تابستان ایمن در شاهراه مواصلاتی کشور

به گزارش پیامک خنده، خدیجه ستارزاده- البرز- خبرنگار:استان البرز مانند دیگر استان ها هر سال به ویژه در ایام تابستان، پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است، اما شرایط جغرافیایی این استان به عنوان شاهراه مواصلاتی کشور، بار مسئولیت متولیان برای تامین امنیت مسافران را دوچندان می کند.

تابستان ایمن در شاهراه مواصلاتی کشور

در امان بودن مسافران و گردشگران از آسیب و جرائمی مانند سرقت، موارد اخلاقی و... همچنین ایمن بودن جاده ها و راه ها از مواردی است که همه افراد در طول سفر دغدغه آن رادارند. البرز علاوه بر اماکن تاریخی، گردشگری و طبیعت زیبای شهرستان های مختلف استان، جاده کرج- چالوس را در خود دارد که یکی از پرترددترین جاده های کشور به شمار می رود و به ویژه در ایام نوروز و تابستان بیشترین مسافران عبوری را دارد. در این بین می توان گفت پلیس به عنوان تامین کننده امنیت جانی، مالی، روانی و اجتماعی بیشترین سهم را در تامین امنیت مسافران دارد.

  • نگرانی بابت امنیت جانی و مالی

یکی از شهروندان البرزی که به گفته خود اهل سفر است و در سال 2 یا 3 بار سفرهای یک هفته تا 10روزه دارد، می گوید: نگرانی بابت امنیت جانی و مالی در سفر یکی از دغدغه هایی است که هر مسافری دارد. خسرو زیبنده می گوید: در طول سفر چه درون شهر و چه در جاده وقتی خودروهای گشت نیروی انتظامی و یا پلیس راهور را می بینیم که با دقت نظر مواردی مانند سرعت خودروها و یا حتی افراد داخل خودروها را نظارت و کنترل می کنند، آرامش خاطر بیشتری داریم. وی می افزاید: شرایط فیزیکی جاده ها و همچنین کافی و مناسب بودن علائم راهنمایی و رانندگی در طول جهت سفر از مواردی است که با تاثیر روی رانندگی، برای موجب آرامش خاطر می شود.

  • عبور روزانه 300 هزار خودرو

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز با بیان این که البرز در جهت گذر استان های شمالی، جنوبی و شمال غربی کشور قرار گرفته، می گوید: ترانزیت 7 کشور خارجی نیز از این استان عبور می کند. سرهنگ غلامعلی شرق می افزاید: از طرفی با توجه به جاذبه های گردشگری البرز، وسعت حوزه و همچنین حجم تردد مسافران عبوری در استان به ویژه در کلان شهر کرج پلیس در طرح تابستانی تمهیدات ویژه ای را داشت. سرهنگ شرق اظهار می کند: روزانه از جاده مخصوص و آزادراه کرج- تهران حدود 300 هزار خودرو عبور می کنند که این امر کار و مسئولیت ما را مضاعف می کند.

رئیس پلیس راهور استان می گوید: با وجود تردد بالا و شرایط ویژه استان و با توجه به این که در شهریور شاهد اوج ترافیک تابستانی و تعطیلات بودیم، در معابر درون شهری با تلاش همکاران و همچنین افراد دخیل در امر ترافیک و تقویت زیرساخت ها در حوزه استحفاظی معابر درون شهری، امسال در زمین گردشگران تصادف فوتی نداشتیم. وی با بیان این که معابر استان توسط تیم های محسوس، نامحسوس و سیستم هوشمند کنترل می شود، می افزاید: ضرورت دارد شهروندان نیز با سرعت مطمئنه حرکت کنند و از هر گونه تخلف حادثه ساز خودداری کنند تا نیروهای پلیس مجبور به توقیف خودرو و یا اعمال قانون نشوند. سرهنگ شرق با بیان این که در 5 ماهه اول سال در معابر درون شهری شاهد کاهش 10 درصدی تصادفات فوتی و کاهش 24 درصدی تصادفات جرحی بودیم، می گوید: امسال در معابر درون شهری در کل 35هزار و 936 فقره تصادف داشتیم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با تعداد 47هزار و 209 فقره تصادف، تعداد 11هزار و 273 فقره کاهش تصادفات جرحی و فوتی داشتیم.

  • کاهش تصادف جاده ای

فرمانده انتظامی البرز با اشاره به شرایط خاص البرز به عنوان یک استان پرتردد و مواصلاتی در کشور می گوید: پیش از شروع فصل تابستان اقدامات زیادی برای فراهم کردن شرایط ایمن برای سفرهای درون شهری و برون شهری انجام شد. در مناطق گردشگری درون شهری و اماکن عمومی شهرستان های مختلف، طبق هماهنگی با فرماندهان کلانتری ها و پاسگاه ها مقرر شد برای اقدامات پیشگیرانه و آموزش های همگانی تلاش بیشتری شود و با افزایش گشت ها در همه مناطق برای تامین امنیت شهروندان و مسافران بیش از پیش تلاش شود.

سردار عباسعلی محمدیان با بیان این که یکی از مهم ترین دغدغه های ما کاهش تعداد تصادف های جاده ای و تلفات جانی و مالی ناشی از آن است می گوید: برای تامین امنیت جاده ها، آزادراه ها و محور کرج- چالوس که از پرترددترین جاده های کشور به ویژه در ایام تابستان به شمار می رود، پلیس راه و پلیس راهور استان تمهیدات ویژه ای برای مسافران داشتند تا مسافران بتوانند با امنیت خاطر و سلامت کامل به مقصد خودبرسند.

وی می افزاید: شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز و پرتصادف از جمله نکات مهمی است که می تواند در کاهش تصادفات جاده ای تأثیر بسزایی داشته باشد و در این زمینه پلیس راه و راهور استان در تعامل با اداره کل راهداری البرز اقدامات لازم را انجام می دهند. سردار محمدیان با تاکید بر این که پلیس مسئول تامین امنیت جان، مال و روان مسافران است می گوید: نیروهای پلیس البرز با تلاش شبانه روزی برای تحقق این امر مهم اقدام می کنند، اما بخشی از این فرایند بر عهده شهروندان و مسافران است و ضرورت دارد تا با رعایت نکات ایمنی و خودروی در جاده ها و همچنین هوشیاری در همه موارد، مانع ارتکاب جرم و یا سوءاستفاده از جانب مجرمان شوند و با همکاری در این زمینه نیروهای پلیس را یاری کنند تا جامعه ای سالم و ایمن داشته باشیم.

  • وقتی ترافیک کنترل می شود

رئیس پلیس راه استان البرز با اشاره به این که بنا بر حیطه کاری همیشه بحث ترافیکی و افزایش تقاضای سفر مسافران مدنظر ماست، می گوید: همه گردشگران به منزله مسافران ما هستند و به طور مستمر اقدامات ایمنی و تسهیل برای سفر آنها را انجام می دهیم. به گزارش خبرنگاران سرهنگ رضا گودرزی با بیان این که طرح تابستانی امسال از 15 خرداد شروع و تا 31 شهریور اجرا شد، می افزاید: حدود 75 تیم خودروی و 3 تیم موتورسوار برای روان سازی و کنترل ترافیک در کل محورهای استان مشغول خدمت بودند. وی اظهار می کند: در این ایام محدودیت ترافیکی در محور کرج- چالوس داشتیم که با هماهنگی پلیس راه ناجا در همه روزهای تعطیل و روزهای پایانی هر هفته در طول محور در استان های البرز و مازندران انجام می شد.

رئیس پلیس راه البرز می افزاید: علاوه بر این طرح که به صورت روتین بود محدودیت های ترافیکی هم برای تخلیه بار ترافیکی شمال به جنوب داشتیم که به طور مقطعی و فقط در حوزه البرز و با هماهنگی رئیس پلیس راه ناجا انجام می شد. البته این محدودیت ها کوتاه بود و برای تخلیه بار ترافیک در روزهایی که افزایش تقاضای سفر وجود داشت، انجام می شد. سرهنگ گودرزی با اشاره به پیک تردد و افزایش سفر در برخی ایام مانند اعیاد غدیر، شعبان و برخی روزهای تعطیل می گوید: نیروهای ما در آماده باش بودند و حضور صددرصدی کارکنان را داشتیم و به منظور تقویت پاسگاه های پلیس راه، تیم های عملیات ویژه و کنترل ترافیک برای کنترل ترافیک به محور کرج-چالوس اعزام شدند و تیم های کنترل نامحسوس هم در آزادراه تهران- کرج فعال بودند.

رئیس پلیس راه البرز با بیان این که در تابستان تشدید اقدامات کنترلی را داشتیم، می افزاید: برای برخورد با تخلفات حادثه ساز و برای ایجاد نظم و امنیت ترافیکی مسافران، اقدامات لازم انجام شد. سرهنگ گودرزی بازدیدهای متعدد از ناوگان حمل ونقل عمومی مسافربری و همچنین برگزاری جلسات توجیهی با مدیران فنی شرکت های مسافربری را از اقدامات دیگر پلیس راه اعلام می کند و می گوید: این جلسات برای ارائه خدمات بهتر به مسافران و همچنین با هدف رعایت مقررات و ضوابط مربوطه بود.

وی می افزاید: روزهای پنجشنبه هر هفته نیز جلسات توجیهی با رانندگان ناوگان حمل ونقل عمومی، اعم از اتوبوس و سواری کرایه بین شهری با موضوع رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی داشتیم. سرهنگ گودرزی با اشاره به این که برخی مسافران از شهرهای دیگر بودند می گوید: با افسران کارشناس تصادفات هماهنگی لازم را داشتیم که در صورت تصادفات احتمالی در حداقل زمان کروکی را تهیه و تنظیم کنند تا مسافران برای ارجاع به بیمه معطل نشوند. رئیس پلیس راه البرز با بیان این که ترددهای البرز از مسافران کل کشور انجام می شود می گوید: محدودیت ها و وضعیت ترافیکی استان را از طریق رسانه های سراسری و استانی اطلاع رسانی کردیم تا مسافران با آگاهی کامل از شرایط و با رعایت موارد لازم بهترین و ایمن ترین سفر را داشته باشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 412

به "تابستان ایمن در شاهراه مواصلاتی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابستان ایمن در شاهراه مواصلاتی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید