ابعاد نگرانی آمریکا از دو عملیات بزرگ نیروهای یمنی

به گزارش پیامک خنده، دو عملیات بزرگ نیروهای یمنی در کمتر از یک ماه نگرانی آمریکا از تغییر موازنه های راهبردی در منطقه را افزایش داده است.

ابعاد نگرانی آمریکا از دو عملیات بزرگ نیروهای یمنی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عملیات زمینی نیروهای انصارالله یمن با عنوان نصر من الله فارغ از تلفات سنگینی که به دشمن سعودی و مزدورانش وارد کرد، پیامدهای استراتژیک بزرگی در عرصه میدانی به جای گذاشت. عملیات از حدود دو ماه پیش با جمع آوری اطلاعات در خصوص حجم نیروهای مورد نظر و تهیه مقدمات لازم برای ایجاد این کمین شکل گرفته بود.

عملیات مذکور بر اساس تاکتیک های نظامی مدرن انجام شد و میزان توانمندی های نظامی نیروهای یمنی در عرصه زمینی را به رخ دشمن کشید. علاوه بر اینکه که این عملیات از عنصر غافلگیری نیز برخوردار بود و نیروهایی که در پهنه ای سرزمینی وسیعی گرفتار شدند، تصور کردند که طرف مقابل از بخش قابل توجهی از اراضی مقابل نجران عقب نشینی کرده و به همین علت بود که در کمین گرفتار شدند .

روند برنامه ریزی اجرای عملیات مذکور از روز 25 آگوست گذشته آغاز شده بود تا اینکه در نهایت به کابوسی برای رژیم آل سعود تبدیل شد و صدها خودروی زرهی و هزاران نفر از مزدوران این رژیم را تنها طی 72 ساعت به دام نیروهای مدافع ایمنی انداخت .

نیروهای مسلح یمنی روند ایجاد امنیت در عرصه عملیات و حمل و نقل اسرا و غنائم جنگی را حدودا طی یک ماه انجام داد. این موضوع البته در بیانیه نظامی صادر شده از سوی یحیی سریع که در روز شنبه انجام شد، مطرح شد. در ادامه این بیانیه دیروز فیلم هایی در کنفرانس مطبوعاتی برگزار شده در شهر صنعا پایتخت یمن به نمایش گذاشته شد که جزئیات مراحل هجومی این عملیات را طی 72 ساعت نشان داد. تعداد بسیار زیادی از نیروهای دشمن محاصره شده و در نهایت هزاران نفر از این نیروها بعد از قطع شدن خطوط امدادی و قطع ارتباط با عقبه خود به دام مدافعان یمنی افتادند .

بعد از تنگ تر شدن دامنه محاصره، پیشروی یگان های پیاده نظام و زرهی و مهندسی و توپخانه ای و آغاز حملات هجومی گسترده دنبال شد و به این ترتیب خسارت های زیادی در میان دشمن به جا گذاشت .

یکی از موضوعات سخت در این علمیات تامین امنیت اسرای مزدور سعودی بود که تعداد آنها بالغ بر دو هزار و چهارصد نفر بود. این در حالی بود که در جریان این عملیات نیروهای هوایی رژیم آل سعود به صورت گسترده منطقه را موشک باران کرده و بیش از صد حمله هوایی را انجام دادند. بیش از 300 حمله نیز بعد از این عملیات صورت گرفت، اما در نهایت ضربات حیاتی به مراکز نظامی دشمن از جمله فرودگاه هایی که هواپیماهای جنگی از آن به هوا برمی خاستند وارد آمد.

بخشی از این عملیات شامل عملیات هواپیماهای بدون سرنشین و پرتاب موشک بود در مرحله اول 9 عملیات انجام داده که از جمله آنها حمله موشکی به فرودگاه جیزان با 10 موشک بالستیک بود. بیش از 21 عملیات با هواپیماهای بدون سرنشین نیز در جریان این عملیات انجام شد که از جمله آنها یک حمله نظامی حساس در ریاض بود که جزئیات آن فاش نشده است .

تبعات عملیات نصر من الله

ابعاد گسترده این عملیات جنجال زیادی را در محافل سیاسی هوادار ائتلاف عربستان به راه انداخت. آنها در درجه اول سعی کردند در اطلاعات منتشر شده از این عملیات تشکیک کنند، به همین علت رسانه های خبری وابسته به ائتلاف عربستان سعی کردند اطلاعات منتشر شده در خصوص این عملیات را مورد خدشه قرار دهند، اما در ادامه تعداد قابل توجهی از فعالان سیاسی و رسانه ای هوادار عربستان سعودی اذعان کردند که این عملیات یک رسوایی بزرگ برای ائتلاف جنگ یمن به شمار می رود. اجرای این علمیات باعث شد که بسیاری از این فعالان اعتراف کردند که نیروی نظامی صنعا رشد قابل توجهی پیدا کرده و روحیه و قدرت نیروهای حامی ائتلاف جنگی یمن کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که آنها از مدرن ترین تسلیحات برخوردار هستند .

یکی از ابعاد اهمیت عملیات استراتژیک اخیر جریان انصارالله نگاه نگران دولت آمریکا نسبت به این عملیات و ارتباطات گسترده موجود در میان محور مقاومت منطقه ای است. منابع مطلع نسبت به واقعیت تحولات منطقه معتقدند که مناسبات محور مقاومت مبتنی بر حفظ احترام و مراعات شرایط ویژه کشورهای مختلف است. نگرانی دولت آمریکا نسبت به گسترش مناسبات در جریان انصارالله یمن با جمهوری اسلامی ایران افزایش پیدا کرده است. این نگرانی موضوع تازه ای نیست و از افتتاح سفارت یمن به عنوان کننده رسمی این کشور در تهران آغاز شده و تا دیدار تاریخی اجرا شده بین هیئت یمنی و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران ادامه پیدا کرد. دولت آمریکا توسعه این مناسبات را خطر و تهدید بزرگی برای متحدان خود در منطقه ارزیابی می کند. به همین علت برایان هوک فرستاده ویژه آمریکا در مسائل مربوط به ایران به دقت جزئیات و ابعاد این مناسبات را بررسی می کند. او همواره در پیگیری تحولات تحریم های آمریکا ضد ایران مناسبات تهران با یمن را مد نظر قرار داده و آن را تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه ارزیابی می کند.

به همین علت هوک چند روز پیش نسبت به انگیزه ایران برای استقرار نمونه حزب الله لبنان در یمن از طریق جریان انصارالله هشدار داده است. گرچه ادعاهای اینچنینی از سوی منابع آمریکایی در راستای تحریک افکار عمومی و نخبگان رژیم های عربی ضد ایران دنبال می شود، اما آمریکا معتقد است که در صورتی که نتواند با استراتژی ایران در یمن مقابله کند، با خطرات بزرگتری در آینده روبرو خواهد شد.

دو عملیات آرامکو و نجران که در کمتر از یک ماه گذشته انجام شده، نگرانی های آمریکا را افزایش داد و به این کشور یادآوری کرد که تلاش برای جداسازی جریان مردمی انصار الله از تهران غیر ممکن است. از سوی دیگر آمریکا شکنندگی موجود در رژیم آل سعود و فرسایش توانمندی های نظامی این کشور در برابر یمن را می داند، به همین علت است که به دنبال فعال سازی روند سیاسی است یا لااقل تلاش دارد از طریق سازمان ملل آتش بس جزئی را در این کشور ایجاد کند. این در حالی است که یمنی ها اعلام کرده اند که جز به پذیرش آتش بش فراگیر به چیز دیگری فکر نمی کنند.

واشنگتن مسئله ای برای ایجاد رابطه مستقیم با صنعا ندارد، بلکه برعکس خواهان این رابطه است. این موضوع را دیوید شینکر مشاور وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک مطرح کرده است. وی افزود که تاکنون مذاکراتی با جریان انصارالله نداشته، اما با آنها برای رسیدن به مذاکرات ارتباط گرفته و این تلاش ها را ادامه خواهد داد. لازم به ذکر است که این تماس ها از طریق میانجی عمانی انجام شده است.

در هر حال این دو عملیات دست برتر موازنه های میدانی و سیاسی را در اختیار جریان انصارالله و نیروهای ارتش یمن قرار می دهد و به این ترتیب توان دیپلماتیک عربستان و متحدان غربی آن برای تحمیل آتش بس مورد نظر خودشان به یمن کاهش پیدا می کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 426

به "ابعاد نگرانی آمریکا از دو عملیات بزرگ نیروهای یمنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابعاد نگرانی آمریکا از دو عملیات بزرگ نیروهای یمنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید