اعلام شرایط فوق العاده در قرقیزستان؛ ارتش کنترل خیابان ها را برعهده گرفت

به گزارش پیامک خنده، ایسنا نوشت: با اعلام شرایط فوق العاده در پایتخت قرقیزستان، نیروهای ارتش در بیشکک مستقر شدند.

اعلام شرایط فوق العاده در قرقیزستان؛ ارتش کنترل خیابان ها را برعهده گرفت

به گزارش خبرگزاری تاس، دستور اعمال شرایط فوق العاده در بیشکک از سوی سورونبای جینبکوف، رئیس جمهوری قرقیزستان در ساعت 20 به وقت محلی روز آدینه شروع شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ساعت 20 به وقت محلی روز آدینه 9 اکتبر تا 21 اکتبر امسال میلادی این شرایط فوق العاده وضع شده است.

معاون وزیر کشور قرقیزستان نیز به عنوان فرمانده در بیشکک منصوب شده است. رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح قرقیزستان نیز دستور داده تا سربازان برای تامین امنیت و نظم عمومی و جلوگیری از درگیری های مسلحانه به بیشکک منتقل شوند.

ضمناً، رئیس جمهوری در بیانیه هایی مطبوعاتی خواهان اجتناب از تنش های بیشتر در شرایط کنونی شده و به دفتر دادستانی کل قرقیزستان نیز دستور داده شد تا بر اقدامات حقوقی نظارت نموده و اقداماتی موقتی را نیز در نظر بگیرد.

رئیس جمهوی قرقیزستان در حالی به ارتش این کشور دستور داد تا به چندین روز درگیری و ناآرامی انتها دهد که حامیان گروه های سیاسی رقیب همچنان در خیابان های بیشکک درگیر هستند.

در جریان این درگیری ها یکی از سیاستمداران اپوزیسیون به نام تیلک توکتوغازیف، کاندیدای پست معاون نخست وزیر روز آدینه به ضرب گلوله زخمی شده و در حالت بیهوشی در بیمارستان به سر می برد.

یک روز پس از آنکه کرملین خاطرنشان کرد که ضرورت دارد ناآرامی ها در قرقیزستان متوقف و جلوی آن گرفته گردد، رئیس جمهوری قرقیزستان خاطرنشان کرد: امروز ما شاهد یک تهدید جدی برای همسایه خود هستیم.

پیشتر جینبکوف گفته بود که آماده است تا همزمان با انتصاب کابینه جدید، استعفا دهد؛ کابینه جدید امروز (شنبه) و با تشکیل جلسه مجلس در محل سکونت رئیس جمهوری منصوب می گردد.

مسکو اوضاع در قرقیزستان را که هم مرز با چین و میزبان پایگاه نیروی هوایی روسیه است، ناآرام و بهم ریخته توصیف نموده است.

ساعت های اولیه ششم اکتبر، نمایندگنی از احزاب سیاسی قرقیزستان که نتوانسته بودند در انتخابات اخیر این کشور کرسی هایی را کسب نمایند، دست به اعتراض زده و به ساختمان های دولتی یورش بردند که نتیجه آن آزادی آلمازبیک آتامبایف، رئیس جمهوری سابق و چند تن دیگر از زندانیان سیاسی بود.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1211

به "اعلام شرایط فوق العاده در قرقیزستان؛ ارتش کنترل خیابان ها را برعهده گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام شرایط فوق العاده در قرقیزستان؛ ارتش کنترل خیابان ها را برعهده گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید