تجارت خارجی 10 ماهه به 72 میلیارد دلار رسید

به گزارش پیامک خنده، رئیس کل گمرک ایران گفت: در 10 ماهه امسال ارزش واردات و صادرات کشور به 72 میلیارد دلار رسید و میزان واردات 600 میلیون دلار از صادرات پیشی گرفت.

تجارت خارجی 10 ماهه به 72 میلیارد دلار رسید

جهت دریافت مشاوره خدمات هزینه طراحی بروشور از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

مهدی میراشرفی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی گمرک با اشاره به اینکه هرساله سازمان جهانی گمرک برای سال جدید نام گذاری انجام می دهد، گفت: این نام گذاری جدید گمرک تقویت کننده ثبات مردم، شکوفایی مالی و محیط زیست نام گرفته است. سال گذشته مرزهای هوشمند نام گذاری شده بود.

رئیس کل گمرک ایران اظهار کرد: گمرک ایران در اجرای اقتصاد هوشمند هم راستا با شعار سازمان جهانی گمرک اقداماتی انجام داد؛ گمرک از سازمان های پیشرو در الکترونیکی کردن عملیات است و کاغذ از پروسه فعالیت ها حذف شد و در زمینه جلوگیری از تبانی، موضوع تکمیل فعالیت کارشناسان مجازی را دنبال کرد.

میراشرفی توضیح داد: بحث مجازی کردن خدمات را نیز داریم که در امسال بخشی از خدمات در قالب گمرک موبایلی ارائه شد. بحث هوشمند سازی فعالیت ها نیز دنبال شد و در ادامه فعالیت های مجازی گمرک، پیگیری شد و در امسال در فراوری پلمب هوشمند پیروز عمل کردیم و در حال حاضر اماکن گمرکی به پلمب های هوشمند مجهز شد.

او ادامه داد: همچنین گمرکات مبدأ و مقصد مجهز به تراشه هایی شده که بتوان اطلاعات کالا را در اختیار داشت.

میر اشرفی خاطر نشان کرد: تا قبل از انتها سال نیز امید داریم که خرید آنتن های آر اف آی دی در جاده ها را عملیاتی کنیم و بتوانیم رصد محموله های گمرکی را داشته باشیم و ترانزیت هوشمند را داشته باشیم و در بعد بین المللی نیز با ترکیه و آذربایجان تجربه تیر را پیش بردیم که موردتقدیر جهانی نهاده شد.

رئیس کل گمرک اضافه کرد: از سویی دیگر کنوانسیون تیر در جهت شرق نیز درحال توسعه است و جهت 45 روزه حمل کانتینر به 10 روز تا یک هفته کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: اولین محموله کنوانسیون تیر هم از افغانستان به چابهار منتقل شد؛ در قالب رایزنی با گمرک هند، گرجستان و آذربایجان به دنبال ایجاد کریدور الکترونیک شمال - جنوب هستیم و در فاز بعدی روسیه و هند به این کریدور خواهند پیوست.

او اظهار داشت: بحث مدیریت یکپارچه مرزی نیز با هماهنگی 25 سازمان به دنبال اعمال مدیریت هماهنگ هستیم که مدت زمان ترخیص و تسهیل تجارت را خواهیم داشت. میراشرفی با اشاره به فرایند تجارت در 10 ماه اخیر، بیان داشت: با وجود تحریم ها، 72 میلیارد دلار حجم واردات و صادرات بود و صادرات با 35.5 میلیارد دلار و رشد وزنی 20.7 درصد به ثبت رسید ولی 3.2 درصد کاهش ارزش صادرات را داشتیم.

میراشرفی تاکید نمود: در بحث واردات نیز 36 میلیارد دلار واردات انجام شد. این میزان واردات 600 میلیون دلار از صادرات پیشی گرفت. 19 میلیون تن از واردات، کالای اساسی بود و عملاً در 10 ماهه از 28 میلیون تن واردات، 19 میلیون تن کالای اساسی بود.

او با بیان اینکه شرکای تجاری ایران در بخش صادرات چین با 8.3 میلیارد دلار، عراق با 8 میلیارد دلار، ترکیه 4.1 میلیارد دلار و امارات با 3.7 میلیارد دلار و افغانستان با 1.9 میلیارد دلار مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی بود، اظهار داشت: در بخش واردات نیز شرکای ایران چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان مبدأ کالاهای وارداتی ایران بودند.

معاون وزیر اقتصاد توضیح داد: در عین حال، ممنوعیت واردات بیش از 1500 قلم کالا را نیز داشتیم. برای یاری به بخش فراوری 51 درصد واردات کالا در جهت سبز گمرکی نهاده شد. از اقدامات دیگر گمرک، عضویت موقت در اتحادیه اوراسیا است و 5 کشور اوراسیا عمدتاً در شمال ایران مستقر هستند و با ایجاد تسهیلات در بنادر شمالی، مبادی ورودی کالا به کشور متنوع شد.

میراشرفی اضافه کرد: تفویض اختیار به گمرکات اجرایی را نیز داشتیم که از این طریق قراردادهایی منعقد شده است. بیش از 213 شرکت دانش بنیان کشور را به عنوان فعالان مالی مجاز شناسایی کردیم و عمدتاً کالاهای آنها از جهت سبز ترخیص می گردد. یاری دیگر اخذ ضمانت تا یکسال برای انجام واردات محصولات دانش بنیان است.

معاون وزیر اقتصاد توضیح داد: ایجاد کنترل های غیرمزاحم را نیز داشتیم و قرارداد ساخت 5 دستگاه ایکس ری فراوری داخل را دنبال کردیم که در حال حاضر 3 دستگاه آن فعال است. اولین دستکاه ایکس ری کامیونی را نیز در گمرک شهید رجایی مستقر کردیم. در سال گذشته 47 دستگاه ایکس ری چمدانی و 30 دستگاه ایکس ری مسافری نیز ایجاد شد و میزان تخلفات زوار در کالاهای ممنوعه از این طریق کاهش یافته است.

میراشرفی گفت: برای کاهش رسوب کالا برنامه ریزی کردیم و در حال حاضر واردات کالا به 4 روز و صادرات نیز به کمتر از یکروز رسیدیم که ارتقا 45 پله ای در شاخص بانک جهانی رخ داد و شاخص لجستیک کشور نیز از این طریق ارتقا یافته است. میزان کشفیات امسال 2 هزار و 700 میلیارد تومان است که این میزان در سال گذشته 800 میلیارد تومان بود. در 10 ماهه اخیر 519 تن کشفیات موادمخدر داشتیم. در یک رقم هزار و 29 کیلو هرویین بوده است. در 9 ماهه در کشور نیز کل کشفیات کشور 722 تن بود و این غیر از کشفیات گمرک است.

رئیس کل گمرک ایران در ادامه این نشست با اشاره به اینکه گمرک مجری پنجره واحد تجارت فرامرزی است، گفت: قطعی عملکرد 25 سازمان مرتبط باعث بروز اشکال در سامانه خواهد شد. از اقدامات انجام شده، پنجره واحد این توان را دارد که معطلی را به حداقل برساند. در زمینه بروز تخلف احتمالی در گمرک، در یکسال گذشته پفراینده ای نداشتیم و یکسری پفراینده های باز از گذشته داریم که بیش از 10 پفراینده است و در محاکم در دست رسیدگی نهاده شده است.

میراشرفی توضیح داد: درباره مبنای ارزی در گمرک نظر دولت جلوگیری از تورم کالاهای اساسی است و کماکان با ارز 4200 تومان است و پیشنهاد کالاهای دیگر با ارز نیمایی بوده ولی دولت برای جلوگیری از تأثیر در تورم، سود بازرگانی را به نحوی تنظیم کرد که کمترین اثر را در نرخ تورم داشته باشد. در عین حال گمرک پیشنهاد نموده که سودبازرگانی نصف گردد.

میراشرفی در زمینه همکاری گمرک با پلیس بیان داشت: پلیس امنیت در 11 مبادی ورودی و خروجی حضور دارد و همکاری نزدیک داریم. اخیراً پلیس امنیت در مبادی بزرگ کشور در کنار گمرک مستقر است.

او اظهار داشت: کل سال درآمد گمرکی 16 هزار میلیارد تومان است و ما امیدواریم در کل سال وصول گردد و در 10 ماهه نیز 10 هزار میلیارد بوده و 3 هزار میلیارد نیز ضمانت نامه داشته و نهایتاً نیز هزار میلیارد تومان در امسال محقق خواهد شد. برای سال آینده نیز درآمد گمرک افزایش خواهد داشت و باید منتظر نرخ نهایی مبنای ارز از سوی مجلس بمانیم.

رئیس کل گمرک ایران توضیح داد: در حال حاضر حدود 5 هزار خودرو در گمرکات داریم که منتظر ترخیص هستند ولی مدت زمان مجاز ترخیص برای هزار خودرو که عوارض هم پرداخت نموده اند نیازمند مصوبه هستیم. برای بیش از 3 هزار خودرو در محاکم ظن قاچاق وجود دارد که البته با حکم برائت شاید در مرحله پرداخت عوارض قرار بگیرند. 130 خودرو برای جانبازان بالای 2500 سی سی است که رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری را دارند و ما به دنبال مجوز آن هستیم.

او ادامه داد: همچنین حدود 600 خودرو بعد از مصوبه وارد گمرک شده که به نظر گمرک هیچگاه احتمال ترخیص را نخواهند داشت. البته اگر وزارت اقتصاد به نتیجه برسد، امکان ترخیص بخش زیادی از خودروهای مانده در گمرکات وجود دارد.

او درباره موضوع ذرت های آلوده، بیان داشت: در سال 91 و 95 قرنطینه و دامپزشکی ذرت ها را مجاز به واردات دانسته بود ولی استاندارد سختگیرانه تر عمل می نماید و این سازمان بخشی را آلوده خاطرنشان کرد. در عین حال، گمرک حتماً جمع سه مرجع را مدنظر قرار می دهد. اخیراً 20 هزار تن به یکی از کشورهای آفریقایی بارگیری و مرجوع شد.

رئیس کل گمرک ایران توضیح داد: در زمینه واردات موبایل به کشور، یکی از کالاهایی است که بهترین چرخه ورود برای جلوگیری از قاچاق را دارد و طرح رجیستری برای آن اعمال می گردد. موضوع انتقال بدون ارز موبایل نیز مورد پیگیری قرار گرفته است ولی مواردی از رسوب این کالا در گمرک دریافت نشده است.

میراشرفی اظهار داشت: در واردات موتورسیکلت نیز دپو به دلیل قاچاق بوده که توسط سازمان های کاشف کشف شده است. در بخش قاچاق معکوس نیز کالاهای یارانه ای را داریم که بیشتر آن فرآورده های نفتی است که رشد قابل توجهی در کشفیات سوخت توسط گمرک داشته ایم. کشفیات 9 ماه ورودی و خروجی 2 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 706

به "تجارت خارجی 10 ماهه به 72 میلیارد دلار رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت خارجی 10 ماهه به 72 میلیارد دلار رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید