عکس هایی که نشان می دهند گربه ها چطور جهان را می بینند

به گزارش پیامک خنده، شاید شما هم کنجکاو شده باشید که گربه ها با چشم های درخشنده شان چطور جهان را می بینند؟

عکس هایی که نشان می دهند گربه ها چطور جهان را می بینند

به گزارش خبرنگاران به نقل از اینسایدر نیکولای لم، هنرمند با سه کارشناسان بینایی حیوانات حدود یک دهه پیش مشورت کرد تا درباره چگونگی تماشا جهان بوسیله گربه ها و مقایسه آن با انسان ها فرضیه پردازی کند و آن را به تصویر بکشد.

بزرگترین تفاوت میان بینایی انسان و بینایی گربه در شبکیه چشم آنها یعنی لایه ای از بافت حساس است که در عقب چشم ها قرار گرفته است و حاوی سلول هایی به نام گیرنده های نوری یا فوتورسپتورها است. این گیرنده های نوری پرتوهای نور را به پیغام های الکتریکی تبدیل می نمایند که بوسیله سلول های عصبی پردازش می شوند و به مغز فرستاده می شوند و به صورت تصاویری که ما می بینیم ترجمه می شوند.

دو نوع سلول گیرنده نوری در شبکیه وجود دارند، سلول های میله ای و سلول های مخروطی. سلول های میله ای مسئول دید محیطی و دید در شب هستند. این سلول ها درخشندگی و طیف سایه های خاکستری را شناسایی می نمایند. سلول های مخروطی مسئول دید در روز و ادراک رنگ هستند.

هم گربه ها و هم سگ ها تراکم بالایی از گیرنده های میله ای و تراکم کمی از گیرنده های مخروطی در شبکیه چشم هایشان دارند. انسان ها در شرایط معکوس قرار دارند و به همین دلیل است است که توانایی دید در شب آنها کمتر است، اما در مقابل می توانند رنگ ها را بهتر شناسایی نمایند.

اما لم می خواست این امکان تصاویری ایجاد کند که نشان دهد جهان از چشم گربه ها چگونه دیده می شوند. در رشته عکس های بعدی، دید انسان از یک صحنه در بالا و دید گربه از همان صحنه در پایین به نمایش درآمده است.

مقایسه میدان بینایی انسان و گربه

میدان بینایی

میدان بینایی به ناحیه ای گفته می گردد که هنگامی که چشم ها بر یک نقطه منفرد متمرکز می شوند، می توانند ببینند. این میدان شامل چیزهایی می گردد که می توان به طور مستقیم در جلوی چشم ها دید، به علاوه چیزهایی که در بالا، پایین و در دو طرف دیده می گردد. گربه ها میدان بینایی اندکی گسترده تر 200 درجه را نسبت به میانگین 180 درجه ای میدان بینایی انسان دارند.

مقایسه حدت بینایی انسان و گربه

حدت بینایی

حدت بینایی به وضوح بینایی اطلاق می گردد. یک انسان معمولی حدت بینایی 20/20 دارد. حد بینایی گربه در فاصله میان 20/100 تا 20/200 است، یعنی که گربه برای تماشا چیزی که انسان از فاصله 100 تا 200 فوتی (30 تا 60 متری) می بیند، باید در فاصله 20 فوتی (6 متری) آن قرار گیرد. برای همین است که تصویر پایینی (مربوط به دید گربه) به صورت محو به نمایش در آمده است.

مقایسه دید رنگی انسان و گربه

دید رنگی

یک سوءبرداشت رایج وجود دارد که گربه ها نمی توانند هیچ رنگی را تشخیص دهند و جهان را فقط به صورت طیفی از سایه های خاکستری می بینند. انسان ها به عنوان موجوداتی تری کرومات شناخته می شوند، یعنی سه نوع سلول مخروطی در شبکیه شان دارند که به آنها امکان می دهد رنگ های قرمز، سبز و آبی را ببینند. تصور می گردد گربه ها هم تری کرومات باشند، اما نه همان نحو انسان ها. دید گربه شبیه به دید انسانی است که دچار کوررنگی است. گربه ها می توانند سایه های آبی و سبز را ببینند، رنگ های قرمز و صورتی را نمی توانند تشخیص دهند. این رنگ ها ممکن است برای آنها سبزتر به نظر رسد و رنگ ارغوانی برای آنها ممکن است مانند سایه دیگری از آبی دیده گردد.

گربه ها بعلاوه نمی توانند همان غنای سایه رنگ ها و اشباع رنگ های را که ما می توانیم ببینیم، ببینند.

گربه ها نزدیک بین هستند و اشیای دور را نمی بینند

فاصله

کارشناسان اعتقاد دارند که گربه نزدیک بین هستند، یعنی آنها نمی توانند اشیای دور را به خوبی ببینند. اما توانایی آنها برای تماشا چیزهای نزدیک کاملا برای شکار کردن و گرفتن طعمه بوسیله آنها مناسب است.

مقایسه دید در شب انسان و گربه

دید در شب

گربه ها نمی توانند جزئیات ظریف یا غنای رنگ ها را ببینند، اما توانایی رجحان در تماشا در تاریکی دارند که ناشی از شمار بالای سلول های استوانه ای در شبکیه چشم آنهاست که به نور کم حساس است. در نتیجه، گربه ها می توانند با استفاده از نوری در حد یک ششم نوری که انسان ها برای دید لازم دارند، اطرافشان را ببینند.

گربه ها بعلاوه ساختاری به نام تاپتوم (پرده درخشان) ددر پشت شبکیه شان دارند که تصور می گردد در بهبود دید در شب موثر باشد. سلول ها در تاپتوم مانند یک آینه عمل می نمایند و نوری را که از میان سلول های استوانه ای و مخروطی می گذرد، به سوی سلول های گیرنده نوری بازمی گردانند و بخت دیگری به آنها می دهند تا میزان کم نور در دسترس در شب را ثبت نمایند. همین لایه است که باعث می گردد چشم های گربه ها در چشب بدرخشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2147

به "عکس هایی که نشان می دهند گربه ها چطور جهان را می بینند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس هایی که نشان می دهند گربه ها چطور جهان را می بینند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید