اجرای 15 پروژه دانشگاه منابع طبیعی در دهه فجر، ارتقاء کارآفرینی

به گزارش پیامک خنده، خبرنگاران، گروه استان ها- اعظم محبی: در عصر جدید و در کشاکش رقابت میان جوامع، کشورها در کوشش هستند تا نقش آموزش و به ویژه آموزش عالی را در توسعه ملی مورد توجه قرار دهند. از این رو نقش آموزش عالی در توسعه اجتناب ناپذیر است.

اجرای 15 پروژه دانشگاه منابع طبیعی در دهه فجر، ارتقاء کارآفرینی

در واقع می توان گفت که یکی از پرارزش ترین منابعی که جامعه در اختیار دارد، دانشگاه است. اختلاف اصلی که باعث تفاوت معنادار بین وضعیت کشورهای پیشرفته و توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه شده است، نوع نگرش آنها به توسعه علمی است. هر چه آموزش بیشتر و با کیفیت بهتر ارائه گردد، توسعه ملی سریع تر صورت خواهد پذیرفت.

در دوره بعد از انقلاب اسلامی هم توجه خاص و ویژه به مراکز آموزش عالی کشور شد و این نگاه در گلستان هم نمود یافت. به این منظور با رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مصاحبه کردیم، علی نجفی نژاد به خبرنگاران گفت: در دهه فجر و چهلمین سالگرد انقلاب 15 پروژه دانشگاه در حوزه های مختلف به بهره برداری می رسد و عملیات اجرایی بعضی هم شروع می گردد.

وی ادامه داد: با توجه به این که کارآفرینی از موضوعات کلیدی و سیاست های اصلی وزارت علوم در سال های گذشته بوده، در دانشگاه منابع طبیعی هم اقداماتی برای توسعه فعالیت های کارآفرینی و افزایش مهارت آموزی دانشجویان و اشتغال پذیری آن ها انجام شده که در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

نجفی نژاد بیان نمود: برای ایجاد فضای مناسب برای کارآفرینی دانشجویان سوله ای به مساحت 300 مترمربع طراحی شده که اعتبار این پروژه 300 میلیون تومان است و در این ایام افتتاح می گردد.

پارک کسب و کار دانشجویی

وی توضیح داد: همچنین فضایی در پردیس دانشگاه به مساحت پنج هزار مترمربع تحت عنوان پارک کسب و کار دانشجویی آماده سازی شده است؛ دانشجویانی که طرح و ایده برای اجرا دارند، بعد از تصویب ایده در کمیته کارآفرینی می توانند از این فضا استفاده نموده و ایده خود را پیاده می نمایند.

نجفی نژاد اضافه نمود: در همین فضا یک سالن پرورش قارچ را در مساحت 130 مترمربع در دو بخش آماده کردیم و در همین ایام به بهره برداری می رسد. 65 میلیون تومان برای تکمیل و تجهیز این کارگاه هزینه شده و دانشجویان به شکل عملی کار فراوری و پرورش قارچ را زیر نظر استاتید مجرب فرا می گیرند.

وی گفت: از دیگر کارها در حوزه کارآفرینی راه اندازی ASD مرکز آموزشی جوار دانشگاه است. طی انعقاد تفاهم نامه ای که با مرکز فنی و حرفه ای داشتیم فضا و امکاناتی در اختیار فنی و حرفه ای قرار می دهیم تا آموزش های لازم را به دانشجویان در این مرکز ارائه نمایند.

نجفی نژاد با بیان این که جزو اولین دانشگاه های بودیم که چنین فضایی را آماده کردیم، شرح داد: همه آموزش هایی که در فنی و حرفه ای انجام می گردد در این محیط برای دانشجویان ارائه می گردد. مساحتی که به طور مستقیم در اختیار فنی و حرفه ای قرار می گیرد 100 مترمربع است و علاوه بر آن، آن ها می توانند از دیگر فضاهای دانشگاه استفاده نمایند.

کلکسیون گیاهان مرتعی و دارویی

وی اظهار کرد: یکی دیگر از پروژه های کلکسیون گیاهان مرتعی و دارویی است که دو هزار مترمربع وسعت دارد و در حال آماده سازی است. زیرساخت آن انجام شده و کار کشت گیاهان آن هم هفته منابع طبیعی انجام خواهد شد.

نجفی نژاد اضافه نمود: اقدامات کارآفرینی ما باید به مرکز رشد و سپس به پارک علم و فناوری منتقل گردد تا به کسب و کار بینجامد. به همین دلیل بعضی از شرکت ها که در مرکز رشد هستند مورد حمایت قرار می گیرند.

وی اضافه نمود: اعتباری که برای حمایت از آن ها در نظر گرفته شده 350 میلیون تومان است که حدود 10 شرکت دانش بنیان، پروژه ها و برنامه های خود را رسماً در دهه فجر شروع می نمایند.

نجفی نژاد شرح داد: این شرکت ها از بخش کارآفرینی تجربیاتی کسب کردند و یافته های علمی و پژوهشی خود را به مرکز رشد آورده و سپس آن جا مورد حمایت قرار می گیرند. هم امکانات زیرساختی و هم آموزش ها لازم و مشاوره های تخصصی و تجاری سازی در این مرکز انجام می گردد.

طبق گفته وی بالغ بر 50 شرکت و هسته پژوهشی در مرکز رشد دانشگاه وجود دارند.

آزمایشگاه تحقیق و توسعه/ سردخانه آموزشی و تحقیقاتی

نجفی نژاد بیان نمود: پروژه آزمایشگاه تحقیق و توسعه در مرحله تجهیز و راه اندازی است. این آزمایشگاه 120 مترمربع مساحت دارد و برای زیرساخت های آن 60 میلیون تومان و همچنین برای تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی بالغ بر 400 میلیون تومان هزینه شده است.

وی تأکید کرد: از دیگر پروژه هایی که در این ایام کار اجرایی آن شروع می گردد احداث سردخانه آموزشی و تحقیقاتی و گلخانه است؛ بنا داریم حدود هزار و 200 مترمربع گلخانه جدید و مدرن را آماده کنیم که اعتبارات آن هم پیش بینی شده است.

طبق گفته رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی برای بهره برداری از سردخانه سه ماه و برای گلخانه 6 ماه زمان در نظر گرفته شده است.

نجفی نژاد با بیان این که در حال حاضر هزار مترمربع گلخانه در دانشگاه وجود دارد، گفت: همزمان با توسعه فعالیت های عمرانی کار محوطه سازی و توسعه فضای سبز دانشگاه هم اتفاق می افتد، کار مطالعاتی و نقشه اجرایی فضای سبز به مساحت 10 هزار مترمربع آماده شده و در همین ایام کار اجرایی شروع می گردد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بیان نمود: کار کشت نهال ها و گل ها این پروژه در هفته منابع طبیعی به تدریج انجام و تا انتها سال عملیاتی خواهد شد.

افتتاح 2 سالن تیراندازی و اسکواش

وی توضیح داد: همچنین دو سالن ورزشی در این ایام به بهره برداری می رسد. فاز اول مجتمع ورزشی دانشگاه در اردیبهشت امسال افتتاح شده بود و اکنون دو سالن تیراندازی و اسکواش تجهیز شده و آماده افتتاح است. طبق گفته فدراسیون اسکواش این اولین سالن اسکواش فضای سرپوشیده دانشگاه های کشور است.

مدیریت سبز

وی ادامه داد: مدیریت سبز یکی از سیاست های وزارت علوم بوده و در همین زمینه در دانشگاه اقداماتی انجام شده است، برای استفاده از پساب خوابگاه دانشجویی، بازسازی تصفیه خانه پساب و احداث استخر جمع آوری پساب انجام شده تا از این آب برای مصارف غیرشرب استفاده گردد.

نجفی نژاد اظهار کرد: راه اندازی و بهره برداری از آبیاری مکانیزه مزرعه شماره یک دانشگاه واقع در جاده قدیم گرگان به کردکوی، هم انجام شده و رسماً در همین ایام به بهره برداری می رسد.

وی توضیح داد: یکی دیگر از برنامه های ما که در زمینه فناوری اطلاعات است بالا بردن پهنای باند اینترنت دانشگاه است که از 60 مگابایت به 100 مگابایت افزایش می یابد تا سرویس بهتر و کامل تری را به دانشجویان و کارکنان ارائه کند.

مرکز ژئوماتیک

نجفی نژاد بیان نمود: همچنین مرکز ژئوماتیک دانشگاه با اعتبار 120 میلیون تومان و مساحت 400 مترمربع آماده بهره برداری است. این مرکز برای آموزش فعالیت های سنجش از دور و سامانه های جغرافیایی آماده شده است.

طبق گفته وی برای این پروژه ها در مجموع حدود 154 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی گفت: از برنامه های دیگر دانشگاه به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب جشنواره سفیران امید است که گردهمایی و حضور دانشجویان و دانش آموختگان کارآفرین در دانشگاه است که در 13 و 12 اسفندماه برگزار می گردد. این جشنواره در گسترش فرهنگ و روحیه کارآفرینی مؤثر خواهد بود.

سایر پروژه های عمرانی دانشگاه

نجفی نژاد در مورد سایر پروژه های عمرانی دانشگاه که در دست اقدام است، شرح داد: در طی چند سال گذشته تعداد قابل توجهی از پروژه های ما تکمیل و به بهره برداری رسید، چند تا از پروژه هم نیمه تمام است. خوابگاهی را در حال احداث داریم که فاز اول آن انجام شده و برای ادامه آن احتیاجمند اعتبار هستیم و از خیران دعوت می کنیم که در این حوزه به ما یاری نمایند.

وی بیان نمود: با افتتاح این پروژه پوشش خوابگاهی پسران افزایش یافته و از 70 درصد به 100 درصد متقاضیان پسر می رسد. این پروژه 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حدود سه و نیم میلیارد تومان برای تکمیل آن احتیاج است.

نجفی نژاد عنوان نمود: پوشش خوابگاهی دختران 95 درصد است، البته به دلیل عمر بالای بلوک های خوابگاه یک تعدادی از آن ها باید بازسازی شوند که بازسازی یکی از آن ها در دست اجرا است و در سال تحصیلی آینده به اتمام می رسد.

دانشکده جنگلداری

وی با بیان این که پروژه دانشکده جنگلداری دانشگاه بالغ بر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در دست اقدام است، گفت: پروژه منابع طبیعی ما هم 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نجفی نژاد ادامه داد: یک مجتمع آزمایشگاهی در حال احداث داریم که حدوداً 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عنوان نمود: دو پروژه مهم و کلیدی دانشگاه در حوزه کارآفرینی که مراحل انتهای خود را طی می نماید احداث پایلوت پلنت صنایع غذایی و کارگاه مکانیک چوب است که بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و ظرف چند ماه آینده به بهره برداری می رسند.

نجفی نژاد گفت: فاز دوم مجموعه ورزشی که بخش استخر است 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ظرف سه ماه آینده در صورت تأمین اعتبار تکمیل می گردد.

وی ادامه داد: پروژه مجتمع فرهنگی دانشگاه از محل منابع درآمدی دانشگاه در حال احداث است و تاکنون 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و کوشش می کنیم تا مهرماه 99 به بهره برداری برسد.

طبق گفته نجفی نژاد بالغ بر 25 هزار مترمربع از پروژه های عمرانی دانشگاه تا اردیبهشت امسال تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

پروژه های استانی و کشوری

وی در مورد پروژه هایی که دانشگاه در سطح استان متولی آن است، گفت: علاوه بر طرح آمایش استان که توسط دانشگاه انجام شد، طرح کلان مدیریت جامع حوزه های آبخیز با همکاری پنج دانشگاه همکار کشور در حال اجرا است.

نجفی نژاد توضیح داد: از دیگر پروژه ها تدوین مدل برنامه ریزی سیاست گذاری کشاورزی و امنیت غذایی کشور تا 2050 است که کارفرمای این کار وزارت جهادکشاورزی و مجری این پروژه دانشگاه منابع طبیعی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 144

به "اجرای 15 پروژه دانشگاه منابع طبیعی در دهه فجر، ارتقاء کارآفرینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای 15 پروژه دانشگاه منابع طبیعی در دهه فجر، ارتقاء کارآفرینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید