خدمات و صنعت پیشتاز دریافت تسهیلات بانکی، رکوردشکنی تورم تولیدکننده به رغم حمایت های پولی

به گزارش پیامک خنده، به گزارش خبرنگاران، آخرین اطلاعات وزارت صمت از افزایش تسهیلات دو بخش خدمات و صنعت و معدن حکایت دارد. طی 9 ماه ابتدایی سال جاری بخش خدمات 843 هزار و 680 میلیارد تومان و بخش صنعت و معدن 610 هزار و 820 میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کردند.

خدمات و صنعت پیشتاز دریافت تسهیلات بانکی، رکوردشکنی تورم تولیدکننده به رغم حمایت های پولی

این مقدار تسهیلات در بخش خدمات و صنعت و معدن نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 75.3 و 68.7 درصد رشد دارد. از 2019 میلیارد تسهیلات پرداختی به بخش های مختلف اقتصاد ایران، 221 هزار میلیارد تومان نیز به بخش بازرگانی اختصاص یافت تا در این بخش نیز رشد 40.5 درصدی پرداخت تسهیلات ثبت گردد.

گرچه بانک ها و موسسات اعتباری با پرداخت وام به یاری بخش فراوری آمده اند، اما گزارش های رسمی نشان می دهد این امر هم تضمینی بر خوش بینی به آینده و کاهش تورم بخش فراوری نمی گردد.

گزارش شامخ (شاخص مدیران خرید) اتاق بازرگانی ایران نشان می دهد در انتها آذر 1400 از کاهش امید بنگاه های صنعتی و خدماتی به آینده حکایت دارد. مدیران صنایع ایران علاوه بر نوسانات شدید ارزی، از کمبود شدید نقدینگی نیز گلایه دارند.

البته برنامه ششم توسعه نیز بانک مرکزی را موظف می سازد که 40 درصد تسهیلات بانکی را به بخش صنعت و معدن اختصاص دهد. در 9 ماه ابتدایی سال جاری این سهم به 30.2 درصد رسید. اما این موضوع نیز تبعات تورمی در پی خواهد داشت که در گزارش های دیگری قابل مشاهده است.

رکوردشکنی تورم به رغم افزایش تسهیلات بانکی

گرچه در انتها آذر سال جاری تورم نقطه به نقطه فراوری صنعتی کاهش چشمگیری داشت، اما این شاخص همچنان عدد 46.4 درصد را نشان می دهد. یعنی حدود چهار برابر زمستان دو سال پیش.

بعلاوه نرخ تورم فراوریکننده در بخش خدمات در انتها پاییز سال جاری به 46.3 درصد رسید که یک رکورد حداقل طی یک دهه اخیر در این بخش به شمار میرود.

درصد تغییرات شاخص قیمت فراوریکننده بخش معدن نیز در انتها پاییز سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل به 97.2 درصد رسید.

این آمار نشان می دهد که هر چه پول پاشی بیشتری اتفاق بیفتد، فراوریکنندگان بخش های مختلف باید هزینه بیشتری بابت فراوری محصول بپردازند. از این رو از دولت و مجلس انتظار می رود به جای حمایت های تورم زا، با اصلاح زیرساخت ها و به روزرسانی ابزار و ماشین آلات هزینه فراوری خدمات، صنعت و معدن را کاهش دهد.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه خبر آیا ایران می تواند هپکو را زنده کند؟ پیشنهاد می گردد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1986

به "خدمات و صنعت پیشتاز دریافت تسهیلات بانکی، رکوردشکنی تورم تولیدکننده به رغم حمایت های پولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خدمات و صنعت پیشتاز دریافت تسهیلات بانکی، رکوردشکنی تورم تولیدکننده به رغم حمایت های پولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید