سقوط سهم هالیوود از گیشه سینماهای چین در سال 2019

به گزارش پیامک خنده، بازار فروش فیلم در چین 2019 بیش از همواره بر فیلم های فراوری داخل متمرکز ماند و سهم هالیوود تنها 2 فیلم در میان 10 فیلم پرفروش سال بود.

سقوط سهم هالیوود از گیشه سینماهای چین در سال 2019

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، مهر به نقل از ورایتی نوشت: نمی توان گفت جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر با فروش 12 میلیون دلاری در اولین آخر هفته اکرانش در چین، نشان دهنده پیروزیت هالیوود در بازار فیلم این کشور است؛ بلکه در سالی که گذشت در باکس آفیس چین تنها دو فیلم هالیوودی در میان 10 عنوان پرفروش سال 2019 جای گرفتند. این در مقایسه با 5 عنوان از 10 عنوان پرفروش سال پیش، بسیار پایین تر است و نشان می دهد بازار فروش سینمای چین نمی خواهد تابعی از هالیوود باشد.

  • گیشه چین به داد آسمانخراش راک رسید
  • یک میلیون بلیت در شش ساعت | گیشه سینمای چین در تسخیر انتقام جویان

به گفته کریس فنتون رئیس پیشین اپل در چین، این بدترین تجربه هالیوود در چین از سال 2008 است.

این در حالی است که سال 2012 و 2013 هفته هایی بودند که 90 درصد باکس آفیس چین را فیلم های خارجی در تصرف داشتند و این در حالی بود که اگر بیش از 50 درصد فروش گیشه سینمایی از فروش فیلم های خارجی تأمین می شد، دولت از آن ها اقتصادیات جداگانه دریافت می کرد. به نظر می رسد این سیاست دیگر ضرورتی نداشته باشد.

اکنون محصولات داخلی چین مانند فیلم حماسی علمی-تخیلی زمین سرگردان و انیمیشن نزا پیروز شدند تا سینماروها را حتی بیشتر از فیلم های خارجی جذب خود نمایند.

اینکه آیا هالیوود با کاهش درآمد در چین روبه رو می گردد، هنوز نامشخص است اما رشد سال به سال در باکس آفیس چین اغلب کاهش تدریجی توجه به فیلم های هالیوودی را پوشانده است. این افزایش اکنون یک رقمی شده و در عین حال کاهش ارزش یوان در برابر دلار آمریکا، موجب کاهش درآمد هالیوود از چین می گردد.

در حالی که پیش بینی می گردد بازار کل فروش فیلم چین سال جاری برابر با 63.5 میلیارد یوان (9.06 میلیارد دلار) باشد، که افزایشی 4.1 درصدی تجربه می گردد؛ اما با توجه به سقوط 6 درصدی ارزش یوان در برابر دلار که از برابری 6.58 به نرخ برابری 7.01 رسیده است؛ باید میزان درآمد فیلم های هالیوودی کمتر از پیش باشد.

آمار نشان می دهد بازار فیلم های چینی از 62 درصد در سال 2018 به 65 درصد در سال 2019 رسیده است. در عین حال فیلم های هالیوودی سهمی 31 درصدی داشته اند که در مقایسه با سهم 34 درصدی سال پیش کاهش یافته است. حتی انتظار می رود این رقم تا انتشار آمار کامل سال، به رقم 30 درصد برسد.

با توجه به اینکه قرار بود در سال 2019 فرصتی برای افزایش حضور هالیوود در بازار فیلم چین فراهم گردد، باید گفت این ارقام بسیار ناامید نماینده است. یکی از عوامل این امر ماجرای فرار از اقتصادیات فن بینگ بینگ بود که موجب شد فراوری محصولاتی با حضور او در نیمه سال 2018 کاهش یابد و مسائل اقتصادی برای استودیوهای فراوری فیلم چینی فراهم کرد.

در نهایت تنها دو فیلم هالیوودی شامل انتقام جویان: سرانجام بازی و سریع و خشمگین: هابز و شاو بودند که در میان 10 فیلم پرفروش سال جاری در بازار سینمای چین جای گرفتند. چینی ها از این امر به عنوان بلوغ رو به رشد مخاطبان چینی یاد نموده اند.

یکی دیگر از عوامل پیروزیت سینمای چین تغییر بافت جمعیتی مخاطبان سینمای چین است که به لطف ساخت سالن های سینما در چین ایجاد شده است و با افتتاح نزدیک به 20 هزار سالن سینما در چین و رسیدن کل مجموعه سالن های سینما به رقم 80 هزار سالن، این امکان ایجاد شده تا در شهرهای کوچک و مناطق روستایی نیز مردم به تماشای فیلم ها بروند. این مردم که در رده 4 و 5 قرار می گیرند، کمتر اهل سفر هستند و بیشتر به سینمای خانگی گرایش دارند تا فیلم های خارجی.

البته این امر می تواند موجب گردد تا فشار مقامات بر سینمای هالیوود کمتر گردد و فیلم های بیشتری امکان دیده شدن پیدا نمایند؛ اما لزوماً نباید توقع داشت فیلم های خارجی شامل فیلم های هالیوودی گردد زیرا در سال 2018 سینمای هند حضوری جدی در بازار سینمای چین داشت و در سال 2019 فیلم های ژاپنی با سهم 2.9 درصدی و نیز فیلم های ایتالیایی وارد این بازار شدند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 555

به "سقوط سهم هالیوود از گیشه سینماهای چین در سال 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط سهم هالیوود از گیشه سینماهای چین در سال 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید