خبرنگاران یک فعال سیاسی: اصلاح طلبان خراسانی فعلا کنش انتخاباتی ندارند

به گزارش پیامک خنده، مشهد- خبرنگاران- سخنگوی خانه احزاب خراسان رضوی گفت: هیچگونه کنشی فعلا در فعالیت احزب اصلاح طلب این استان، روابط بین احزاب نزدیک به یکدیگر و یا شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلبان خراسان رضوی درباره انتخابات دیده نشده است.

خبرنگاران یک فعال سیاسی: اصلاح طلبان خراسانی فعلا کنش انتخاباتی ندارند

الهه قلی زاده روز چهارشنبه در فاصله حدود پنج ماه مانده به انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری سیزدهم، در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران به تفاوتها در فعالیت انتخاباتی احزاب اصلاح طلب و اصولگرا در خراسان رضوی اشاره و بیان نمود: این شرایط اطلاح طلبان در حالی است که فعالان سیاسی و حزبی اصولگرای استان با اطمینان کامل و قدرت در حال فعالیت برای انتخابات 1400 هستند.

وی اضافه کرد: بر اساس اطلاع به عنوان نمونه، نشستهای هفتگی جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی هر هفته به شکل مستمر در مشهد برگزار می گردد.

سخنگوی اصلاح طلب خانه احزاب خراسان رضوی ادامه داد: همچنین بر اساس مشاهدات از فعالیتهای این طیف سیاسی در مشهد در چارچوب تحرکات انتخاباتی، تشکلهایی با عناوین جوانان انقلابی و خادمان شهر امام رضا(ع) هم اینک در مشهد دست اندرکار تنظیم فهرست انتخاباتی هستند.

وی به زعم خود علت شرایط متفاوت احزاب و تشکلهای اصلاح طلب خراسان رضوی را ابهام در خصوص نتایج تایید یا رد صلاحیت نامزدهای این طیف سیاسی ذکر و بیان نمود: اکثریت قریب به اتفاق نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شدند.

تاثیر اجماع اصلاح طلبان تهرانی بر استانها

قلی زاده با طرح این برداشت خود که نوعی فقدان انگیزه در میان فعالان سیاسی اصلاح طلب در مشهد دیده می گردد گفت: البته فضای اجماع بین احزاب اصلاح طلب در تهران پیرامون انتخابات شکل گرفته که به مرور به استانها نیز بسط پیدا خواهد نمود.

وی اضافه کرد: با این وجود هنوز شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در مشهد فعالیت انتخابات خاصی نداشته است.

این فعال سیاسی ادامه داد: البته حزب مطبوع ما یعنی حزب اسلامی کار که یک تشکل صنفی است در قالب احزاب زیرمجموعه شورای هماهنگی اصلاحات در مشهد، برای تدوین فهرست انتخاباتی فراجریانی و ترجیحا صنفی در راستای حمایت از قشر کارگر و اقشار آسیب پذیر جامعه برنامه دارند.

قلی زاده گفت: دیگر احزاب اصلاح طلب از جمله کارگزاران و اعتماد ملی بعضا کنشهای انتخاباتی را آغاز نموده اند اما فعالیتشان بخاطر بعضی موانع چندان محسوس نیست.

وی رقابت کنونی انتخاباتی را به زعم خود ناعادلانه توصیف و بیان نمود: بطور معمول گزینه های اصلی مورد نظر جریان اصلاحات در چارچوب فهرستهای انتخاباتی تا دقایق آخر تایید صلاحیتها محقق نمی گردد. این موضوع خود تزریق ناامیدی به جامعه است زیرا ناظران مردمی چنین برداشت می نمایند که فرایند نظارت عادلانه نیست چون آنها انتخابگر نهایی نیستند و گزینشها فراتر از اراده مردم صورت می گیرد.

عضو حزب اسلامی کار اضافه کرد: پیشترها شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نشستهای منظم هماهنگی را هر دو هفته یکبار تشکیل می داد اما پس از شیوع ویروس کرونا و تبعات ناشی از تایید نشدن صلاحیت گزینه های مطرح اصلاح طلب در انتخابات قبلی، تشکلهای این جریان مدتی است دچار رکود شده اند.

وی ادامه داد: زمانی که اجماع اصلاح طلبان تهرانی بسط یافته و به استانها منعکس گردد، شورای اصلاحات خراسان رضوی نیز در کوتاهترین زمان ممکن تشکیل خواهد شد ولی این اقدام منوط به نزدیکترین زمان به روز برپایی انتخابات 1400 نیست.

قلی زاده گفت: همچنین مطابق برنامه می بایست نشستهای خانه احزاب هر دو هفته یک بار برگزار گردد اما شرایط ناشی از شیوع ویروس همه گیر کرونا فاصله زمانی نشستها را به اجبار ماهانه آن هم در قالب گردهمایی مجازی مبدل نموده است.

وی گفت: اعضای حزبی از هر دو جریان عمده اصولگرا و اصلاح طلب خراسان رضوی در نشستهای خانه احزاب این استان حضور دارند.

52 حزب و تشکل سیاسی پروانه دار در این استان فعالیت دارند که از این تعداد 27 حزب اصلاح طلب، 18 حزب اصولگرا و هفت حزب مستقل یا اعتدالگرا هستند.

همچنین از مجموع 52 تشکل سیاسی فعال در خراسان رضوی 38 حزب دارای پروانه فعالیت کشوری و 14 حزب دارای پروانه فعالیت استانی هستند.

تا به امروز 33 دفتر فرعی توسط احزاب سیاسی در سطح شهرستانهای استان خراسان رضوی برپا و فعال شده است.

بنا بر اعلام رسمی وزارت کشور انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا روز آدینه 28 خرداد ماه سال 1400 در سطح 81 شهر و دو هزار و 500 روستای خراسان رضوی همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات سراسری ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

استان 118 هزار و 851 کیلومتر مربعی خراسان رضوی با وسعتی معادل هفت درصد مساحت کل کشور در قالب 33 شهرستان، 81 شهر و دو هزار و 500 روستا در مجموع هشت هزار و 600 عضو در شوراهای اسلامی شهری و روستایی دارد.

700 نفر از این تعداد عضو شوراهای اسلامی شهرها و هفت هزار و 900 نفر عضو شوراهای اسلامی روستایی در سطح استان 6 میلیون و 870 هزار نفری خراسان رضوی هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1483

به "خبرنگاران یک فعال سیاسی: اصلاح طلبان خراسانی فعلا کنش انتخاباتی ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یک فعال سیاسی: اصلاح طلبان خراسانی فعلا کنش انتخاباتی ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید