مسجد 63 ستون بازار تاریخی تبریز به بهره برداری رسید

به گزارش پیامک خنده، به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی همزمان با هفته دولت طی مراسمی با حضور مسولین استانی، شهری، اعضای هیات امنا و جمعی از اصناف بازار تبریز بهره برداری از مسجد 63 ستون بازار تبریز شروع شد.

مسجد 63 ستون بازار تاریخی تبریز به بهره برداری رسید

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان در آیین افتتاح این بنای تاریخی با اشاره به اهمیت کاربردی بودن و وجود حیات در مساجد و اماکن مذهبی گفت: در جهت حفظ بناها باید کاربری ها حفظ شوند چرا که کاربری در این اماکن به منزله روح در کالبد بناها است.

فرزین حق پرست کار مرمت و استحکام بخشی بناهای تاریخی را بدون توقف عنوان نمود و گفت: میراث فرهنگی تا به امروز بیش از 200 مسجد را در استان مرمت نموده که پیش از مرمت تقریبا غیر قابل استفاده بوده اند.

وی با بر شمردن ویژگی های منحصر بفرد در معماری بازار تبریز آن را یک الگوی زنده و پویا از یک الگوی تاریخی و اسلامی دانست و توضیح داد: عدم بهره مندی از این الگو ها موجب شده تا شهرسازی های جدید فاقدهویت باشد.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ و نگهداری بناهای مرمت شده از سوی مردم و استفاده نماینده گان اضافه کرد: بازار تبریز یک اثر ثبت شده جهانی است و کسانی که از آن استفاده می نمایند باید با مقررات و میراث فرهنگی آشنا شوند، چراکه آثار تاریخی ثبت شده توسط بازرسان حتی در سطح بین المللی رصد می شوند.

حق پرست از تخصیص اعتبار ده میلیارد ریالی در سال 1394 برای بازار تبریز اطلاع داد و اضافه کرد: امید است با حمایت و همراهی مسولین و نمایندگان استان سال جاری اتمام مرمت مسجد صادقیه و بناهای سرای شازده و و میرزا شفیع و جهت گشایی ورودی مسجد 63 ستون را ببینیم. وی همچنین اظهار امیدواری کرد تا مساله تاسیسات گرمایشی مسجد هم قبل از آغاز فصل سرما به اتمام برسد.

فرهنگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای مرمت مسجد 63 ستون، با اشاره به پی گیری های مجدانه با هدف جذب و تامین اعتبار از کمیسیون تلفیق مجلس خاطر نشان کرد: مسجد مقبره و مسجد 63 ستون دو مسجدی بودند که مدت ها درگیر جذب اعتبار برای مرمت و بهسازی آنها بودیم که به حول و قوه خداوند متعال محقق شد.

وی ضمن قدردانی از زحمات شهردار منطقه 8، با اشاره به مناسب نبودن و ناهمواری جهت کف بازار برای رفت و آمد مردم، خواهان اقدام جدی برای بهسازی و کف سازی مناسب در شان نام بازار تاریخی تبریز شد.

در ادامه این مراسم مدبر شهردار منطقه 8 تبریز نیز با تشریح فعالیتها و تعاملات اجرا شده بین شهرداری منطقه 8 و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: این شهرداری آماده است تا با حمایت های شورای شهر و شهردار تبریز نسبت به حل مسائل زیر ساختی نظیر فاضلاب بازار و کف سازی آن اقدام نماید. مدبر از تخصیص اعتبار 50 میلیارد ریالی برای اجرای زیر ساخت های بازار تاریخی تبریز اطلاع داد و گفت: شهرداری منطقه 8 تا زمان حل شدن مشکل فاضلاب بازار تبریز، در حد قابل قبولی لکه گیری اماکن مورد احتیاج را انجام خواهد داد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 732

به "مسجد 63 ستون بازار تاریخی تبریز به بهره برداری رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد 63 ستون بازار تاریخی تبریز به بهره برداری رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید