فلسفه سیاسی اسلامی بدون اعتدال مدنی به هدف خود نمی رسد، ضرورت فرآیند نخبه سازی سیاسی به وسیله اصلاح انتخابات

به گزارش پیامک خنده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: فلسفه سیاسی اسلامی بدون اعتدال مدنی به هدف و غایت خود که تحصیل ارزش ها، آمال و آرزوهاست دست نمی یابد و دچار ذهن گرایی می گردد.

فلسفه سیاسی اسلامی بدون اعتدال مدنی به هدف خود نمی رسد، ضرورت فرآیند نخبه سازی سیاسی به وسیله اصلاح انتخابات

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، مرتضی یوسفی راد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع علوم سیاسی اسلامی که هم اکنون در مشهد در حال برگزاری است، به تبیین موضوع دولت اسلامی و ضرورت اعتدال مدنی و ارائه مقاله ای با همین موضوع پرداخت.

وی به ضرورت اعتدال مدنی در فلسفه سیاسی اسلامی اشاره و اظهار کرد: در فلسفه سیاسی اسلامی دستیابی به هدف تاسیس نظام سیاسی در قالب دولت مطلوب و تربیت انسان مدنیِ رشد یافته و با فضیلت، به وسیله تعاملات مدنی عادلانه و مبتنی بر رعایت حقوق افراد امکان پذیر است.

یوسفی راد در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که چگونه می توان حیات سیاسیِ آمیخته با انواع تعارضات و تضادها را به حیاتی مبدل ساخت که در آن خیرات، کمالات و فضائل انسان مدنی ظهور و بروز کرده و از حاکمیت حکمرانی خوب برخوردار گردد؟ گفت: ادعا آن است که اعتدال مدنی این امکان را فراهم می سازد که انسان و حیات مدنی با حاکمیت حکمران خوب بطور مرتب از کاستی ها، نواقص، تضادها، انحرافات و افراط و تفریط ها فاصله گرفته و ظرفیت های ارتقاء وجودی، رشد یافتگی و مراتب کمالی خود را بارور سازد تا به عالم معقولات، خیرات و کمالات مرتبط شده و به فضائل نفسانی نائل گردد.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: حقیقت فلسفه سیاسی اسلامی خردورزی از چگونگی ایجاد و استقرار نظم و ثباتی است که به وسیله شناخت حقیقت فضائل و رذائل و تدبیر در نحوۀ استقرار فضائل و دوری از رذائل است.

وی در ادامه به تبیین سه موضوع انسان و ماهیت و ساحات وجودی آن، ضرورت و هدف فلسفه سیاسی اسلامی و چیستی و ضرورت اعتدال مدنی پرداخت و توضیح داد: در موضوع نخست مباحثی همچون انسان و سرشت و ماهیت آن و حقیقت متعالی انسان:کمال انسان و ظرفیت های کمالی آن مطرح می گردد.

یوسفی راد به تبیین موضوع ضرورت و هدف فلسفه سیاسی اسلامی پرداخت و گفت: فلاسفه اسلامی با ملاحظه نگاه انسان شناسانه خود از ضرورت طراحی و استقرار نظم و نظامی از تعاملات مدنیِ مطلوب سخن می گویند که در آن امکان ظهور و بروز استعدادهای کمالی انسان فراهم می گردد.

وی افزود: چنین نظمی حاصل خِردورزی های آنان از سیاست و پدیده ها و زندگی مدنی است که در چارچوب فلسفه اسلامی و عقلانیت فراوری شده از فرهنگ ایرانی - اسلامی و اعتقادات دینی اجرا شده و در متون فیلسوفان اسلامی از فارابی تا ملاصدرا ظهور یافته و به یادگار مانده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: مساله فلاسفه اسلامی قبل از تحقق آرمان، آمال و آرزوهای نهایی، ایجاد اعتدال در موجودات ارادی خاصه سیاسی اجتماعی است.

وی افزود: آنان با درک صحیح از اعتدال حقیقی که بر عالم موجودات تکوینی حاکم است، درصدد فهم چیستی اعتدال در عالم ارادی انسانی و چگونگی و ساز و کار تحقق آن برآمده و تاملات زیادی از اسباب و آثار و پیامدها و از چگونگی رسیدن به آن داشته اند تا بتوانند آن را در زندگی فردی و جمعی و همچنین در نظام سیاسی محقق سازند و در ادامه بر پایه توازن و تعادل حاصله به کمال حقیقی و نهایی که هدف و غایت فلسفه سیاسی است، برسند.

تبیین منطق باخت موجب مطلع سازی مردم می گردد

ابراهیم برزگر استاد دانشگاه علامه طباطبایی هم در ادامه این نشست اعلام کرد: بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی ایران با چالش های بسیاری روبرو بوده و دشمنان منطقه و بین المللی برای ناکارآمد کردن دستاوردهای این نظام با ایجاد مهندسی باخت کوشش بسیاری برای کاهش دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی انجام داده اند.

وی اعلام کرد: دشمنان می خواهند ملت را همیشه درگیر روزمرگی و مسائل گوناگون نمایند تا نتوانند الگوی توسعه و پیشرفت خود را محقق سازند و مردم را از رسیدن به این الگو ناامید نمایند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: به عنوان مثال دشمن در آستانه انتخابات به دلیل جذابیت پروژه مخالفت خوانی و رای آوری به گونه ای وانمود می نمایند که تیم جمهوری اسلامی باخته و لازم است تا تغییر بنیادین در این حکومت صورت بگیرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل هر یک از جناح های سیاسی نیز نقاط ضعف رقیب را برجسته نمایی می نمایند که در نتیجه نقاط ضعف نظام برجسته می گردد و نقاط قوت فراموش شده و در فرایند نهایی منطق باخت موضوعیت می یابد.

برزگر افزود: با استناد بر منطق باخت می توان مباحث پیچیده، نقشه های دشمنان و یا غفلت کارگزاران داخلی را برای مردم شرح داد و با این مطلع سازی تاثیرات آن را بی اثر ساخت.

وی در ادامه افزود: برمبنای استعاره ایجاد باخت تیم و با این مطلعی می توان نقشه های دشمن را خنثی و ملت را با عمق ایجاد جنگ تحمیلی هشت ساله و تحریم های چهل ساله امریکا و غرب آشنا کرد.

این استاد دانشگاه بر ضرورت فرآیند نخبه سازی سیاسی به وسیله اصلاح انتخابات تاکید نمود و گفت: بر این اساس باید فرایندهای نهادی به گونه ای طراحی گردد تا نقش افراد کم رنگ گردد و به موازات آن سطح اخلاقی و قدرت هنجاری در جمهوری اسلامی توسط تربیت اخلاقی و علمای تراز اول اخلاقی ارتقا یاید.

دکتر برزگر توضیح داد: برای تحقق این امر باید از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای ترویج اخلاق گرایی و تقویت سرمایه اخلاقی و معنوی استفاده کرد و همچنین لازم است تا استراتژی مثبت بینی سیاسی در دستور کار رسانه ها و مردم و سیاستمداران قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 228

به "فلسفه سیاسی اسلامی بدون اعتدال مدنی به هدف خود نمی رسد، ضرورت فرآیند نخبه سازی سیاسی به وسیله اصلاح انتخابات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلسفه سیاسی اسلامی بدون اعتدال مدنی به هدف خود نمی رسد، ضرورت فرآیند نخبه سازی سیاسی به وسیله اصلاح انتخابات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید