شیوه های نوین مقابله با زمین خواری در گیلان

به گزارش پیامک خنده، مهسا طالبی - رشت-خبرنگار: ایجاد شهرهای الکترونیک یکی از راه های تحقق تسهیل امور اداری و شفاف سازی فعالیت های مختلف است.

شیوه های نوین مقابله با زمین خواری در گیلان

از سویی با توجه به فناوری های جدید و حرکت کشورهای توسعه یافته به این سمت و سو، احتیاج است که فرایند اداری کشور با الکترونیکی شدن به سمت رویکردهای نو برود. یکی از مباحثی که در 5 سال اخیر در کشور مطرح شده، طرح سیماک است که در واقع یک زیرساخت نرم افزاری دانش بنیان، برای یکپارچه سازی و مدیریت بهینه امور املاک محسوب می گردد. تسهیل و تسریع در کارهای مقدماتی سرمایه گذاری و شکل گیری فعالیت های مالی از نخستین مزایای اجرای این طرح در حوزه املاک است که در راستای تحقق دولت الکترونیک از نیمه تیر سال 95، به تصویب ستاد اقتصاد مقاومتی رسید.

اجرای این طرح در کشور به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیرمجموعه های آن، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و سازمان فناوری اطلاعات ایران گذاشته شده است. از این رو چند استان به عنوان پایلوت اجرای طرح شناخته شدند که اولین استان، گیلان بود. بعد از گذشت چند سال هنوز هم در همه شهرها این طرح اجرا نشده است. شفافیت حوزه سرمایه گذاری در بخش املاک گیلان بسیار مهم است و به عنوان نمونه مانع از زمین خواری و تغییر کاربری و ساخت وسازهای بی مجوز می گردد.

  • مقاومت برای پیوستن به طرح سیماک

درباره این که طرح سیماک چه مزایای دیگری دارد، مدیر کل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری گیلان اعلام نمود: از سیماک می توان عنوان ابزاری برای تصمیم سازی و تصمیم یاری در حوزه اقتصاد بهره برد و دلیل تعریف سیماک در ستاد اقتصاد مقاومتی نیز همین است. اهمیت سیماک در حوزه توسعه سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار است.

سعید زاهدی توضیح داد: یکپارچه سازی اطلاعات اماکن و املاک کشور و استان میان تمامی دستگاه ها، حذف موازی کاری در تشکیل پرونده های تکراری برای املاک از جمله دستاوردهای آن است. همچنین شفاف سازی فرایندهای مربوط به صدور مجوزهای ساخت وساز در تمام دستگاه های اجرایی و نظارتی از دیگر مزایای اجرای سیماک است. اما چرا این طرح چندین سال طول کشید؟ زاهدی در این خصوص با اشاره به موانعی که در اجرای سیماک وجود دارد، گفت: مقاومتی از سوی بعضی دستگاه ها برای پیوستن به سیماک وجود دارد که به دلیل استفاده هر دستگاه از سامانه مختص خود است، اما باید بدانیم که سیماک یک پنجره واحد است که با پیوستن به آن بسیاری از موازی کاری ها حذف می گردد.

  • گیلان؛ پیشگام در اجرای سیماک

مدیر کل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری گیلان با بیان این که گیلان جزو اولین استان های اجرانماینده سیماک در کشور است، گفت: 38 هزار پرونده در سیماک تاکنون تشکیل شده و 10 شهرستان نیز از سیماک برای صدور مجوزها بهره می برند. اکنون 183 دفتر پیشخوان دولت در حال فعالیت در حوزه سیماک هستند و 64 هزار استعلام نیز طی یک سال و چند ماه از افتتاح رسمی طرح در استان مبادله شده است.

  • مزایای طرح

این مقام مسئول در مورد مزایای طرح سیماک برای جلوگیری از زمین خواری در عرصه های جنگلی استان اظهار کرد: هم اکنون با تبدیل عرصه های جنگلی و کشاورزی شاهد ساخت وسازهای غیرمجاز در استان هستیم. به نظر می رسد سیماک می تواند ابزار خوبی برای رصد و کنترل این ساخت وسازها باشد. با اجرای این طرح، نقطه به نقطه جغرافیایی استان رصد و ثبت می گردد و اگر ساخت وسازی در سطح استان انجام گردد که در سیماک ثبت نشده باشد، مراجع قضایی می توانند با استناد و استعلام از سیماک نسبت به برخورد با آن اقدام نمایند.

  • جلوگیری از فروش زمین

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان هم با ابراز نگرانی بابت از بین رفتن زمین های زراعی و باغی در روستاها خواهان یاری و حمایت همه مدیران برای جلوگیری از فروش زمین در روستاها شد و گفت: کاربری ها در روستاها مشخص شده و نباید بگذاریم که روستاییان به دلیل امرار معاش مجبور به مهاجرت و فروش زمین های زراعی خود شوند. یاور پیرعلایی با بیان این که بیش از 1300 دهیاری در گیلان به سامانه سیماک متصل است، سیماک در 1329 روستای استان اطلاع داد و اضافه کرد: اجرای سیماک سرعت اعطای مجوزها و استعلامات در روستاها را افزایش داده است.

وی با بیان این که گیلان 2700 روستا دارد، اظهار کرد: طرح سیماک در روستاها منجر به کاهش زمان جواب استعلام ها تا 26 روز شده است، اما طی چند ماه اخیر با وجود استقبال از این طرح و همکاری دهیاری ها، متاسفانه شاهد همکاری نکردن بنیاد مسکن بودیم. این مسئول با اشاره به افزایش فروش زمین های باغی و زراعی در روستاها گفت: اگر همین روند ادامه یابد، گیلان نیز همچون مازندران خواهد شد و هیچ زمین زراعی برای استان باقی نمی ماند. پیرعلایی ادامه داد: نظارت بر دهیاری ها وظیفه دفتر امور روستایی استانداری است، به همین منظور اعزام اکیپ های بازرسی هفتگی به دهیاری ها طی آینده نزدیک در استان انجام می گردد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان با بیان این که ورود سرمایه گذاران به روستاها باید بر اساس کاربری های مشخص شده در طرح هادی باشد، گفت: وقتی کاربری ها مشخص شده است، سرمایه گذار طبق همان باید به روستا ورود کند و نباید انتظار داشته باشد در زمین هایی با کاربری زراعی و باغی، سرمایه گذاری مسکونی و صنعتی بتواند انجام دهد. وی با تاکید بر این که باغ ها و زمین های زراعی خط قرمز استانداری هستند، اضافه کرد: اگر بنیاد مسکن با دهیاری ها همکاری داشته باشد و استعلامات را به دهیاری ارائه کند، سرعت صدور پروانه در روستاها نیز بیشتر می گردد. به گفته پیرعلایی، بیش از 1800 دهیاری و 6100 شورای روستایی در گیلان فعالیت می نمایند.

  • ریشه کن کردن فساد اداری

در همین زمینه مدیر کل امور مالی و دارایی گیلان هم با اشاره به اهمیت شکل گیری بستر حقوق مالکیت اظهار کرد: تا زمانی که بستر حقوق مالکیت در استان شکل نگیرد، اقتصاد استان شکوفا نمی گردد. به گفته منصور مولایی پور کم بودن درآمد منجر به فروش زمین های روستایی می گردد. وی بر اعطای اختیار تصمیم گیری درباره زمین های موجود در طرح هادی به دهیاری ها تاکید نمود و گفت: دهیاری ها هم باید همچون شهرداری ها قدرت تصمیم گیری برای اجرای طرح هادی داشته باشند. مولایی پور توضیح داد: باید بستر لازم برای سرمایه گذاری در استان فراهم گردد تا بتوان از ورود سرمایه گذاران برای بهبود فضای کسب و کار حتی در روستاها بهره برد. مدیر کل امور مالی و دارایی استان اعلام نمود: اجرای طرح سیماک می تواند هرگونه فساد اداری را ریشه کن کند. آثار اجرای سیماک و تاثیر آن در سرعت امور باید به مردم اطلاع رسانی گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 406

به "شیوه های نوین مقابله با زمین خواری در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه های نوین مقابله با زمین خواری در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید