بزرگ ترین هارد دیسک بازار چه ظرفیتی دارد؟

به گزارش پیامک خنده، با وجود اینکه این روزها بخش بزرگی از کاربران از حافظه های SSD استفاده می کنند و هارد دیسک های معمولی دیگر چندان پرطرفدار نیستند، اما هنوز هم به دلیل قیمت پایینی که نسبت به دریافت ظرفیت می پردازید، طرفداران زیادی دارند. به طور معین بخشی از کاربران ترجیح می دهند در کنار حافظه SSD، از هارد دیسک با ظرفیت بالا استفاده کنند تا بابت ذخیره سازی فایل های مختلف نگرانی چندانی نداشته باشند. اما از بین هارد دیسک های موجود در بازار جهانی، حداکثر ظرفیت آن ها چقدر است؟ در این مطلب به همین سوال پاسخ می دهیم.

بزرگ ترین هارد دیسک بازار چه ظرفیتی دارد؟

بزرگ ترین هارد دیسک

چند ماه قبل شرکت Seagate که بدون شک با این برند آشنا هستید، گفت که هارد دیسک 30 ترابایتی را راهی بازار می کند. این هارد دیسک از یک فناوری پیشرفته تحت عنوان HAMR بهره می برد و در حال حاضر بزرگ ترین هارد دیسک موجود در بازار جهانی محسوب می شود. البته این مدل به طور مستقیم در اختیار کاربران معمولی قرار نمی گیرد و مشتریان اصلی این هارد دیسک غول پیکر، دیتا سنترهای بسیار بزرگ هستند که به چنین ظرفیت هایی نیاز زیادی دارند.

ساخت چنین محصولی یک دستاورد بسیار مهم برای شرکت Seagate محسوب می شود و متخصصان این شرکت با برقراری تعادل بین فضای فیزیکی محدود، سرعت، گرما و دوام پیروز شده اند چنین چیزی را تولید کنند. اما همین که این شرکت توانسته فناوری HAMR را به واقعیت تبدیل کند، این یعنی ممکن است در آینده نزدیک شاهد افزایش ظرفیت هارد دیسک ها خواهیم بود.

اما در مورد بزرگ ترین هارد دیسک موجود در بازار جهانی که هم اکنون می توانید خریداری کنید، می توانید به Western Digital 22TB WD Red Pro NAS Internal Hard Drive HDD اشاره کنیم که همانطور که از نامش پیداست، 22 ترابایت ظرفیت دارد و در حال حاضر در سایت آمازون با 32 درصد تخفیف با قیمت 410 دلار فروخته می شود. قیمت بدون تخفیف این هارد دیسک 600 دلار است.

از طرف دیگر همین حالا می توانید هارد دیسک سرور وسترن دیجیتال مدل HC550 3.5-INCH HELIUM PLATFORM را با ظرفیت 18 ترابایت از خبرنگاران خریداری کنید که بار دیگر باید تاکید کنیم این نوع هارد دیسک های با ظرفیت بسیار بالا معمولا برای سرورها مورد استفاده قرار می گیرند.

آیا هارد دیسک ها بزرگ تر می شوند؟

شرکت های سازنده هارد دیسک ها، در تلاش هستند ظرفیت این قطعات را بیش از پیش افزایش دهند. زمانی که شرکت Seagate توضیحات مربوط به فناوری نو HAMR را ارائه می داد، تصویر زیر را به عنوان برنامه این شرکت برای سال های آینده منتشر کرد.

همانطور که می توانید ببینید، این شرکت می خواهد تا سال 2026 هارد دیسک های 50 ترابایتی به دست کاربران برساند و حتی این شرکت قصد دارد در نهایت ظرفیت این قطعات را به 120 ترابایت هم افزایش دهد. بنابراین با وجود اینکه حافظه های SSD روز به روز مورد توجه بیشتری قرار می گیرند، اما هارد دیسک ها ماندگار هستند و به این زودی ها قرار نیست کنار بروند. طبیعتا کاربران معمولی قرار نیست از هارد دیسک های 50 ترابایتی یا 120 ترابایتی استفاده کنند اما دیتا سنترها از این افزایش ظرفیت هارد دیسک ها بدون شک استقبال خواهند کرد.

چه زمانی حافظه های SSD به این حد از ظرفیت می رسند؟

در مورد حافظه های SSD باید بگوییم که همین حالا از مرز 30 ترابایت عبور کرده اند و مثلا مدل Nimbus ExaDrive DC با ظرفیت شگفت انگیز 100 ترابایت هم به فروش می رسد. این حافظه ها از نسل نو تکنولوژی حافظه NAND استفاده می کنند و حتی قرار است در آینده نزدیک حافظه SSD با ظرفیت 200 ترابایت هم عرضه شود و در مورد عرضه SSD با ظرفیت 400 ترابایت در ماه های آینده وعده هایی داده شده است. اما این حافظه ها طبیعتا برای دیتا سنترها استفاده می شوند و قیمت بسیار بالایی دارند. به عنوان مثال مدل 100 ترابایتی Nimbus ExaDrive DC با قیمت هنگفت 40 هزار دلار در اختیار دیتا سنترها قرار می گیرد.

از آنجایی که حافظه های فلش عملا محصولات نیمه هادی سیلیکونی هستند، همان پیشرفت تصاعدی مربوط به پردازنده ها در مورد آن ها هم تکرار می شود. بنابراین هرچقدر تراشه های NAND بیشتری بر روی یک درایو قرار بگیرند، ظرفیت بیشتری برای کاربر ارائه می شود که البته طبیعتا در زمینه قرارگیری تراشه های NAND محدودیت های فیزیکی را هم باید در نظر بگیریم. بنابراین نه تنها حافظه های SSD از نظر سرعت نسبت به هارد دیسک ها حرف بیشتری برای گفتن دارند، بلکه از نظر ظرفیت هم خیلی زود می توانند ظرفیت های بسیار بالاتری را عملی کنند.

با وجود تمام مزایای مطرح شده برای حافظه های SSD، در نهایت مهم ترین مزیت هارد دیسک ها این است که نسبت به ظرفیتی که ارائه می کنند، هزینه بسیار کمتری دارند. بنابراین به دلیل همین موضوع، تا سال ها استفاده از هارد دیسک ها هم در بین کاربران معمولی و هم در دیتا سنترها ادامه پیدا خواهد کرد.

در مورد بزرگ ترین ظرفیت حافظه SSD در بازار جهانی که بتوانید به راحتی خریداری کنید، می توانیم به حافظه های SSD با ظرفیت حدود 8 ترابایت اشاره کنیم. در فروشگاه خبرنگاران هم چنین حافظه SSD وجود دارد و در حال حاضر سامسونگ مدل 870 QVO در خبرنگاران به فروش می رسد. اما همانطور که در این مطلب هم گفتیم، بیشتر کاربران به جای خرید حافظه SSD با ظرفیت بسیار بالا، یک SSD با ظرفیت پایین خریداری می کنند و از آن به عنوان درایو بوت بهره می برند و در کنار آن، یک هارد دیسک با ظرفیت موردنظر خود تعبیه می کنند.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 تیر 1402 بروزرسانی: 31 تیر 1402 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2232

به "بزرگ ترین هارد دیسک بازار چه ظرفیتی دارد؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "بزرگ ترین هارد دیسک بازار چه ظرفیتی دارد؟" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین هارد دیسک بازار چه ظرفیتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید