نوبل صلح 2019 به نخست وزیر اتیوپی رسید

به گزارش پیامک خنده، جایزه صلح نوبل سال جاری 2019 به آبی احمد علی نخست وزیر اتیوپی تعلق گرفت.

نوبل صلح 2019 به نخست وزیر اتیوپی رسید

به گزارش پایگاه اینترنتی نوبل پرایز، کمیته نروژی نوبل این جایزه را به پاس کوشش های نخست وزیر اتیوپی برای دستیابی به صلح و همکاری بین المللی و به ویژه به دلیل ابتکار قاطعانه و سرنوشت ساز وی برای حل مناقشه مرزی با کشور همسایه اریتره اعطا کرد.

جایزه صلح نوبل در سال 2018 به دنیس موکویگی و نادیا مراد به دلیل کوشش برای خاتمه دادن به استفاده از خشونت جنسی به عنوان ابزار جنگی تعلق گرفت.

از سال 1901 تا سال 2018 میلادی، 99 جایزه صلح نوبل اعطا شده است. تاکنون 24 سازمان برنده این جایزه شده اند و 2 جایزه صلح نوبل میان سه نفر تقسیم شده است؛ همچنین 17 زن برنده جایزه صلح نوبل شده اند و تنها یک نفر به نام له دوک تو (Le Duc Tho) از دریافت جایزه صلح نوبل امتناع نموده است. له دوک تو که در سال 1973 برنده جایزه صلح نوبل شد، با استناد به شرایط جنگی ویتنام، خود را در موقعیتی برای دریافت این جایزه نمی دانست.

جایزه صلح نوبل هر ساله در شهر اسلو، در حضور پادشاه نروژ و در سالگرد مرگ نوبل در 10 دسامبر ارائه شده، و تنها جایزهٔ نوبلی است که در استکهلم داده نمی گردد. بر خلاف دیگر جایزه ها، برنده جایزه صلح نوبل گاهی اوقات به یک سازمان (مانند کمیته بین المللی صلیب سرخ، تنها دریافت کننده سه جایزه) به جای یک فرد تعلق می گیرد.

کمیته نروژی نوبل هر ساله جایزه صلح نوبل را به شخصی که بیشترین یا بهترین کار را برای دوستی بین ملت ها، به وسیلهٔ لغو یا کاهش ارتش های دائمی و برگزاری و ترویج کنگره های صلح انجام داده، اهدا می نماید.

جایزه صلح نوبل یکی از پنج جایزهٔ نوبل است که در آن برندهٔ جایزه یک مدال، یک دیپلم افتخار و جایزه نقدی متفاوت در هر سال را دریافت می نماید. همان طور که در وصیت نامه نوبل نوشته شده است، این جایزه می بایست توسط کمیته نروژی نوبل، اداره و توسط کمیته ای از پنج نفر به انتخاب مجلس نروژ اعطا گردد.

منبع: انتخاب
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 569

به "نوبل صلح 2019 به نخست وزیر اتیوپی رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوبل صلح 2019 به نخست وزیر اتیوپی رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید