ثبت ملی خانه فروغ فرخزاد نزدیک است

به گزارش پیامک خنده، خانه فروغ فرخزاد که تا پیش از این مالکیت دقیق آن اثبات نشده بود، اکنون پس از کشف اسناد مربوطه، می تواند در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردد.

ثبت ملی خانه فروغ فرخزاد نزدیک است

مسئولان میراث فرهنگی پیروز به اثبات مالکیت خانه فروغ فرخزاد شده اند و مدارک تازهی حاکی از تعلق این ملک به پدر او، محمد فرخزاد یافت شده است. به این ترتیب تخریب این خانه در تهران صورت نخواهد گرفت. این خانه در محدوده شهرداری منطقه 11 تهران قرار گرفته است و تا به امروز اقدامی برای ثبت آن صورت نگرفته است.

قدمت این خانه مربوط به اواخر دوره قاجار است، هرچند بعضی مسئولان میراث فرهنگی و شهرداری اعلام نموده بودند که این ملک ارزش تاریخی چندانی ندارد، اما دلاور بزرگ نیا، مدیر کل میراث فرهنگی تهران روز گذشته دراین باره گفته است:

از آن جایی که یک شاعر معاصر در این خانه زندگی نموده است، مستندات لازم برای ثبت ملی این بنا تهیه شده و به کمیته ثبت سازمان میراث کشور ارسال می گردد. ما کوشش داریم تا این بنا به صورت اضطراری ثبت گردد.

مالکان حقیقی این ساختمان در حال حاضر در پی ساخت بنای تازه هستند و مسئولان میراث فرهنگی اعلام نموده اند که شهرداری باید نسبت به خرید ملک یا دادن زمین معوض به مالکان اقدام کند. این در حالی است که مسئولان شهرداری ابراز نموده اند که امکان خرید همه ملک های دارای ارزش تاریخی شهر یا بناهای ثبت شده ملی را ندارند، و اگر هم به فکر حفظ این بناها باشند باید راهکاری تازه ارائه گردد.

علی محمد سعادتی، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران دراین باره گفته است:

ثبت ملی بناهای با ارزش تنها راه ماندگاری آن ها نیست و ساختمان هایی مانند خانه پدری فروغ فرخزاد باید با تعیین کاربری مناسب، به زندگی امروز و آینده شهری بازگردند. هرچه این فعالیت مالی تر و توجیه پذیر تر باشد، ماندگاری پایدار تر خواهد بود. در غیر این صورت حتی اگر جسم ساختمان نیز خراب نگردد، اما کارکرد فرهنگی یا مالی مطلوب نداشته باشد، از زندگی شهری دورتر می گردد.

او در ادامه اضافه نمود:

حتی در صورتی که این بنا به وسیله میراث فرهنگی ثبت نگردد، شهرداری از آن حفاظت خواهد نمود. اما میراث باید ملاحظات مربوط به بناهای واجد شرایط را اعلام کند تا بر اساس آن، نوع فعالیت و کاربری تعیین گردد.

فروغ فرخزاد زاده 8 دی 1313 در تهران است که در 24 بهمن 1345 در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داد. از او پنج دفتر شعر منتشر شده است.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2049

به "ثبت ملی خانه فروغ فرخزاد نزدیک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی خانه فروغ فرخزاد نزدیک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید