سواحل مکران کجاست؟

به گزارش پیامک خنده، سواحل مکران یکی از مناطقی است که با دیدنی های فوق العاده خود، سالیانه تعداد زیادی توریست را از همه جای دنیا جذب خود می کند. این سواحل به قدری پر از جاذبه های عجیب و مجذوب کننده است که آن را به نام بهشت گم شده ایران می شناسند. موقعیت جغرافیایی سواحل مکران در کنار خلیج فارس دیده شده و با یک خط ساحلی که جزیره تنب کوچک و تنب بزرگ در بین آن ها قرار گرفته، به یکدیگر وصل شده اند.

سواحل مکران کجاست؟

عجیب ترین و کامل ترین جغرافیای ساحلی را در محدوده سواحل زیبای مکران می توان با چشم خود دید. این منطقه که زادگاه بسیاری از مردمان مهربان بلوچ است، طبیعت متضاد و عجیبی را پیش روی چشمانتان قرار می دهد. از یک طرف دریا و آب و زندگی در این منطقه دیده می شود و از طرف دیگر منطقه ها خشک بیابانی را در آن می توان دید. مجذوب کنندهیت طبیعت نادر سواحل مکران، پیوند این دو اقلیم متضاد در خط ساحلی است.

سواحل مکران در سیستان و بلوچستان تا مدت ها برای گردشگران شناخته شده نبود؛ اما طبیعت زیبا و در عین حال عجیب این منطقه، سبب شد که به مرور این منطقه در بین گردشگران محبوب شود و بسیاری از طبیعت گردها و شیفتگان زمین شناسی، به سمت این سواحل و بندر چابهار راهی شوند.

در اینجا با چند جاذبه گردشگری در این منطقه آشنا می شویم.

درک؛ بیابانی در ساحل!

رویایی که به حقیقت تبدیل شده تفسیری است که می توان از ساحل درک داشت. با سفر به ساحل درک می توانید مرز بین خشکی و دریا را در یک جا ببینید. این جاذبه گردشگری یکی از عجیب ترین و شگفت انگیز منطقه ها مکران است.

برای بازدید از این منطقه پیشنهاد می کنیم در ساعات پایانی حوالی غروب آفتاب به این ساحل بروید تا هم بتوانید در ساحل روی شن های صحرا قدم بزنید هم بعد از تاریک هوا، ستاره هایی که در دل آسمان شب چشمک می زنند را ببینید. ساحل درک فضایی پر از آرامش و دیدنی های روح نواز است و می تواند میزبان خوبی برای مسافرانی که از شهر و شلوغی فرار کرده اند باشد.

ساحل بریس، شکوه چابهار در سواحل مکران

یکی دیگر از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان، ساحل بریس چابهار است. بندر تاریخی بریس در روستایی هم نام خودش واقع شده است و ترکیبی از دو نوع ساحل صخره ای و ماسه ای است. زیبایی ساحل بریس مثال زدنی است و از هر زاویه ای، تصویری کارت پستالی خواهد داشت. آرامش رنگ ولعاب آن، برای گذران زمان بیشتر در این منطقه مرغوبتان می کند. قایق های کوچک صیادی گوشه وکنار این ساحل را آراسته اند و آن را دیدنی تر جلوه می دهند. بالای صخره ها، دیدنی منظره تجمع قایق ها درون دریا، بیش از پیش زیبا و دیدنی می شود. مثل سایر سواحل مکران، غروب و طلوع خورشید در بندر بریس، تصویری شگفت انگیز خواهد داشت.

بازار سنتی و صنایع دستی مکران

همانطور که که همیشه گفته ایم هیچ سفری بدون خرید نمی شود! حتی اگر خریدی ندارید حتما برای آشنایی با فرهنگ و تمدن به دکه بازار سر بزنید. دکه بازار که نام اصلی بازار سنتی مکران است پر از صنایع دستی، لباس های محلی، میوه و سبزیجات و هر چیزی که جلوه بصری دارد موجود است. البته می توانید برای سوغاتی عزیزانتان روی این بازار سنتی نیز حساب کنید.

ساحل شب تاب و ستاره هایی که در ساحل رها شده اند

در بندر چابهار و سواحل مکران، ساحل شب تاب زیبایی وجود دارد که نظیر آن را در ایران، در جزیره هنگام می توان دید. در ساحل شب تابی، با تاریک شدن هوا، موج های رسیده به ساحل به رنگ آبی درخشان درمی آیند و گویی هر موج با خود تعداد بسیاری ستاره آبی به ساحل می آورد. فیتوپلانکتون ها نام موجودات بسیار ریزی هستند که به رنگ آبی درخشان درون دریا وجود دارند و با هر موج به ساحل می رسند.

بنابراین در قسمت های بسیار تاریک ساحل، می توان امواج دریا را به رنگ آبی دید. بسیاری از طبیعت گردها به دلیل دیدنی ستاره های آبی دریا، شب را در نزدیکی ساحل به صبح می رسانند و چادر خود را در این منطقه برپا می کنند. برای دیدن امواج آبی درخشان دریا، باید در فصول پاییز و زمستان به این منطقه سفر کنید.

کوه های مریخی، جاذبه ای خاص در زمین

کوه های مریخی با چین خوردگی های بسیاری که دارند، یکی از عجیب ترین پدیده ها در پوسته زمین هستند و شباهتی به دیگر کوهستان ها ندارند. این کوه ها یکی از جاذبه های چابهار و سواحل مکران هستند که نمایی رازآلود به این منطقه بخشیده اند. کوه های مریخی در بین محلی ها به بدبوم مشهور است و مشابه آن در آتاکامای شیلی جا خوش کرده است.

ساحل لاک پشت ها؛ جالب و دیدنی

اگر می خواهید جاذبه طبیعی دیگر این سواحل را ببینید ما به شما ساحل لاک پشت ها را پیشنهاد می کنیم. سواحل چابهار بسیار دیدنی و مجذوب کننده هستند و سفر به آنها بهترین تجربه را برای شما رقم می زند. ساحلی که برای بچه ها نیز مجذوب کنندهیت خاصی دارد. این لاک پشت ها هر دو سال یا چهار سال به ساحل می آیند و فرایند تخم گذاری را در بین شن ها انجام می دهند.

متاسفانه هر سال تعداد لاک پشت ها کمتر از سال قبل شده و این علائم حاکی از آن است که گردشگران رعایت حریم این ساحل را نمی کنند و باعث ترس لاک پشت ها می شوند. تخم لاک پشت ها حدود 200 عدد است که بعد از 45 تا 60 روز تبدیل به بچه های کوچکی می شوند که تمام چیزی که می دانند این است که به سمت دریا بروند. اگر به این ساحل سفر کردید مراقب این بچه لاک پشت ها باشید.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 شهریور 1402 بروزرسانی: 22 شهریور 1402 گردآورنده: sms-jok.ir شناسه مطلب: 2250

به "سواحل مکران کجاست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سواحل مکران کجاست؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سواحل مکران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید