ظریف: امنیت منطقه را نمی توان از بیرون خرید

به گزارش پیامک خنده، وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که شکوفایی اقتصاد آبی نیاز به امنیت و ثبات در کل منطقه دارد گفت: ایران اعتقاد دارد که این سرمایه، برآمده از همکاری کشورهای منطقه باشد و نمی توان آن را از بیرون خریداری کرد زیرا این امر منجر به افزایش پایگاه های نظامی در منطقه خواهد شد.

ظریف: امنیت منطقه را نمی توان از بیرون خرید

به گزارش ایرنا محمد جواد ظریف در سومین اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) افزود: دریاها و اقیانوس ها آینده ما هستند و زندگی بیش از 3 میلیارد نفر به دریاها و سواحل آن وابسته است. اقتصاد آبی به عنوان یک مدل و رویکرد بهره برداری جامع با ملاحظات محیط زیستی و مسائل اجتماعی است.

وی با بیان این که اقیانوس هند ذخایر زیادی دارد که باید برای بهره مندی جوامع و کشورهای حاشیه این پهنه آبی کشف شود افزود: ابعاد اجتماعی اقیانوس هند مربوط به نقش مهم این اقیانوس در امنیت غذایی و رفاه جوامع و کشورهای حاشیه این اقیانوس است و امنیت غذایی و امنیت کشتیرانی باید در اولویت توجه و تمرکز قرار گیرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اقیانوس هند با چالش های زیادی روبرو است، قاچاق اعم از انسان، مواد مخدر، اسلحه، ماهیگیری غیرقانونی، آلودگی و بهره برداری غیرقانونی از منابع دریایی را از جمله این چالشها مطرح نمود و گفت: امنیت و ثبات این اقیانوس برای همه ما بسیار مهم است.

ظریف گفت: برای همه ما افزایش یک جانبه گرایی، افراط گرایی و دیپلماسی قایق های مسلح مانع جدی در جهت حاکمیت قانون است و اقدامات غیر قانونی علیه شهروندان منجر به تروریسم اقتصادی می شود و اینها نه تنها از مهمترین چالش های پیش روی کشورهای حاشیه اقیانوس هند بلکه چالشی برای دستاوردهای جهانی است که تاکنون و طی دهه های گذشته حاصل شده است.

وی با تاکید بر اینکه شکوفایی اقتصاد آبی نیاز به امنیت و ثبات در کل منطقه دارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که این سرمایه، برآمده از همکاری کشورهای منطقه باشد و نمی توان آن را از بیرون خریداری کرد زیرا این امر منجر به افزایش پایگاه های نظامی در منطقه خواهد شد.

ظریف در خاتمه گفت: ما آماده همکاری جمعی در این زمینه هستیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 328

به "ظریف: امنیت منطقه را نمی توان از بیرون خرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: امنیت منطقه را نمی توان از بیرون خرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید