قاسم آباد دومین روستای ملی صنایع دستی در گیلان

به گزارش پیامک خنده، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: در راستای حمایت های مادی و معنوی از روستاها و شهرهای دارای صنایع دستی شاخص و با سابقه تاریخی، هر سال تعداد محدودی از روستاها و شهرهای دارای شرایط به دبیرخانه ثبت روستاها و شهر های ملی سازمان میراث فرهنگی معرفی می شوند.

قاسم آباد دومین روستای ملی صنایع دستی در گیلان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، سلمان شاه محمدی معاون صنایع دستی این اداره کل، امروز شنبه 13 مرداد با اعلام این خبر اضافه کرد: درسال گذشته روستای فشتکه به عنوان روستای ملی حصیر بافی ثبت و معرفی گردید. سال جاری نیز با ارائه مدارک ومستندات و پیگیری های لازم، روستای قاسم آباد چابکسر از توابع شهرستان رودسر، به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شد که این امر موجب شده که هنرمندان با انگیزه بیشتر و با برند ملی چادر شب بافی در توسعه این رشته اهتمام بورزند.

شاه محمدی ادامه داد: در سال 1394 استاندارد ملی چادرشب بافی (ویژگی ها و آیین کار) تدوین شد و درسال 1396 این روستا نشان جغرافیایی چادرشب بافی را دریافت نموده است.

او گفت: استان گیلان با توجه به غنای صنایع دستی و هنر مندان آن یکی از استانهای مطرح فراوری صنایع است که خوشبختانه با توجه به ورود گردشگران فراوان به این استان، فرصت های عرضه و فروش محصولات صنایع دستی فراهم است.

چادرشب بافی نوعی دستبافته است که توسط زنان قاسم آباد باقته می گردد و در اصطلاح محلی لاوند یا چاشو نامیده می گردد.

روستای قاسم آباد شامل قاسم آباد علیا و سفلی بوده وجمعیت آن بیش از 6000 نفر است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 267

به "قاسم آباد دومین روستای ملی صنایع دستی در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاسم آباد دومین روستای ملی صنایع دستی در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید