آیا کتابفروشی ها دوباره بازمی گردند؟، رونق فروش در دوران پساکرونا

به گزارش پیامک خنده، به گزارش خبرنگاران به نقل از دبلیوتوک، در دوران بی ثباتی کمتر مکانی می توان یافت که به اندازه کتابفروشی ها آرام بخش باشند. هرچند این مکان های دوست داشتنی به خاطر شیوع ویروس کرونا به طور موقت بسته شده ولی در چند سال گذشته که جهان با بحران های مختلفی درگیر بوده، کتابفروشی های مستقل باز احیا شده و فضایی برای آرامش و احساس تعلق به جهانی سکوت کتاب ها فراهم آورده بودند.

آیا کتابفروشی ها دوباره بازمی گردند؟، رونق فروش در دوران پساکرونا

طبق آمارهایی که اتحادیه کتابفروشان آمریکا (ABA) ارائه کرده است، کتابفروشان مستقل در این کشور بر خلاف دو دهه گذشته رونق خاصی گرفته بودند که البته ویروس کرونا نیز تا حدی نتوانسته مانع این رونق شود. به گفته این اتحادیه ویروس کرونا هرچند تاحدودی مانع کسب و کار کتابفروشان شده ولی هنوز به بازگشت و احیای پررونق این مکان های فرهنگی و محبوب امید زیادی وجود دارد.

بر اساس گزارش اتحادیه کتابفروشان آمریکا اواسطه دهه 90 میلادی تا سال 2009 میلادی دوره رکود کتابفروشی ها بود و شاید دلیل این امر هم ظهور ابزارهای الکترونیک و دیجیتال بود ولی کارشناسان این اتحادیه معتقدند مردم از دنیای دیجیتال و دستگاه های الکترونیک خسته شده و دنبال جایی برای آرامش هستند.

ویروس کرونا صنعت نشر و فروش کتاب را با شوک عجیبی روبرو کرده ولی انگیزه های زیادی هم برای مطالعه در قرنطینه ایجاد کرده است. البته در این میان کتابفروشی های مستقل به ابداع روش های خلاقانه برای فروش کتاب نیز روی آورده و همچنان امیدوارند بعد از دوران کرونا بتوانند مشتری های خود را داشته باشند. از خدمات کتاب رسانی توسط دوچرخه و اسکیت گرفته تا سرویس های آنلاین فروش همگی راه هایی بودند که در ماه های اخیر به کار گرفته شدند تا حیات کتابفروشی ها تضمین شود.

از نظر مایک گاستافمن، مالک کتابفروشی لیتراتی ایالت میشیگان آمریکا ممکن است کرونا به طور موقت کتابفروشی ها را بسته یا حتی آن ها را در معرض خطر قرار داده باشد، ولی نمی توان گفت که آن ها دائمی تعطیل هستند. این کتابفروش آمریکایی می گوید آن ها نیز مانند سایر همکاران خود به کتابفروشی آنلاین روی آورده تا مشتری های ثابت خود را از دست ندهند. گاستافمن می گوید در روزهای اول معمولاً حدود 5 تا 10 جلد سفارش خرید کتاب از همسایه های دور و نزدیک داشتند ولی حالا این سفارش ها در هفته به 800 جلد کتاب نیز می رسد. او می گوید: گرچه تغییرات سریع رخ داد، ولی مشتری ها ما را تنها نگذاشتند و حتی علاوه بر سفارش کتاب در فضای مجازی پیام های دلگرم کننده نیز برای ما ارسال کردند و از ما خواستند که همچنان به کار خود ادامه دهیم. آنها به ما روحیه دادند و حالا من کاملاً درک می کنم که در چنین دوره ای که به نظر می رسد کتاب اولویت خرید مردم نباشد و انسان ها برای بقاء نیاز به کالاهای ضروری تری داشته باشند، ولی کتاب جایگاه خودش را در بین مردم حفظ کرده است و آن را به عنوان کالایی برای ادامه زندگی خود انتخاب می کنند.

در انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی نیز فعالیت گسترده ای در تبلیغ و ترویج کتابفروشی در فضای مجازی به راه افتاده است. کتابفروشی بوک هایو در شهر نورویچ برای مردم در قرنطینه بسته های کتاب می فرستد و کتابفروشی مستربی به جای تعطیلی اعلام کرده مجموعه های کتاب ویژه ارائه می کند و در وب سایت خود پیشنهادهای خاصی به مشتری ها ارائه می کند.

دریل هالس رئیس اتحادیه کتابفروشان بریتانیا می گوید: فروشندگان کتاب از منعطف ترین، پرشورترین و خوش فکرترین افراد جامعه هستند و کرونا نیز نتوانسته آنها را از رساندن کتاب به مردم بازدارد. هالس اعتقاد دارد هرچند آن ها هنوز به حمایت دولت و مردم نیاز دارند ولی به نظر می رسد دوره رونق و احیای کتابفروشی های مستقل با کرونا از بین نرفته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 956

به "آیا کتابفروشی ها دوباره بازمی گردند؟، رونق فروش در دوران پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کتابفروشی ها دوباره بازمی گردند؟، رونق فروش در دوران پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید