مراحل گچ کاری ساختمان ؛ از ابزار تا اجرا

به گزارش پیامک خنده، یکی از مراحل نهایی ساخت یک دیوار داخلی یا خارجی، گچ کاری است. در حالی که گچ کاری یک فرایند کاملاً تخصصی و فنی است و باید آن را به اهل فن واگذار کرد اما خب با چند تا نکته ریز و درشت می توان کمی مهارت در این کار به دست آورد. گچ کاری به مانند هر فعالیت دیگری در حوزه ساختمان سازی نیازمند یک سری تجهیزات است. اگر بخواهیم دقیق باشیم می توانیم فرایند گچ کاری را در چند مرحله خلاصه کنیم. با تشریح مراحل گچ کاری ساختمان با ما همراه باشید.

مراحل گچ کاری ساختمان ؛ از ابزار تا اجرا

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

تمیز کردن ابزار گچ کاری ساختمان

اولین مرحله گچ کاری که یکی از مهم ترین پیش احتیاجهای یک گچ کاری حرفه ای است در واقع پرهیز از هرگونه ایجاد آلودگی در گچ کاری یا به عبارتی جلوگیری از کثیف کاری است. این پیش احتیاج و الزام را نمی توان به ابتدا یا انتهای فرایند گچ کاری نسبت داد و به طور کلی باید در کل طول فرایند گچ کاری نظافت و تمیزکاری رعایت گردد.

قبل از اینکه گچ را آماده کنید، مطمئن شوید که دلو یا همان سطل، ماله ها و هر چیزی که با گچ و دیوار تماس پیدا می نماید، تمیز و بدون عیب و نقص است. توجه داشته باشید که نباید کوچک ترین ردی از گچ روی وسایل دیده گردد زیرا که مطمئن باشید کیفیت کار را پایین خواهد آورد.

محیط کار خود را تمیز نگه دارید

یکی دیگر از مراحل گچ کاری در ساختمان این است که سعی کنید با هر چیزی که دم دست دارید از جمله پارچه یا لباس کهنه و کاغذ یا هر چیز دیگری، سطوح نزدیک به محل گچ کاری را کاملاً بپوشانید. گچ کاری کثیف کاری های خود را خواهد داشت و با این اقدام می توانید کار خود را به تمیزترین شکل ممکن به انتها برسانید. وقتی گچ کاری تمام شد این پارچه ها یا لباس ها را می توانید خیلی راحت جمع کنید و دور بریزید.

تمیز کردن دیوار

در این مرحله ازگچ کاری دیوار یا هر سطحی که می خواهید بر روی آن گچ کاری انجام دهید برای آن که چسبندگی خوبی فراهم گردد باید کاملاً تمیز باشد. دیوار را از بالا و پایین با یک وسیله خشک مانند فرچه یا برس تمیز کنید. وقتی که به نظر رسید دیوار تمیز شده است، با یک پارچه نمدار، دستی به دیوار بکشید.

لکه های مختلف موجود بر دیوار او را کاملاً پاک کنید تا از چسبندگی مناسب گچ و سطح اطمینان حاصل گردد. هرگونه ترک بر روی دیوار یا سطح مورد نظر را قبل از انجام گچ کاری پر کنید. دیوار وقتی کاملاً آماده است که وقتی انگشت خود را بر روی آن می کشید هیچ اثری از گرد و خاک بر روی انگشت شما دیده نگردد و اگر چنین نشد، می توانید دیوار را کمی خیس کنید تا به چسبندگی میان گچ و سطح یاری کنید.

آماده کردن خمیر گچ کاری ساختمان

دقت و حوصله در این مرحله از گچ کاری ساختمان بسیار مهم است. برای تهیه کردن خمیر گچ باید آن را با مقدار تعیین آب مخلوط کنید. اگر می خواهید که خمیر سریع آماده گردد آن را با آب گرم و اگر می خواهید که به آرامی آماده گردد آن را با آب سرد مخلوط کنید. یکی از مهم ترین دلایل افتادن و کنده شدن گچ از وسایل استفاده از آب زیاد است. اگر دقت و حوصله به خرج دهید و از مقدار مناسب بهره ببرید، گچ کمتری هدر خواهد رفت و کار هم تمیزتر به انتها خواهد رسید.

سطل یا دلوی خود را تا نصفه از آب سرد و تمیز پر کنید. بسته گچ را باز کنید و کم کم مقداری گچ به آب اضافه کنید. سپس با استفاده از ابزار مخصوص یا دست خود آب را مرتباً تکان دهید تا ذرات خشک گچ کاملاً در آب حل شوند و یک خمیر کاملاً یکدست به دست آید.

توجه داشته باشید که همواره گچ را به آب اضافه کنید نه آب را به گچ. به هم زدن مخلوط تا زمان غلیظ شدن خمیر ادامه دهید. دیواره ها و لبه های سطل خود را مرتباً تمیز نگه دارید تا از هرگونه آلودگی و کثیف کاری احتمالی جلوگیری کنید. ساده ترین راه برای اینکه فهمید آیا خمیر آماده است یا خیر، این است که یک تکه چوب را به طور قائم در داخل گچ آن قرار دهید. اگر تکه چوب سر جای خود باقی ماند و نیفتاد، پس خمیر کاملاً آماده است.

آغاز مراحل گچ کاری ساختمان

در این مرحله از گچ کاری ساختمان با کمچه یا ماله خود مقداری گچ را از داخل سطل بردارید و آن را روی ماله خود قرار دهید. نگران نباشید، اگر گچ را خوب آماده نموده باشید مسئله ای پیش نخواهد آمد و گچ به راحتی از ماله جدا خواهد شد ولی برای اطمینان می توانید که ماله را مقداری خیس کنید.

با استفاده از کمچه یا کاردک مطابق با تصاویر مقدار کمی از گچ را به قسمت مورد نظر اعمال کنید. برای اینکه نتیجه خوبی به دست آید، مطمئن شوید که گچ در وسط کمچه یا کاردک واقع شده است. سعی کنید همواره کار را با مقدار کمی گچ آغاز کنید و در صورت احتیاج دوباره از سطل بردارید.

مقدار گچی را که با استفاده از کاردک یا کمچه به قسمت مورد نظر افزوده اید را با استفاده از ماله تمیز با دقت پخش کنید. فرایند کشیدن ماله را از سمت پایین به بالا انجام دهید. در حرکت سعی کنید مقدار 5 تا 8 سانتیمتر را پوشش دهید. اگر گچ مقداری شل است و از دیوار کنده و سرازیر می گردد، کمی صبر کنید تا مقداری سفت تر گردد. این الگو را همین طور ادامه دهید تا کل دیوار را با گچ بپوشانید.

در مرحله بعد از گچ کاری ساختمان باید به سراغ قسمت هایی که گچ کاری نموده ایم برویم. ماله خود را کاملاً تمیز کنید و در تمامی جهات آن را بر روی دیوار بکشید. سعی کنید که مقدار فشار وارده یکسان و ثابت باشد. اگر لازم بود می توانید از مقداری آب در قسمت هایی که ضخامت گچ کاری زیاد بود بهره ببرید تا گچ را مجدداً کمی شل نموده و راحت تر بتوانید آن را شکل دهید. برای این کار وقت بگذارید و عجله نکنید زیرا که درست انجام دادن آن کیفیت کار را بسیار بالا خواهد برد.

انتها مراحل گچ کاری ساختمان

بسته به شرایط مختلف، گچ کاری 2 تا 5 روز طول می کشد تا کاملاً خشک و سفت گردد. از دست کاری و دخالت اضافه در گچ کاری اجرا شده که در حال خشک شدن هستند پرهیز کنید. توجه داشته باشید که ترکیب گچ، دما و رطوبت ماهید مقدار زمان خشک شدن گچ کاری را تحت تأثیر قرار می دهند، پس عجله نکنید. برای آنکه بتوانید از رنگ، کاغذ دیواری یا هر گونه دکور دیگری بهره ببرید باید گچ کاری کاملاً خشک و سفت شده باشد.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 852

به "مراحل گچ کاری ساختمان ؛ از ابزار تا اجرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل گچ کاری ساختمان ؛ از ابزار تا اجرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید