الواح هخامنشی پشت دروازه های ایران

به گزارش پیامک خنده، پس از گذشت بیش از یک سال از رأی موافق دادگاه عالی آمریکا برای بازگرداندن همه الواح هخامنشی به ایران و پیگیری هایی که گاهی اوقات از زبان مسئولان میراث فرهنگی برای بازپس گیری این آثار مطرح می شدند، اکنون مسئولان در حال هماهنگی مباحث مربوط به ویزا با وزارت امورخارجه هستند تا این اتفاق رخ دهد.

الواح هخامنشی پشت دروازه های ایران

اخیرا مدیر کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته است: قرار است بخش اول الواح هخامنشی بعد از ارسال ویزای کارمند شیکاگو به آمریکا به ایران بازگردانده گردد.

با وجود آن همه برنامه ریزی و حرف و حدیثی که پشت الواح هخامنشی بود، دوشنبه 30 اردیبهشت محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت که اوفک تا کنون فقط مجوز 1780 لوح هخامنشی را داده تا به ایران مسترد گردد. با این اعلام، علاوه بر اعتراض رسمی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، وکلای سازمان و وزارت امور خارجه نیز پیگیر علت صدور این مجوز با این تعداد اثر هستند.

اما اکنون ابراهیم شقاقی مدیر کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می گوید: بحث ما این بود که دانشگاه شیکاگو همه الواح را یک جا تحویل بدهد، اما آن ها از همان ابتدا قصد داشتند الواح را قسمت به قسمت تحویل دهند، شاید برداشت ها از صحبت های معاون میراث فرهنگی اشتباه بوده است.

وی با تاکید براین که نهایتا آنچه که اکنون رخ داده، این است که باید یک بخش از الواح را همراه با یکی از کارمندان شیکاگو بفرستند، بیان می نماید: در حال هماهنگی مباحث مربوط به ویزا با وزارت امور خارجه هستیم تا این اتفاق رخ دهد، در نامه ای به وزارت امور خارجه گفتیم که آن طرف (دانشگاه شیکاگو و فرد همراه با الواح) آماده است ویزا باید برای او فرستاده گردد تا الواح به ایران بیاید، بنابراین زمانیکه ویزا آماده و به مقصد فرستاده گردد، بخش نخست الواح به ایران مسترد می گردد.

طالبیان در آن نشست خبری اعلام نموده بود به گفته دکتر عبدالمجید ارفعی،12 تا 13 هزار لوح کامل و قطعات کوچک از الواح براساس رأی دادگاه عالی آمریکا باید به کشور برگردانده شوند، اما اکنون اگر اعتراض های اولیه جواب ندهد، میراث فرهنگی شکایت های قانونی خود را تا آخرین لحظه انجام خواهد داد. به طرف آمریکایی اعلام نموده ایم تا در صورتی که ارسال الواح هخامنشی از ابتدا و براساس نامه ای از سوی دانشگاه شیکاگو به صورت مجموعه ای باید به ایران انجام می شد، آن نامه را در اختیار ما قرار دهند.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 266

به "الواح هخامنشی پشت دروازه های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الواح هخامنشی پشت دروازه های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید