اثر قرنطینه در آمارهای کرونایی هفته آخر پاییز

به گزارش پیامک خنده، خبرنگاران : با مرور اطلاعات ارائه شده درباره بحران کرونا در آخرین هفته پاییز 1399 شاهد بهبود محسوس در بسیاری از آمارها از جمله آمار جانباختگان و بیماران بدحال هستیم.

اثر قرنطینه در آمارهای کرونایی هفته آخر پاییز

به گزارش خبرنگاران، در حالیکه بیماری کرونا در دو ماه نخست پاییز رشدی به مراتب بیشتر از ماه های پیش از آن را به ثبت رسانده بود،در آذر ماه این آمارها فرایندی متفاوت را نشان داد. در سومین ماه پاییز 1399 فرایند آمار جانبختگان و بیماران وخیم به مرور نسب به دیگر ماه های پاییز فرایندی نزولی پیدا کرد. درهمین خصوص در هفته چهارم آذرماه شاهد به ثمر رسیدن چند رکورد در راستای کاهش شیوع کرونا بوده ایم. از رکورد بیشترین افت هفتگی گرفته تا کمترین نسبت ابتلا به تست در مجموع یک هفته. تفسیرهر کدام از این رکوردها دریچه ای جدید را در راستای شرایط قرمز کرونایی کشور باز می کند. اما آنچه مهمتر از کاهش آمارهای نگران کننده کرونایی در این فصل بوده ریزش ضربتی این آمار است. در این باره چه عاملی می تواند سبب شده باشد تا آمار و ارقام قرمز و سیاه کرونا در آخرین هفته پاییز به یکباره سقوط کند؟

سقوط ابتلای هفتگی

در ابتدا آنچه که در هفته آخر پاییز بیشتر از هفته های دیگر مشهود به نظر می رسید کاهش ناگهانی آمار ابتلا در این بازه زمانی است. در همین خصوص مقایسه کل مبتلایان در این هفته با دیگر آمار هفتگی کرونا نشان می دهد که دراین مقطع 53 هزار و 34 نفر به بیماری کرونا مبتلا شده اند که نسبت به آمارهای هفته قبل خود 30 درصد کاهش داشته است.

این درحالیست که در هفته دوم آذر ماه 94 هزار و 438 نفر به این بیماری مبتلا شده بودند که بالاترین رکورد هفتگی ابتلا از بدو شیوع کرونا در کشور تا کنون به حساب می آید.

آمار ها نشان می دهند که در عرض دو هفته 41 هزار و 404 نفر ریزش داشته و به کمترین حد خود از میانه آبان تا به امروز رسیده است.

آنچه مهمترین نکته در باب ابتلای هفتگی محسوب می شود افت 30 درصدی این آمار نسبت به هفته قبل است. مقایسه آمارها در رشد ابتلای هفتگی کرونا نشان می دهد که این هفته پایین ترین افت آماری را در میان دیگر هفته ها به ثبت رسانده است. پیش از آن، این رکورد متعلق به هفته دوم بهار بود که در حدود منفی 28 درصد ثبت شده بود.

سکته جدی در آمار فوتی های هفتگی

مهمترین ریزش دیگری که متغیرهای کرونایی در کشور در این هفته تجربه کرده اند در بخش جانباختگان بوده است. این آمار در آخرین هفته پاییز به هزار و 545 نفر رسید که کمترین رقم هفتگی جانباختگان بر اثر بیماری کرونا از ابتدا تا به امروز بوده است. این در حالی است که در هفته پایانی آبان ماه بیشترین رکورد هفتگی این متغیر را به ثبت رسانده بود. یعنی موقعیت مشابه در یک ماه پیش.

مجموع جانباختگان بر اثر بیماری کرونا در هفته قبل نیز 2 هزار و 33 نفر بوده است. بر همین اساس رشد هفتگی فوتی ها در این مقطع زمانی نسبت به هفته قبل منفی 24 درصد محاسبه می شود. این رقم به عبارتی بیشترین افت هفتگی کرونایی در کشور تا به امروز به حساب می آید. پیش از این رکورد کمترین رشد به هفته چهارم بهار تعلق داشت که برابر با منفی 22 درصد ثبت شده بود.

کمرنگ شدن شیوع هفتگی کرونا در بالاترین میزان تست

سومین آمار مهم در شاخه های هفتگی کرونا به تست های روزانه اشاره دارد. در همین خصوص درحالیکه مجموع میزان تستها در یک هفته اخیر بیشترین رقم را در کل زمان ورود کرونا به ایران داشته اما فرایند ابتلا به تست هفتگی فرایندی معکوس را داشته است.

به بیان دیگر در هفته آخر پاییز میزان کل تستها در هفته گذشته 332 هزار و 676 مورد بوده که در همین مقطع زمانی نیز نسبت ابتلا به تست به 15.94 درصد رسید. این در حالی بود که در هفته دوم پاییز رکورد این متغیر با 32 درصد به عنوان بالاترین رقم هفتگی ثبت شده بود.

کاهش این متغیر به معنای کاهش شیوع کرونا آن هم با یک سقوط یکباره بوده است. اما چه عاملی می تواند در پس پرده این ریزش های آماری کرونا در آخرین هفته پاییز بوده باشد؟

دولت پشت پرده سقوط ناگهانی آمارهای کرونا

آمار ها و داده های تجربی وزارت بهداشت و درمان جهانی به این نکته اشاره دارد که به طور متوسط علائم کرونایی بین سه تا چهار هفته خود را نشان می دهند. با استناد به همین موضوع، دلیل ریزش های ناگهانی آمارهای نگران کننده کرونا را باید در سه تا 4 هفته قبل در متغیر های کرونایی بررسی کرد یعنی هفته های ابتدایی آذر.

با اینکه درهفته های نخست آذر رکورد های ابتلا و فوتی روزانه در بالاترین حد خود ثبت می شد اما این فرایند از همان ابتدا حالتی نوسانی داشت. از سوی دیگر مهمترین اتفاقی که در این تاریخ رخ داد، اعمال محدودیت ها در فاصله گذاری های اجتماعی به دستور دولت بود.

به طور کلی در تمام مدت شیوع کرونا درایران دولت در دو مقطع زمانی محدودیت های تردد و فاصله گذاری را اعمال کرده است. یکبار ابتدای فروردین امسال و بار دیگر ابتدای آذر ماه.

بررسی آمار ها نشان می دهد دقیقا در بازه سه تا 4 هفته ای بعد از اعمال محدودیت ها در هر دو مقطع، آمارهای نگران کننده سقوطی ناگهانی داشته که البته این افت در موقعیت دوم یعنی ابتدای آذر ماه جدی تر بوده است. بنا بر این شواهد می توان چنین ریزش هایی که به صورت ضربتی در ارقام فوتی ها و مبتلایان کرونایی ثبت شده را ناشی از اعمال محدودیت های تردد کرونایی در کشور دانست.

نکته دیگری که در آمارهای کرونایی کشور در بهار امسال مشاهده می شود تفاوت یک هفته ای سقوط ابتلا و فوتی ها بوده است. به عبارت دیگر در نخستین باری که محدودیت ها در ایران اعمال شد(یعنی بهار امسال) یک هفته بعد از سقوط آمار ابتلا شاهد سقوط آمار فوتی ها بوده ایم که از لحاظ منطقی نیز توجیه پذیر است. بر همین اساس می توان گفت در هفته بعد نیز ممکن است شاهد افت بیشتر میزان جانباختگان بر اثر بیماری کرونا باشیم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 1351

به "اثر قرنطینه در آمارهای کرونایی هفته آخر پاییز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثر قرنطینه در آمارهای کرونایی هفته آخر پاییز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید