وصیت بیش از یک سوم اموال امکان دارد؟

به گزارش پیامک خنده، وصیت کردن برای هر فردی تا اندازه مشخصی که در قانون و شرع بیان شده است، باید انجام گردد بنابراین یکی از سوالاتی که از ما پرسیده می گردد آن است که آیا می توان بیشتر از یک سوم اموال را وصیت کرد؟

وصیت بیش از یک سوم اموال امکان دارد؟

وصیت کردن یکی از موضوعات و اعمال حقوقی است که در اسلام به آن سفارش شده است. احکام وصیت کردن و آثار آن در قانون مدنی ذکر شده است؛ بنابراین افراد برای یافتن پاسخ سؤالات خود به قانون مراجعه نمایند. همراه مجله اینترنتی خبرنگاران باشید.

احکام وصیت کردن مازاد بر یک سوم

منظور از وصیت زاید بر ثلث یا وصیت بیشتر از یک سوم آن است که مال مورد وصیت در زمان فوت متوفی بیشتر از یک سوم از کل اموال و دارایی وی باشد. البته ذکر این نکته مهم است که در ابتدا باید هزینه های کفن و دفن متوفی و بعلاوه بدهی های وی پرداخت گردد. سپس نوبت به معین کردن اندازه ترکه متوفی و معین کردن اینکه ثلث یا یک سوم آن چقدر است خواهد رسید.

آیا احکام وصیت کردن زاید بر ثلث صحیح است؟

در پاسخ این سال باید بگوییم طبق ماده 843 قانون مدنی، وصیت زیادتر از ثلث یا یک سوم اموال نافذ و مورد قبول نیست؛ اما منظور سؤالی که مطرح می گردد آن است که وصیت مازاد بر یک سوم چیست؟ آیا وصیت مازاد بر یک سوم باطل است یا صحیح و معتبر است؟

به لحاظ حقوقی غیرنافذ بودن وصیت به این معنا است که این وصیت نه کاملاً معتبر است و نه کاملاً باطل. بلکه ورثه متوفی این اختیار را دارند که وصیت مازاد بر ثلث ترکه را تنفیذ یا قبول کرده یا آن را رد نمایند.

در واقع به علت اینکه وصیت زاید بر ثلث از سهم الارث بازماندگان یا ورثه متوفی کم می نماید، آنها این اختیار را دارند که میزان وصیت زاید بر یک سوم را پذیرفته و به آن عمل نمایند، یا آن را قبول نکرده و به آن عمل ننمایند .

البته، عدم قبول یا ردکردن وصیت مازاد بر یک سوم، اشکال شرعی ندارد و این، حق ورثه است که وصیت زاید را بپذیرند یا خیر.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حق حضانت مادر شامل چه قوانینی می گردد؟ را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 25 خرداد 1402 بروزرسانی: 25 خرداد 1402 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2218

به "وصیت بیش از یک سوم اموال امکان دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "وصیت بیش از یک سوم اموال امکان دارد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وصیت بیش از یک سوم اموال امکان دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید