رشد 12 برابری ظرفیت شبکه اینترنت در آذربایجان غربی

به گزارش پیامک خنده، تامین زیرساخت های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در آذربایجان غربی طی سال های اخیر با تدبیر دولت به بار نشست و ظرفیت شبکه انتقال و پهنای باند ورودی و بعلاوه پوشش شبکه پهن باند اینترنت در استان نسبت به زمان مشابه در سال 1392 به 12 برابر رسیده است.

رشد 12 برابری ظرفیت شبکه اینترنت در آذربایجان غربی

امروزه رشد روزافزون تکنولوژی، سطح زندگی جوامع بشری را دچار تغییر و دگرگونی نموده و امکانات جدیدی با اسم زیرساخت های اینترنتی لازمه ایجاد یک زندگی هوشمند را در جامعه رواج داده است که با استفاده از آنها شرایط زندگی در سطح بالاتری قرار می گیرد.

این رشد تکنولوژی موجب شده تا مردم هم توقعی بالاتر از سال های گذشته داشته باشند و احتیاج به اینترنت البته با سرعت و کیفیت بهتر به یکی از دغدغه های مهم شهروندان و حتی روستانشینان تبدیل شده است.

در پاسخ به این احتیاج پیشرفت محور شهروندان و روستاییان، دولت تدبیر و امید برای توسعه خدمات در نقاط مختلف کشور حتی در نقاط مرزی خدمات اینترنتی و زیرساخت های این امر را توسعه داده تا ساکنان شهرها و روستاها هم بتوانند بدون مسئله ای دسترسی راحتی را به امکانات اینترنتی داشته باشند.

در حالی که تا پیش از دولت تدبیر و امید، زیرساخت های ارتباطی در روستاها وجود نداشت و حتی در شهرها هم مسائل زیادی در حوزه تامین ارتباطات به ویژه در بستر وب به چشم می خورد، در دولت تدبیر و امید، اقدامات بسیار زیادی در حوزه توسعه اینترنت و خدمات مبتنی بر آن در کشور و به تبع آن آذربایجان غربی شکل گرفت و به بار نشست.

بیش از 1600 روستای آذربایجان غربی به شبکه ملی اطلاعات متصل است

یکی از مهمترین نتایج این اقدامات که با سرعت بسیار زیاد در ابتدای دولت یازدهم اجرایی شد و طی هشت سال گذشته، ادامه داشت، توسعه اینترنت روستایی و ایجاد زیرساخت ارتباطی در منطقه ها محروم روستایی بود که سبب شد هزاران خانوار که تا پیش از این، از وجود تلفن خانگی هم در بسیاری موارد محروم بودند، صاحب اینترنت با سرعت بسیار بالا و حتی با ظرفیت نسل چهارم شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی با اشاره به اینکه پوشش دسترسی اینترنت پرسرعت روستایی به شبکه ملی اطلاعات در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید صفر بود، گفت: تا به امروز یک هزار و 684 روستای آذربایجان غربی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.

قاسم جلیلی نژاد اضافه نمود: با این آمار 76 درصد از روستاهای آذربایجان غربی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.

وی ادامه داد: افزایش اشتغال، کاهش شکاف دیجیتالی، توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات برای افزایش رفاه روستاییان، توسعه زیرساخت های ارتباطی از اهداف اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی اعلام کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بحث شبکه ملی اطلاعات 90 درصد از تعهدات خود را در لایه تامین زیرساخت های ارتباطی انجام داده است.

جلیلی نژاد اضافه نمود: شبکه ملی اطلاعات در سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا پیش بینی شده است که لایه اول یعنی تامین زیرساخت های لازم برای این شبکه از تعهدات وزارت ارتباطات به تعداد می رود.

وی تاکید نمود: تا امروز 90 درصد این برنامه با انجام ده ها طرح کلان در ماه های گذشته اجرایی شده است.

افزایش 12 برابری ظرفیت شبکه اینترنتی آذربایجان غربی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی با اشاره به اینکه خدمت اینترنت پرسرعت در روستاهای استان تا پیش از دولت تدبیر و امید ارائه نمی شد، گفت: در حال حاضر 2 هزار و 464 روستای این استان به شبکه پهن باند اینترنت دسترسی پیدا نموده است.

جلیلی نژاد اضافه نمود: ظرفیت شبکه انتقال و پهنای باند ورودی استان در آذربایجان غربی نسبت به زمان مشابه درسال 1392 به 12 برابر رسیده است، که کاهش شکاف دیجیتالی بین شهر و روستا و توسعه دولت الکترونیک را در پی داشته است.

وی اظهار کرد: تا به امروز بعلاوه با کوشش اجرا شده، یک هزار و 799 مدرسه روستایی آذربایجان غربی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.

وی ادامه داد: این طرح در راستای تامین زیرساخت های هوشمندسازی مدارس روستایی بالای 20 خانوار و شهرهای زیر 20 هزار نفر با پیمانکاری اپراتورهای ثابت و همراه در آذربایجان غربی با تامین اعتبار از محل طرح USO اجرایی می گردد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی تاکید نمود: اولویت تامین هزینه های اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات از محل اعتبارات طرح USO مختص مدارس روستایی و محروم است.

جلیلی نژاد اضافه نمود: مازاد بر تامین زیرساخت اتصال به شبکه ملی اطلاعات که جزء تعهدات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، بهره مندی از ظرفیت پهن باند 2 مگابایتی و استفاده تا حجم 30 گیگابایت ازدیگر خدمات وزارت ارتباطات برای توسعه هوشمندسازی مدارس است.

احصای 200 کیلومتر نقطه کور ارتباطی در جاده های آذربایجان غربی

معاون مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات آذربایجان غربی هم در مورد نقاط کور ارتباطی جاده های این استان گفت: 200 کیلومتر نقطه کور در استان احصا و مشکل پوشش 70 درصد آن برطرف شده است.

محسن امام وردی اعلام کرد: باقی نقاط کور محورهای آذربایجان غربی با وجود انجام کامل تعهدات اپراتورهای ارتباطی طبق پروانه سازمان تنظیم مقررات رادیویی، احتیاجمند تامین زیرساخت برق و جاده دسترسی است که در صورت تامین آن به وسیله دستگاه های مرتبط مشکل این منطقه ها هم برطرف می گردد.

وی گفت: احداث خط فیبرنوری برای توسعه پهن باند روستایی در برنامه این استان وجود دارد که تا به امروز 55 کیلومتر آن اجرایی شده است.

وی اضافه نمود: در مجموع 300 کیلومتر فیبرنوری برای توسعه پهن باند روستایی در آذربایجان غربی احداث می گردد.

بهره مندی 75 درصد روستاهای آذربایجان غربی از اینترنت پرسرعت

کارشناس حوزه ارتباطات و مشاور رسانه ای و روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی هم با بیان اینکه توسعه ارتباطی در منطقه ها روستایی و محروم در اولویت وزارت ارتباطات است، گفت: طبق برنامه ششم توسعه مقرر بود 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار از اینترنت پرسرعت برخوردار شوند که در حال حاضر و 2 سال قبل از موعد مقرر 75 درصد این برنامه در آذربایجان غربی محقق شده است.

علی عزت الله زاده با اشاره به ظرفیت نفوذ تلفن همراه در آذربایجان غربی اضافه نمود: در حال حاضر ظرفیت نفوذ اپراتورها در این استان 130 درصد است.

وی تاکید نمود: در حال حاضر همه شهرهای آذربایجان غربی به نسل سوم و چهارم تلفن همراه مجهز شده و مسئله ای در این رابطه وجود ندارد.

زیرساخت های ارتباطی و اینترنتی ارایه شده به روستاها و منطقه ها محروم استان آذربایجان غربی از جمله خدمات ارزنده و دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت توسعه دولت الکترونیک و ایجاد تسهیلات ارتباطی برای مردم منطقه ها محروم است.

در سال 1390 با تصویب مجلس شورای اسلامی و ابلاغ معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهوری ساختار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان ها تغییر کرد و ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ها به اسم نماینده تام الاختیار وزیر و ناظر بر زیرمجموعه های پست، پست بانک و شرکت ارتباطات زیر ساخت (بخش دولتی) و شرکت های خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شد.

تمامی وظایف سازمان های وابسته به وزارت از قبیل سازمان تنظیم مقررات، سازمان فناوری اطلاعات و غیره به وسیله این ادارات کل در استان ها پیگیری می گردد و به همین دلیل وظایف این ادارات کل جهت تحقق اهداف بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهار بعد نظارت امنیتی و حفاظتی، نظارت مدیریتی، نظارت برنامه ای و نظارت مقرراتی تعریف شده است.

ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی به اسم نماینده عالی بخش حاکمیت با هدف ایجاد هماهنگی در اجرای برنامه ها و سیاست های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بین کلیه واحدهای تابعه در استان تشکیل و مدیران کل استانی به اسم نماینده ارشد وزارت متبوع وظیفه پاسخگویی به مقام محترم وزارت و مقامات ارشد استان را عهده دار است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1711

به "رشد 12 برابری ظرفیت شبکه اینترنت در آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 12 برابری ظرفیت شبکه اینترنت در آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید