آشنایی با بلندترین برجهای دنیا

به گزارش پیامک خنده، ساختن بزرگترین بناها امروزه نشان از قدرت مالی و فناوری یک کشور است که باعث شده نوعی مسابقه در میان کشورهای شده است در ادامه میخواهیم بلندترین بناهای دنیا را نام ببریم.

آشنایی با بلندترین برجهای دنیا

از آغاز شکل‌گیری تمدن انسان، ساختمان‌های بلند علاقه‌مندان زیادی داشته و در همه حال باعث غرور و سربلندی سازندگان بوده‌اند. برای توضیح این علاقه افراطی نظریه‌های زیادی وجود دارد؛ ازجمله داشتن برتری نظامی، رسمیت دادن به یک ساختمان خاص یا صرفا نشان دادن قابلیت‌های معماری. این علاقه هر دلیلی که داشته باشد، هنوز هم به قوت خود باقی است و حتی در قرن 21 نیز آسمان‌خراش‌هایی مثل برج خلیفه موردتوجه و تحسین همگان قرار می‌گیرند.

در قرن نوزدهم و همزمان با افزایش علاقه و توجه به ساخت بناهای بلند، دانش مهندسی ساختمان نیز هرروز با چالش‌های بیشتری روبرو می‌شد که یکی از جدی‌ترین آن‌ها تهیه مصالح ساختمانی مناسب با ارتفاع زیاد این سازه‌های حیرت‌انگیز بود. در ارتفاعات زیاد به کار بردن سنگ با مشکلات زیادی مواجه می‌شد هرچند که استفاده از آن در موارد خاص مثل کلیسای جامع شارتر (Chartre) در فرانسه، نتیجه‌ای خیره‌کننده به همراه داشت. این سازه توسط یک معمار فرانسوی-آمریکایی به نام ویلیام لا بارن جنی در اواخر قرن نوزدهم بنا شد که در دوران تحصیل دانشگاهی، هم‌دوره گوستاو ایفل (سازنده برج ایفل) بود و بازتاب این هم‌نشینی را می‌توان در ساخته‌های دیگر جنی مثل ساختمان ده طبقه اداره بیمه شهر ایلینوی شیکاگو (اولین آسمان‌خراش دنیا) دید. این ساختمان نمادین اولین بنایی بود که در ساخت آن از ستون و تیر فلزی استفاده شد. محاسبات استادانه جنی نه‌تنها استفاده از فلز در ساختمان‌های بلند را امکان‌پذیر کرد بلکه باعث شد وزن سازه 65 درصد کمتر از نمونه‌های مشابه ساخته‌شده با بتن و آجر باشد. این کاهش چشمگیر وزن، انقلابی در مهندسی ساختمان بود و بعد از آن ساخت بناهای فوق مرتفع با ادامه راه جنی و تکیه‌بر از ابتکار نبوغ آمیز او روزبه‌روز گسترش پیدا کرد. ویلیام لا بارن جنی تا اواخر قرن نوزدهم به گسترش کار خود ادامه داد و در سال 1907 در گذشت. امروزه در معماری ساختمان‌های بلند تکنیک‌های حیرت‌انگیزی به کار می‌رود که بسیاری از آن‌ها ریشه در ابتکارهای نبوغ آمیز ویلیام لا بارن جنی دارند. به هر شکل هنوز هم رقابت بر سر داشتن بلندترین ساختمان‌های دنیا در اوج خود قرار دارد و هیچ نوع محدودیتی نمی‌تواند از ساخت آن‌ها جلوگیری کند.

در حال حاضر بلندترین ساختمان‌های دنیا به‌قرار زیر هستند:

  • برج خلیفه، دبی، 828 متر
  • برج شانگهای، 632 متر
  • ابراج البیت، مکه، 601 متر
  • مرکز تجارت جهانی نیویورک، 541 متر 
  • برج تایپه 101، تایوان، 508 متر
  • مرکز اقتصاد جهانی شانگهای، 492 متر
  • مرکز تجارت جهانی هنگ‌کنگ، 484 متر
  • برج‌های دوقلوی پتروناس (Petronas)، مالزی، 452 متر
  • برج زیفنگ (Zifeng)، چین، 450 متر
  • برج ویلیس (Willis)، شیکاگو، 442 متر
  • برج کینگ‌کی 100 (Kingkey 100)، چین، 442 متر
انتشار: 20 تیر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2

به "آشنایی با بلندترین برجهای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با بلندترین برجهای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید