30 اثر استان سمنان ثبت ملی شد

به گزارش پیامک خنده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: 30 اثر میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی در سال 98 به ثبت رسید.

30 اثر استان سمنان ثبت ملی شد

به گزارش از ، مهدی جمال مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان به خبرنگاران گفت: از مجموع 30 اثر ثبت شده استان سمنان در فهرست آثار ملی 13 اثر ناملموس، پنج اثر منقول، هشت اثر غیرمنقول و چهار اثر طبیعی است.

او افزود: اثر ناملموس مربوط به آثار معنوی مانند آیین گل غلتان در امیریه دامغان می گردد و به اشیای تاریخی که قابلیت جابه جایی دارند آثار تاریخی منقول گفته می گردد و آثار غیر منقول مانند تپه حصار دامغان و بنا های تاریخی که قابلیت جابه جایی ندارد آثار غیر منقول گفته می گردد.

جمال ابراز داشت: آثار طبیعی شامل آثار ارزشمند مانند درخت چند صد ساله می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان بیان نمود: 30 اثر استان پس از آنالیز اسناد و مدارک و پرونده های آثار که در دفتر ثبت و حریم اداره کل تهیه و تدوین شده بود، واجد ارزش تاریخی شناخته شد و در جلسه کمیته ثبت ملی آثار منقول کشور با تایید و تصویب اعضای شورای عالی ثبت در فهرست میراث ملی ثبت شد.

او افزود: آیین دسته عزاداری عرب شهر سرخه، مهارت سنتی پخت غذای کله آش روستای بیابانک، فنون بافت و برپایی گوت (سیاه چادر ایل سنگسری)، مهارت سنتی پخت نان کاک، مهارت سنتی پخت غذای قطقی روستای فرومد، مهارت پخت غذای شله قروت شهر میامی و مهارت سنتی پخت غذای شنگی پلو شهر شاهرود، از جمله آثار ثبت شده در سال گذشته است.

جمال توضیح داد: منبر چوبی روستای جوین، وقفنامه عمید الملک سمنانی، تأسیسات نفتی خوریان سمنان، پل راه آهن عظیم و کوچک منطقه بنه کوه شهرستان گرمسار، مجموعه درختان چنار چشمه علی دامغان و درخت چنار سوخته شاهرود از دیگر آثار ثبت شده در سال گذشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان افزود: تعداد آثار ثبت شده ملی استان با این 30 اثر به 845 اثر می رسد.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده است و تا به امروز حدود 845 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیغام / م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 857

به "30 اثر استان سمنان ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 اثر استان سمنان ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید