تلفات جمعیت زنبورعسل در زمستان طبیعی است

به گزارش پیامک خنده، رییس گروه بررسی و مراقبت بیماری های زنبورعسل سازمان دامپزشکی کشور تلفات جمعیت زنبورعسل در زمستان را امری طبیعی دانست و گفت: میزان تلفات 40 درصدی جمعیت زنبورعسل کشور از زمستان گذرانی سال گذشته مورد تایید نیست.

تلفات جمعیت زنبورعسل در زمستان طبیعی است

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، کامیار احمدی درباره تلفات جمعیت زنبورعسل کشور افزود: در تمام دنیا تلفات جمعیت زنبور عسل ناشی از زمستان گذرانی وجود دارد، معمولا برخی از این موارد به دلیل بیماری نوزما است.

وی اظهارداشت: بیماری نوزما در زمستان ها باعث تلف شدن تعدادی از کندو های زنبورعسل می شود بنابراین اواخر سال گذشته گزارش هایی از برخی استان ها در این خصوص داشتیم، اما متاسفاته از اتحادیه سراسری و اتحادیه های استانی گزارشی به ما ارایه نشده است.

رییس گروه بررسی و مراقبت بیماری های زنبورعسل سازمان دامپزشکی کشور بخش عمده تلفات زنبورعسل را مربوط به استان های شاقتصادی کشور دانست و شرح داد: طبق گزارش های رسیده نمونه برداری انجام و اقدامات لازم انجام شد.

احمدی گفت: اتحادیه زنبورداران باید همه ساله به سازمان دامپزشکی اطلاعات تلفات را گزارش بدهند، اما بازخوردی از اتحادیه سراسری نداشتیم، اما با این حال ادارات کل دامپزشکی استان ها مراجعاتی داشتند و اقداماتی انجام دادند.

رییس گروه بررسی و مراقبت بیماری های زنبورعسل سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: برای زمستان گذرانی زنبورعسل میزان برداشت عسل باید به حدی باشد که بخشی از ذخیره غذایی در داخل کندو وجود داشته باشد در برخی موارد برخی زنبورداران میزان زیادی محصول را برداشت می کنند که این امر ممکن است یاعث افزایش میزان بیماری نوزما در زنبور ها شود.

وی با بیان اینکه زبورداران باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند، افزود: سازمان دامپزشکی کشور همه سال توصیه های بهداشتی لازم را برای مبارزه با این بیماری به زنبورداران اعلام می کند.

گفتنی است به تازگی میرحسین موسویان مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران اعلام کرد: 40 درصد جمعیت زنبور عسل کشور در زمستان سال 99 تلف شدند.

نوزما بیماری واگیر و شایع زنبوران عسل بالغ است. شایع ترین منطقه بیماری، مناطق مرطوب و مناطقی با زمستان های سرد و طولانی است و در سایر مناطق نیز نوزما در هنگامی از سال رطوبت بالاست (یعنی اواخر زمستان و اوایل بهار) اشاعه فراوان دارد.

زیرا در این شرایط زنبوران مدت زیادی در کندو بوده و نمی توانند از کندو خارج شوند. بیماری در مناطق گرم و خشک یا اوقات گرم سال مثل تابستان کمتر بوده و ممکن است به ندرت دیده شود و یا حتی در اواسط تابستان به کلی از بین برود. اما از اوایل پاییز مجددا ظاهر می شود.

بیماری نوزما یک بیماری انگلی است که هر سه نوع زنبور کندو را مبتلا می کند. نوزما فقط انگل زنبور نیست. 75 گونه دیگر از نوزما وجود دارد که موجودات دیگر را آلوده می کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1556

به "تلفات جمعیت زنبورعسل در زمستان طبیعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلفات جمعیت زنبورعسل در زمستان طبیعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید