روش صحیح شستن مو چیست؟

به گزارش پیامک خنده، برای داشتن موهای سالم، تمیز و زیبا خرید شامپوی مناسب حرف اول را می زند. انتخاب شامپوی خوب و سازگار با موها و روش صحیح شامپو زدن موی سر از مواردی است که در این بخش به شما کاربران شرح خواهیم داد. یکی از چیزهایی که زیاد از متخصصان پوست و مو می پرسند، چگونگی شستشوی موهاست بهتر است موها را با صابون شست یا شامپو؟ با شامپوی ایرانی یا خارجی؟ نحوه صحیح شامپو زدن ؟هر روز یا یک روز در میان؟ با چنگ زدن یا به نرمی؟

روش صحیح شستن مو چیست؟

روش صحیح شستن مو

هنگامی که با چنین تیتری روبرو می شوید، ممکن است از خود این سوال را بپرسید که آیا ممکن است شستن مو روش و قاعده خاصی داشته باشد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. شستشوی مو هم دارای یک سری نکات و اصولی می باشد که بدون رعایت آن ها ممکن است به موهای خود آسیب برسانیم.

بسیاری از افراد به پزشکان متخصص مراجعه کرده و از این نکته که موهای آن ها، در حال ریزش می باشد یا دچار مشکلاتی شده است، شکایت کرده وخواستار روشی برای درمان هستند در حالی که راه چاره اصلی درمان در دست خود آن هاست و ریشه در روش صحیح شستن مو دارد.

حقیقت ماجرا این است که بسیاری از ما روش صحیح شستن مو را بلد نیستیم و صرفا با استفاده از معلومات خود، به حمام رفته و سریعا آغاز به شستشو موهای خود می نماییم.

اگر می خواهید از داشتن موهای نرم، پرپشت، درخشان و بلند، لذت ببرید، بهتر است در ادامه با ما همراه شده تا روش صحیح شستن مو را با یکدیگر مرور نماییم.

قبل از شستشو موهای خود را خیس کنید.
همانطور که قبل از شستن دست ها یا صورت، ابتدا آن را خیس می نماییم تا مواد شوینده راحت تر روی پوست سر بخورند، در هنگام شستشوی موها هم باید قبل از هر چیز، موهای خود را کاملا خیس نماییم. بهتر است این کار را با آب گرم انجام دهید، چرا که آب گرم موجب از بین رفتن چربی روی سر شده و در نتیجه مجرای کوتیکول را باز خواهد کرد و گرد و خاک و کثیفی به دام افتاده در آن ناحیه را آزاد می نماید.
ابتدا سطح پوست را کف بزنید
چیزی که بیشتر متخصصان در زمینه نگهداری و مراقبت از مو، روی آن اتفاق نظر دارند این است که ما تنها احتیاج داریم تا سطح پوست سر را تمیز نماییم.

به معنی ساده تر، سطح پوست سر است که احتیاج به شستشو و تمیز شدن دارد، پس بهتر است تا شامپو زدن روی سر را ابتدا از سمت ریشه موها آغاز کرده و به آرامی تا نوک موها را کف بزنیم.

حقیقت این است که موها در سطح سر جوان تر بوده و به همین علت ممکن است اندازه چربی بیشتری در این ناحیه ایجاد نموده باشند. به همین علت همیشه در روش صحیح شستن مو تاکید شده است که شستشو و شامپو زدن موها را از سمت ریشه به نوک موها انجام دهید. نکته دیگری که در شامپو زدن باید توجه داشته باشید این است که بیش از حد نباید از شامپو بهره ببرید.

آرام باشید
اصطکاک زیاد می تواند به ساقه موها آسیب جدی وارد کرده و باعث شکستگی آن ها گردد. در رابطه با شستشوی موهایتان دقیقا همانطور رفتار کنید که در رابطه باشستن یک پارچه ظریف و بسیار نازک عمل می کنید.

یکی از اصول اولیه رش صحیح شستن مو این است که موها از سمت ریشه آغاز به شستشو کرده و با حرکات عمودی و بدون فشار ماساژ دهیم و کف را به آرامی در همه جای موها پخش کنیم. توجه داشته باشید که از حرکات دورانی برای شستشو تا حد امکان پرهیز نمایید.

این امر موجب ایجاد اصطکاک زیادی شده و بعلاوه ممکن است باعث گره خوردن موهایتان هم گردد. بعلاوه باید به این نکته توجه داشته باشید که ماساژ موهای خود را به صورت رفت و برگشتی نباید انجام دهید چراکه ممکن است باعث آسیب رساندن به ساقه موها گردد.

یک بار شامپو کافی است
بسیاری از شامپوها در پشت جعبه خود توصیه کرده اند که حتما برای شستشوی بهتر از دوبار شستشو بهره ببرید. حقیقت اینجاست که یک بار شستشو هم برای تمیز کردن موها کافی است. هنگامی که چندبار در طی یک بار حمام موهای خود را شامپو بزنید، ممکن است تمامی سطح سر را از چربی پاک کنید و در نتیجه سطح پوست سر خود را با خشکی بیش از حد روبرو سازید.

این امر موجب می گردد تا سلول های پوستی چربی بیشتری فراوری نمایند و در نتیجه موهای شما به سرعت حالت ناخوشایندی به خود بگیرند. تنها در صورتی از دوبار شامپو در یک حمام بهره ببرید که موهای شما بسیار کثیف شده باشند.

سعی کنید همیشه شستشو و شامپو زدن را از ریشه موها آغاز کرده و به صورت حرکات عمودی تا نوک موها ادامه دهید.

از نرم نماینده ها درست بهره ببرید.
نرم نماینده ها را باید از نیمه موها به بعد بهره ببرید. بسیاری از افراد نرم نماینده ها را هم همانند شامپوهای معمولی از ریشه مو، استفاده می نمایند که این یک روش غلط بوده و همیشه در روش صحیح شستن مو اشاره شده است که برای لطافت بیشتر موهای خود، از نیمه طول موها تا نوک موها را به نرم نماینده آغشته کنید و سپس ماساژ دهید تا کف همه جای آن را بپوشاند.

ضمناً به یاد داشته باشید که نرم نماینده را در آخرین مرحله از حمام خود استفاده نمایید. به عبارت ساده تر، ابتدا سر خود را با شامپو شستشو داده و سپس در مرحله آخر نرم نماینده را طبق اصولی که ذکر شد، به موهای خود بزنید.

معجزه آب سرد را از قلم نیاندازید.
پس از اینکه شستشوی موهای خود را به سرانجام رساندید، در روش صحیح شسشتن مو توصیه می گردد که حتما موهای خود را در سرانجام شسشتو با استفاده از آب سرد آب کشی نمایید. آب سرد موجب قوی تر کردن کوتیکول شده و بعلاوه باعث ایجاد درخشندگی بیشتر در موها خواهد شد.

منبع: سایت نظارت بر خانواده

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1808

به "روش صحیح شستن مو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش صحیح شستن مو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید