ماموریت های این نیرو تعیین است و اگر تعرضی به گردشگران در سایت های تاریخی گردد، رسیدگی به آن وظیفه نیروی یگان نیست بلکه نیروی یگان بحث مربوط به حفاظت از بناهای تاریخی را بر عهده دارد!

اذعان بر ضرورت حضور پلیس گردشگر

با این حال استان هایی که دارای بیشترین تعداد گردشگران داخلی و خارجی هستند مانند همین استان اصفهان به خوبی بر جای خالی پلیس گردشگر آن هم با واحد تخصصی و مجزا با نیروهای آشنا به حوزه گردشگری، تعامل با گردشگران خارجی و مسلط به زبان خارجی اذعان دارند مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در این باره از ضرورت داشتن پلیس گردشگری برای میزبانی از سیل عظیم ورود گردشگران خارجی در سالهای آینده اطلاع داد و گفت که جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان به او در حاشیه برنامه ای اعلام نموده که باید برای پلیس گردشگری در شهر یک برنامه اساسی داشته باشیم.

اکنون با وجود آنکه حضور پلیس گردشگری در استانهای هدف سفر گردشگران خارجی و داخلی منجر به میزبانی بهتر خواهد شد و بعضی از مسئولان استانی نیز بر ضرورت حضورش واقفند اما شاید معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی تا کنون ضرورت پلیس گردشگری را حس ننموده که تقویت آن را در برنامه های خود قرار نداده است. از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی استفاده از نیروی یگان حفاظت از میراث فرهنگی را که بخش دیگر وظایفش در حیطه گردشگری را از یاد برده چرا که مسئولان این یگان در هیچ یک از برنامه های معاونت گردشگری حتی آن جلسات و برنامه هایی که مربوط به آیین نامه ارتقای امینت گردشگران است، دعوت نمی شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 697

به "گردشگری هنوز پلیس ندارد، تغییر کاربری از حفاظت به هدایت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری هنوز پلیس ندارد، تغییر کاربری از حفاظت به هدایت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید